Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Stilte (#293)

 

Kuierend over het landgoed, merk ik geen verschil met warme lentedagen in de voorbije achtentachtig jaren van mijn leven. Felgele tulpen doen hun best op te vallen. De vogels trekken zich in elk geval aan niets van het virus; ze kwetteren en zijn druk met het bouwen van hun nesten. Ha, de vlier bloeit al. En de magnolia. De bloemen zijn wat bruin uitgeslagen; ze hebben een tik gekregen van de laatste nachtvorst. Altijd vreemd dat het begin april zo warm overdag kan zijn, terwijl ‘s nachts het kwik nog onder nul daalt.

Ik geniet van de stilte. Geen gezeur aan mijn hoofd. Sam rent achter een haas aan. Ik fluit, maar komen? Ho maar. Sufferd, weet je nou nog niet dat een haas zich niet laat vangen? Zijn goudgele vacht zal straks wel stinken als een Maleier, maar het is de natuur dus dat moet ik voor lief nemen. Lopen valt me zwaar. Zijn het de jaren die beginnen te tellen? Ik heb dat altijd van de hand gewezen. Leeftijd is een biologisch gegeven, anders niet. Gewoon een kwestie van jezelf fit houden. Toch, de zompige klei zuigt aan mijn laarzen. Ik heb me weleens kwieker gevoeld. Bloemen geuren nauwelijks, vind ik. Ik kan me niet herinneren of dat in andere jaren ook zo was. Er steekt een wind op. Ik duik in de kraag van mijn vest en trek het wat vaster om mij heen.

De jongens uit het dorp brengen nog steeds wekelijks mijn boodschappen. Toen ik ze de laatste keer het gebruikelijke fooitje wilde geven, deinsden ze achteruit alsof mijn geld besmet was. Voor de rest komt er niemand. Geen sterveling. Ook dat mens van hiernaast niet met haar eeuwige gekwebbel, en gek genoeg mis ik dat. Misschien had ik hoffelijker moeten zijn toen ze me uitnodigde voor een glaasje wijn, maar echt, daar had ik geen zin in. Andere jaren kwam er altijd wel iemand een praatje maken, of om een bijdrage voor het jaarlijkse dorpsfeest of om loten te verkopen van de plaatselijk voetbalvereniging. Nu Maria er niet meer … ik slik … er niet meer is, hoeft al die reuring voor mij niet meer zo nodig. Ik denk liever aan de momenten dat ik met haar in stilte over het landgoed struinde. Weer of geen weer. We genoten van elkaars gezelschap, woorden waren overbodig. Ook nu geniet ik in stilte, in keiharde stilte.

 

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Leonardo, prachtig ingetogen stuk, dat een fijn leesritme heeft, passend bij de titel. Het is geen brief, het leest meer als een overpeinzing over het seizoen, de actuele situatie, het verleden inclusief gemis, en tenslotte ook berusting. Ik stoeide even met de 2e en 3e zin; zouden die in omgekeerde volgorde staan, dan zou dat mij logischer voorkomen: door 'in ieder geval' lijkt zin 3 terug te slaan op de zin ervóór. Bovendien zouden de tulpen in zin 2 m.i. ook beter aansluiting vinden bij de vlier en de magnolia in zin 4.
Het beeld van de kuierende 89-jarige landgoedbewoner en zijn hond wordt helder neergezet; ik zie ze lopen. Heel mooi, ik heb dit graag gelezen!
Klein zeurtje; plaatselijke voetbalvereniging 

Mvg Ton Badhemd

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 Mooi verhaaltje, Leonardo! 

Leonardo Pisano schreef; Altijd vreemd dat het begin april zo warm overdag kan zijn, terwijl ‘s nachts het kwik nog onder nul daalt.

In deze context zou ik 'overdag' schrappen.  

Nu Maria er niet meer … ik slik … er niet meer is, hoeft al die reuring voor mij niet meer zo nodig.

Ik verslik mij in de "ik slik", want ... is de vermelding "ik slik" niet ietwat [te] simpel? En ... een handeling/gedachte tussen de beletseltekens mag veel meer afwijkend zijn.  Is hier sprake van een show/tell situatie?   

Zijn het de jaren die beginnen te tellen? Ik heb dat altijd van de hand gewezen.

Ik twijfel. Zou ik iets als "de jaren die beginnen te tellen" - het daarbij horende gevoel - omschrijven als; "Ik heb het van de hand gewezen."? De hp is van gegoede [taal]afkomst? 

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Yrret,

Bedankt voor je scherpe reactie. Ik doe dit soort oefeningen als buikschrijven, in een poging mijn betabrein uit te scxhakelen. Als ik later edit, gaat dat in betamodus, en ja dan kan "overdag" wge.. Grappig voorbeeld wellicht voor het schrijfboek waaraan ik af en toe werk (over schrijven=schrappen).

De "ik slik" was een uitprobeersel zoals hij in mijn buik ontstond. Ben er achteraf niet tevree mee. Te regisserend, inderdaad,

De hp is welopgevoed en een goede taalbeheersing is een vorm van noblesse oblige.