Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

henk is de lul

 

Henk is de lul.

“Het kwam zomaar in me op” zei Henk Bekkers tegen de rector “het was een geintje, ik kon de verleiding niet weerstaan “. Dat was geheel volgens waarheid, maar hij besefte meteen zijn ongelukkige woordkeus. De rector zuchtte, fronste zijn wenkbrauwen en…….

Dit was er gisteren gebeurd:

De leerlingen van Klas 3b zaten voorovergebogen over hun tafeltjes te zwoegen op een proefwerk biologie. Biologie, daar gaf hij les in, al jaren. De afgelopen weken had hij het gehad over de menselijke voortplanting, en uitgeweid over wat daar onvermijdelijk aan vooraf gaat, namelijk de seksualiteit. Hij gebruikte de lessen meteen om de o zo noodzakelijke voorlichting te geven.

Een delicaat onderwerp, dat voor verschillende reacties zorgde. Een aantal leerlingen hoorde het allemaal stil en met gespannen koppies aan, een klein cluppie deed nonchalant, zo van “dat weet ik allemaal al”. Een enkeling liet blijken dat ze het al deden, al kon je twijfelen wat  het in feite in hield.De sfeer werd tenslotte vaak lacherig, zeker als de geslachtsorganen ter sprake kwamen. En bijna hilarisch als hij een condoom over de vanzelfsprekende banaan schoof.

Nu eens kijken wat ze allemaal hadden opgestoken. Henk liep langs de tafeltjes van achter naar voor in de klas. “Nog 5 minuten”. En toen viel zijn oog op de achterkant van Cindy van Ooyen , die met haar korte bloesje en laag gedragen spijkerbroek een blik gunde op een goeddeels blote onderrug. Haar string was hoog opgetrokken, en een paar leuke billen puilden daar tussen uit. Je kon goed zien hoe het middenvetertje in de bilspleet verdween. Toen gebeurde het.

In een opwelling stak hij zijn wijsvinger achter de string, trok hem naar achter, en liet hem weer terug petsen op Cindy’s achterwerk.

 “Blijf van mijn reet af”, riep het meisje. En toen werd het natuurlijk een pandemonium.  Van kreten, van geschrokken meisjes, van oei oei, en ook wel van gegrinnik en gelach, vooral door de jongens. Hij probeerde met luide stem, met uitleg en excuus, de boel weer rustig te krijgen.Maar toen de bel ging stoven de leerlingen de gang op, met warme wangen van opwinding. Nou hadden ze eens wat te vertellen!

Het was zijn laatste uur, en hij wist niet beter te doen dan de school uit te sluipen en naar huis te gaan. Daar schonk hij zich een borrel in, bakte een eitje en keek wat televisie. Hij ging vroeg naar bed in de hoop dat het allemaal over zou gaan.

Dat ging het niet. De volgende dag had hij in alle vroegte de rector aan de telefoon, die hem gebood zich zo spoedig mogelijk bij hem te melden. Waarom? “Kijk maar eens op je telefoon” Dat deed hij, en schrok zich een ongeluk. Het ging over “die lul van Bekkers” geïllustreerd door een banaan met een condoom, en er werd volop gespeculeerd over seksueel overschrijdend gedrag……

Hij was de lul, dat was wel duidelijk.

 

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi macprins, welkom op het forum. Ik heb je verhaal met interesse gelezen.
Tja, niet handig van Henk. Als geintje bedoeld, maar wel degelijk grensoverschrijdend. Een leerkracht moet heel wat verleidingen weerstaan, maar zeker ook negeren. Goed voorbeeld van hoe snel het mis kan gaan.

Over de tekst zelf: je gebruik van spaties (of juist niet) en interpuncties vielen me op:

“Het kwam zomaar in me op” zei Henk Bekkers tegen de rector “het was een geintje, ik kon de verleiding niet weerstaan “. --- Let op het gebruik van aanhalingstekens en interpuncties bij de gesproken zinnen, maar ook de andere tekst. https://onzetaal.nl/taaladvies/aanhalingstekens-en-leestekens/
'Het kwam zomaar in me op', zei Henk Bekkers tegen de rector. 'Het was een geintje, ik kon de verleiding niet weerstaan.

Bij verschillende zinnen mis ik ook een spatie na een punt of een komma.

Als laatste zeurpuntje: in de titel heb je Henk met een kleine letter geschreven (henk)

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi macprins, welkom op dit forum! Je hebt meteen een leuk verhaal geplaatst, ik las het met plezier! Ook komt het heel realistisch over, het kan zomaar gebeuren (al zou een docent zich tegenwoordig toch heel bewust moeten zijn van de mogelijke reacties op zijn optreden). Ik vind ook dat je de karakters/reacties van de leerlingen goed hebt geschetst. En de titel trekt meteen de aandacht van de lezer!

Klein aandachtspuntje; je gebruikt een paar keer het z.g. beletselteken, de puntjes als je een zin niet afmaakt. Dat zijn er dan altijd maar 3 en ze worden meestal vooraf gegaan door een spatie. Lees er meer over op https://onzetaal.nl/taaladvies/beletselteken/

Verder zou ik de titel samen met de nummering alleen in het vakje 'Titel' plaatsen, dus in jouw geval '#288 Henk is de lul'. Dit hoef je niet te herhalen in het tekstvak.

Ik kijk uit naar je volgende bijdragen!

Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Macprins, kloppen doet het ethisch natuurlijk niet, maar ik moet er wel om lachen.

Goed beschreven levendige tekst.

Welkom hier, ik zie dat je nog geen 24 uur lid bent van dit forum, ik ben benieuwd wat je ons nog meer gaat voorschotelen.

Veel schrijfplezier en fijne avond.

Lid sinds

5 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Beste Macprins,

Ik ben blij dat ik nooit een docent heb gehad zoals Henk in jouw verhaal. Ik vind je verhaal goed geschreven en je hebt bij de feedback hierboven al wat goede punten gekregen om je schrijfwijze te verbeteren. Ik ben benieuwd met wat voor verhalen je nog meer gaat komen.