Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#288 De inval-juf / Romy Zimmermann

18 nov 2019

De Inval-juf.

Het kan mijn hart echt breken wanneer een kind tegen mij zegt:

'Ja maar juf, je kent me toch?'

Ja moppie, ik weet het. Ik KEN je ook. Ik weet dat je soms moeite hebt met luisteren wanneer je geconcentreerd aan het werk bent. Ik weet dat je niet goed kan koprollen, maar je leert het nog wel. Ik weet dat jij best wel een slimmerdje bent en ik de dingen maar een keer aan jou uit hoef te leggen. Ik weet ook dat je net niet lang genoeg bent om een hoepel uit het speellokaal te halen, daarom vraag ik het je ook nooit. Ik weet dat je goed kan samenwerken en op sommige momenten liever alleen. Ik weet dat je moeilijk om hulp vraagt, dus vraag ik soms even extra aan jouw of je hulp nodig hebt. Ik weet dat je soms gefrustreerd raakt wanneer een ander met jouw maatje in de rij gaat staan, want ja, je hebt gelijk, 'er zijn niet voor niks maatjes'

Feitelijk weet ik dat ik goed ben met gezichten. Wanneer jij een tiener bent en doet alsof je mij niet meer kent, wanneer je mij tegenkomt in de stad, dan zal ik nog steeds alle bovenstaande dingen van jou weten. Stiekem hoop ik dan dat je in de eerste klas, tegen jou verwachtingen in, toch eindelijk de d's en t's aan het einde van een woord hebt leren onderscheiden.

Het brak mijn hart echt toen ik even niet meer op je naam kon komen en je tegen mij zei;

'Ja maar juf, je kent me toch?'

Ik ken je ook, maar ik noem je voor nu maar even 'moppie', want zo ken ik er nog 360. 

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Romy, een mooie invulling van deze opdracht. Ik moest even terughalen wat de opdracht ook al weer was, het is een opdracht van een paar weken geleden. Ik hoop dat je het me niet kwalijk neemt, maar ik heb een aantal dingen in de tekst opgemerkt. 

wantja zoals jij gelijk hebt,  --- want ja, je hebt gelijk: ...

Het brak me hart --- het brak mijn hart

Ik weet ook voor een feit dat ik goed ben met gezichten en dat wanneer jij een tiener bent en doet alsof jij mij niet meer kent, wanneer ik je tegen kom in de stad, ik nog steeds alle bovenstaande dingen van je weet en stiekem hoop dat je in de eerste klas, tegen jou eigen verwachtingen in, toch eindelijk de d's en t's aan het einde van een woord hebt leren onderscheiden.  ----  Dit is een ontzettend lange zin die niet fijn leest. Als je hem verdeelt in vier zinnen, komen de zinnen ook beter uit en dan lezen ze ook prettiger.

Ik weet ook voor een feit dat ik goed ben met gezichten --- dit lijkt vertaald uit het Engels: I know for a fact that I am good with faces. In het Nederlands zouden we zeggen: Ik ben goed in het onthouden van gezichten.

'Ja maar juf, je kent me toch?'.   'er zijn niet voor niks maatjes'.  Achter de aanhalingstekens hoeft geen punt meer. De aanhalingstekens komen altijd na de leestekens (ELDA regel).

want zo ken ik er nog 360.  --- Is het voor het verhaal van belang dat het er 360 zijn? Heb je ze geteld? Het leest veel mooier als je schrijft dat je er zo nog wel een aantal meer kent of zoiets.

Je schrijft onderaan een evaluatie. Dat haalt me uit het verhaal.

Het verhaal zelf vind ik mooi. Als leerkracht leer je veel kinderen kennen. Je ziet ze groter worden en ontwikkelen. Moet voldoening geven om te weten dat je daar een bijdrage aan hebt geleverd.
Ik hoop niet dat ik je ontmoedigd heb met mijn opmerkingen. Ze zijn goed bedoeld. Ik kijk uit naar je volgende verhaal. 
Fijne paasdagen.

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Als antwoord op door Fief

Hoi Fief, 

Ten eerste wil ik je bedanken voor het lezen van zowel dit eerste stukje als mijn tweede stukje. Ik schrijf eigenlijk altijd voor mijn eigen lol, maar dan schrijf ik als het ware: 'in het niets', omdat niemand het leest en ik eigenlijk niet beter wordt. 

Ik vind de op- en aanmerkingen geweldig! Ik leer er van. De belachelijk lange zinnen die ik soms maak zijn inderdaad onhandig om te lezen. Hier ben ik mij al wel bewust van. Ik ga hier zeker aan werken in toekomstige stukjes. 

Dat van de Engelse vertalingen heb ik totaal niet door gehad, maar nu je het zegt is het mij duidelijk! Ik denk dat mijn generatie zich hier erg veel schuldig aanmaakt nu ik mij dit besef. 

Die tip over de aanhalingstekens ga ik meteen toepassen! 

Het gedeelte over de '360' vind ik lastig, want inderdaad het leest mooier als het geschreven tekst is in plaats van cijfers, maar ik heb het gevoel dat de zin: 'zo ken ik er nog veel meer' er een mindere lading aan geeft. Hoe zou jij er voor zorgen dat het nog steeds de lading blijft houden dat er inderdaad nog VEEL MEER kinderen zijn. 

Ik dank je nogmaals voor je reactie. Ik kan en zal hier veel mee gaan doen. 

Groetjes en blijf gezond, 

Romy