Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 292 Bolke

 

 

Bolke

‘Oh, kijk mama, daar staat nog een beer. Die vind ik mooi!’ Alicia trekt haar moeder aan haar hand mee naar het raam. De beer wenkt haar, maar alleen Alicia kan dat zien. ‘Nou Alicia, dat is dan wel de laatste voor vandaag hoor, want ik moet nog koken.’

Ilse heeft het wel gehad voor vandaag, want het is de derde dag op rij dat ze op berenjacht zijn gegaan. Vanwege het Corona-virus en de crisis die dit heeft veroorzaakt zijn scholen en bedrijven gesloten en werken veel ouders en kinderen thuis via het Internet. Om verveling tegen te gaan heeft iemand het idee geopperd om bewoners in het hele land beren voor hun raam te laten zetten. De kinderen gaan eropuit en noteren op een kaartje hoeveel beren ze al hebben gezien. Het liefst in klein gezinsverband, want ook het vormen van groepjes is niet toegestaan.

‘Dag beer’ roept Alicia enthousiast terwijl ze dicht bij het raam staat en de beer aankijkt. En terwijl haar moeder op bescheiden afstand op de stoep staat te wachten, begint de beer een liedje te zingen. Als het liedje afgelopen is, vertelt hij haar waarom hij dit steeds weer zingt. ‘Dag Alicia’ bromt hij, ‘ik ben familie van Bolke de Beer, die ken jij niet hè? De mevrouw die mij een paar dagen geleden voor het raam heeft gezet, heeft een dochtertje dat heel graag naar Bolke keek op de televisie. Hij had zijn eigen programma in de jaren 70 van de vorige eeuw. Dat is al een hele poos geleden, vind je niet?’ Alicia knikt en de beer vertelt verder. ‘Dat dochtertje zat dan in haar pyjama, ik denk dat ze drie jaar was, op de bank te kijken in afwachting van het liedje en verhaaltje dat werd uitgezonden. En telkens als het liedje begon, stak ze haar vingertje in de lucht en dan wiegde ze stralend mee op het ritme van de melodie. Dat is een hele leuke herinnering. En omdat ik familie ben en nu toch voor het raam moet zitten, vind ik het wel leuk om de kinderen van nu ook kennis te laten maken met Bolke. Vertel jij het door?’

‘Alice, ga je mee!’ roept haar moeder vanaf de stoep. ‘Het is niet beleefd om zolang voor het raam te blijven staan, nieuwsgierig Aagje!’ ‘Ja, ik kom al’ zegt ze, en ze zwaait vlug nog even naar de zingende beer. ‘Ik wil ook snel naar huis, want ik wil aan papa vragen of hij het liedje van Bolke de Beer voor mij op kan zoeken op de laptop.’  ‘Hoe kom jij daar ineens zo bij?’ vraagt haar moeder verbaasd.

‘Nou, dat heeft die beer mij zojuist verteld, mama. En ik wil ook gelijk mijn pyjama aan!’

 

 

 

 

 

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Jannie, wat een leuk berenverhaaltje. Aardig element vind ik dat complot tussen beren en kinderen; zij kunnen met elkaar praten, zonder dat volwassenen dat merken. Graag gelezen!

Mvg Ton Badhemd

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Jannie, je brengt me terug naar mijn eigen jeugd. Dank je wel. Ik hoor in gedachten het liedje weer:

Bolke, Bolke, Bolke de beer. Daar is ie weer, daar is ie weer.

Voor mij had je de tweede alinea er niet bij hoeven zetten. Het haalt me uit het verhaal en voegt niets toe aan het verhaal. Ook zonder de uitleg van de wandeling blijft het verhaal overeind.

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Leuk om aan Bolke herinnerd te worden! 

Kleine opmerking: "De mevrouw die mij een paar dagen geleden voor het raam heeft gezet, heeft een dochtertje.." Het programma is meer dan 40 jaar geleden dus het 'dochtertje' van toen zal nu wel een 'dochter' zijn...

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als antwoord op door Fief

Hoi Fief, dank je wel voor je reactie en de opmerking. Fijn te weten dat het verhaal overeind blijft als ik de tweede alinea weg zou halen. Ik dacht iets over de corona crisis te moeten toevoegen volgens de opdracht, vandaar. 

Wel heel leuk dat ik je met de herinnering aan Bolke een plezier heb gedaan. 

 

 

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als antwoord op door Minne

Hoi Minne, ja inderdaad, dat is nu inderdaad een dochter. Goed opgemerkt! Ik ga het hierboven niet aanpassen, omdat ik het als een leermoment laat staan voor anderen die het verhaal en eventueel deze reacties lezen. 'Dochtertje' staat er twee keer in overigens, dus daar kijk ik ook nog even naar. Dank je! 

Fijn dat je het leuk vindt om aan Bolke herinnerd te worden.