Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 294 Koffertje

 

‘Mama, ik wil op reis, want er is iets met de wereld.’ Zegt Mieke, en ze klimt met een  koffertje op de keukenstoel.

‘0 ja, vraagt haar moeder, en waar zou je dan naar toe willen, en wat neem je allemaal mee in dat koffertje?’

‘Daar heb ik al iets ingestopt, alleen moet jij er nog achter komen, want het is wel heel belangrijk.’

‘Nu maak je me wel heel nieuwsgierig hoor meisje, en nu je het zegt, er schiet me ineens een spelletje te binnen dat ik graag deed toen ik nog een meisje was. Dat gaat zo, je zegt dan, ik ga op reis en ik neem mee, en dan noem je een voorwerp dat in het koffertje past. Degene die na jou aan de beurt is, zegt de zin nog een keer, met jouw gekozen voorwerp als eerste en dan nog een voorwerp erbij. Zo wordt het koffertje steeds voller, maar je mag als je aan de beurt bent geen voorwerp vergeten die daarvoor al genoemd is. Degene die er als eerste één overslaat is af.”

‘O dat is leuk mama, begin jij maar. Jammer dat we met zijn tweetjes zijn, maar als het spelletje uit is, dan maak ik mijn koffertje open, dan mag je zien wat erin ligt.’

Samen beginnen ze op te sommen wat ze mee willen nemen, maar het is Mieke die wint. Geen wonder want ze wint ook heel vaak met het spelletje memory, haar moeder had niet anders verwacht.

‘Gewonnen!’ roept Mieke, het koffertje gaat open en er komt een briefje tevoorschijn. ‘Voorlezen!’ roept Mieke enthousiast.

‘Er staat JOU! Op het briefje’ zegt haar moeder lachend. Slimmerik! Maar samen kunnen wij de wereld wel aan hè Mieke! Kom hier, dat ik je eens vastpak.’

 

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Leonardo. Dank je wel voor je reactie. Wat bedoel je met interpunctiefoutjes? Het is misschien niet wereld reddend, maar met liefde kom je ook een heel eind natuurlijk. 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Jannie, op zich vind ik het wel een leuk verhaaltje, maar ik vind het spelletje wel ingewikkeld voor een kind van zes. Vooral de uitleg. En inderdaad, zoals Leonardo al genoemd heeft, geen wereldreddende acties.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Fief, bedankt voor je reactie. Het spelletje op zich kan een kind van zes, vooral in de huidige tijd wel aan volgens mij, maar misschien had ik de uitleg weg kunnen laten of anders kunnen formuleren. En inderdaad, het zijn geen wereldreddende acties. Ik heb geprobeerd me in het kind te verplaatsen en kom nu tot de conclusie dat dit thema niet bij mijn manier van schrijven past. Dus in dat opzicht is het een goed leermoment geweest. Maar ik vind het wel fijn te vernemen dat het verhaaltje op zich leuk gevonden wordt, ook bij Leonardo. 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Het verhaal is een helder een-tweetje en loopt lekker (afgezien van wat leestekens), dus dat is wel mooi.
  • In regel 1 wek je de verwachting: '... want er is iets met de wereld.' Dat gaat ook meteen over de opdracht, dus dat lijkt me helemaal prima. Maar in het verhaal mis ik de invulling van die verwachting.
  • In het verhaal zelf gebeurt eigenlijk vrij weinig. Een groot deel van de tekst gaat zelfs op aan spelregels. Dat is best droge materie. Dat het meisje wint met memory is, zoals je in het verhaal al vermeldt, ook niet verrassend.
  • De pointe is natuurlijk superlief, maar  als 'de wereld' (die ze samen aan kunnen) minder abstract is, krijgt het verhaal pas de nodige spanning.

 

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Interpunctie betreft de leestekens, vooral komma's. Dialoogzinnen met een dialooglabel eindigen met een komaa voor het sluitende aanhalingsteken, en het dialooglabel "zegt etc" begint met een kleine letter.

Dialooglabels horen buiten de aanhalingstekens te staan - alleen de gesproken tekst gaat tussen die pikkies. In de tweede zin, behoort vraagt haar moeder dus erbuiten te worden gezet,

Voor aansprekingen hoort een komma. Dus bijv in: [...] wel heel nieuwsgierig hoor meisje [...] is meisje een aanspreking en horen om "hoor" komma's te worden geplaatst. Zo zijn er meer. 

Sorry dat ik wat zeikerig doe op taalgebruik, maar MIJ doet het haken en dat gaat ten koste van mijn leesbeleving. Het geval is dat ik moet ontcijferen wat de schrijver nou eigenlijk bedoelt. Heel af en toe is dat niet erg, maar hier staan er gewoon te veel. Heel moeilijk is het niet en ik vd dat je van een schrijver ag verwachten dat hij deze aspecten beheerst. Een typo is natuurlijk wat anders, maar in dit kleine stuk tekst doe je het stelselmatig fout, vandaar.  Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Leonardo, zeker heb ik hier wat aan! Dank je wel om uit te leggen waar het hapert en ik ga daar nu ook heel goed naar kijken. Ik wil dat mijn teksten fijn leesbaar zijn. Dus werk aan de winkel. Dank! 

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als antwoord op door Kruidnagel

@Kruidnagel

Hartelijk dank voor het lezen van mijn tekst en de punten die je hebt aangehaald voor verbetering. Ik ga het geheel zeker ter harte nemen en kijken hoe ik dit in mijn volgende teksten kan verbeteren. Fijn te lezen dat je het een helder een-tweetje vindt en dat het lekker loopt. Ook dat neem ik mee natuurlijk. ;) 

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Jannie, leuk verhaal! Mooi gegeven ook, dat dit de kern is voor het meisje. Ik sluit me aan bij eerdere feedback. Voor mij nog qua feedback: het briefje met "jou" komt een beetje over als een eerste optie bij de uitvoer van het idee. Wellicht is hier mogelijkheid voor een originelere optie. Bijvoorbeeld dat ze een plukje haar van moeder heeft, want dan heeft ze mama altijd mee (mijn voorbeeld is ook cliché, maar iets wat meer een detail is). Maar dank voor schrijven!

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Je hebt gekozen voor de beslissing om de wereld te redden en ik vind het precies passen in de 300 woorden, dus wat mij betreft prima gekozen. Het verhaal geeft goed de relatie tussen moeder en dochter weer en er is best spanning want je wilt weten wat in de koffer zit en je wilt weten of ze echt weg gaat. De moeder lost dat elegant op door haar af te leiden met een toepasselijk spelletje. Ik vind dit een prima verhaal.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als antwoord op door Schrijfcoach O…

Wat een fijne reactie Odile, daar ben ik heel blij mee. Ik heb de genoemde punten in de voorgaande reacties wel ter harte genomen en er aan gewerkt. En dan bedoel ik met name de interpuncties, daar ben ik me meer in gaan verdiepen. Maar van jou te horen dat je het een prima verhaal vindt, doet me goed! Dank je wel.