Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#288 Een momentopname uit een werkdag van invaljuf Marie

 

 

‘Marie, jij staat vandaag voor groep vier-vijf en een klein deel van zes,’ zegt het schoolhoofd.
‘Groep zes ook? Ik heb straks ogen en oren te kort en zeker bij die drie jongens uit zes. Kunnen ze vandaag niet bij groep zes-zeven?’ vraag ik.
‘Nee helaas Marie, want groep acht is al bij zes-zeven. Daar gaan die drie musketiers echt niet bij.’

‘Goedemorgen allemaal. Ik ben invaljuf Marie. De meesten van jullie kennen mij al.
We gaan nu onze stoeltjes in een kring zetten voor het openingsgesprek. Willen de drie musketiers de jongste helpen?’
Gegiechel is te horen door de hele klas.
‘De drie musketiers, wie zijn dat juf?’ vraagt Thymo.
‘Daar behoor jij toe Thymo, samen met je vrienden: Marcel en Sander. Jullie hulp kan ik vandaag goed gebruiken, zoveel leerlingen ben ik niet gewend. Kan ik op jullie rekenen heren?’
‘Natuurlijk juf, wij zijn de rotste niet,’ zegt Marcel met een grijns en rommelt wat met stoeltjes van Simone en Claire.
Na geschuif, botsingen van stoelen met tafels en een waarschuwende kreet van een van de kinderen, zitten we in de kring.
‘Vanmorgen wil ik jullie vragen waar je aan dacht gisteravond voor het inslaapvallen. Ik dacht aan jullie omdat ik vandaag voor jullie de invaljuf ben en ik hoopte dat het gezellig zou worden.
Marcel wil jij nu verdergaan?’
Marcel kleurt knalrood en zijn vrienden lachen. ‘Oh Mars, jij dacht aan Simone,’ komt uit de mond van Thymo.
‘Thymo heet jij Marcel vandaag? Laten we Marcel even na laten denken en begin jij maar.’
‘Ik dacht, zou er een 3D-printer bestaan waar een lekker luchtje uitkomt? Ik kon niets vinden op internet, maar zoiets zou toch moeten kunnen. Bij mijn vader op het ruimtevaartlab.’
‘Thymo, stop, dank je wel. We gaan nu verder met Sofie, waar dacht jij aan?’
‘Ik dacht aan Korrel, mijn poes. Hij keek gisteren zo zielig en vanmorgen lag hij dood in zijn mandje. Zal hij nu bij Boeddha verder mogen spelen?’
‘Jij altijd met je Boeddha,’ reageert Thymo. ‘Die kat is hartstikke dood en dat is dat.’
Sofie kan haar tranen niet meer bedwingen en Thymo loopt naar haar toe, legt zijn arm om haar heen.
‘Soof, dat bedoelde ik niet zo. Ik vind het teringrot voor je. Ik weet nog dat onze Quibus doodging, ik droom er nog steeds weleens van.’
‘Thymo, fijn dat je troost, maar ga op je eigen stoel zitten. Sofie wil je bij mij komen zitten?’
Sofie herstelt zich manmoedig, schudt ontkennend met haar hoofd. Juliette slaat nu haar arm om haar heen.
‘Juliette, jij bent lief voor Sofie. Wil jij nu vertellen waar jij aandacht?’
‘Ik dacht aan mijn oma, ze woont in Afrika. Als ik met haar skype zegt ze dat ze dan ook vaak aan mij denkt. Als ik verdrietig ben denk ik aan haar, ze is altijd vrolijk.’
Nu reageert Sofie: ‘Deed je vader weer zo?’
Juliette kijkt naar de grond, zwijgt.
‘Juliette, kom je straks na afloop even naar me toe?’ vraag ik.

 

 

 

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag mw.Marie,

Een grappige inkijk in de dag van een invaljuf liet je mij lezen. Interessant hoe je met de kinderen omgaat en ze naar je hand weet te zetten.

Het einde is wat moeilijk en droevig. Mooi contrast dus.

Nog een fijne dag toegewenst.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Marie, ik heb enorme bewondering voor mensen die in het onderwijs werkzaam zijn. Dat is een hele speciale tak van sport. Ik zou daar absoluut ongeschikt voor zijn. Als invaljuf krijg je steeds weer met andere groepen te maken en dat je lijkt me nog lastiger. Mooi verhaal, graag gelezen.

Ik zag een paar kleine foutjes in de tekst:
Vanmorgen wil ik jullie vragen waar je aandacht gisteravond --- waar je aan dacht 
ga op je eigen stoep zitten.--- je eigen stoel

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik vind het een mooi en herkenbaar verhaal. Leuk om te lezen! Met inderdaad een  treurig einde, iets wat nog veel te veel voorkomt en waar je als juf dus mee te maken kan krijgen. 

Alleen het taalgebruik van de jongens vind ik wel wat  heftig. (bijv. teringrot).

 

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo mwMarie,

... wat een verrassend,  ik denk haast wel, hedendaags  verhaal.  Ik zag die jongens en meisjes voor me. 

Met plezier gelezen. Je was een lieve en gezellige juf.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Als antwoord op door linde57

Dank je Linde voor je fijne woorden.

Thymo's woordgebruik is normaal voor hem, de juf probeert het bij te slijpen. Ik probeer daarmee aan te geven dat niet iedereen uit hetzelfde nest komt in deze klas.
Thymo vind ik wel een lekker typetje: hele grage prater met een grote mond met hart op de tong, maar met een groot meelevend hart.

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mw Marie,

Ja leuk om te lezen. En inspirerend, hoe de juf zich naast de kinderen kan plaatsen met haar vraag die ze zelf als eerste beantwoordt. Voor een moment waan je jezelf in de klas. Goed gedaan dus!

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi mw.Marie, wat levensecht beschreven! Dit zie ik zo voor mij, en dan ook nog de verschillende eigen karakters met eigen taalgebruik zo treffend weergegeven. Chapeau!  

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Als antwoord op door Riny

Riny, fijn dat je reageert. 

Leuk dat je er een beeld bij hebt.
Ik vond het ook zo leuk om te schrijven.
Eerst dacht ik, dat lukt me niet. 
Maar als je dan probeert is het fijn zulke mooie reacties te lezen.

Ik kom graag ook weer bij jou lezen,
prettige avond.

 

Lid sinds

5 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Beste mw.Marie,

Je verhaal is best mooi bezig met de actualiteiten in het onderwijs. Het laat ook mooi zien hoe kinderen die lastig zijn ook heel goed naar je hand gezet kunnen worden. Tussen de regels door voel ik wel een beetje stress bij juf Marie. Dit komt door de zinnen als ‘Thymo heet jij Marcel vandaag?' en ‘Thymo, stop, dank je wel.' 

Ik vind je verhaal goed geschreven en kan me goed inleven in de juf Marie. 

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Als antwoord op door Schrijfcoach M…

Dank schrijfcoach Mabel, dat je mijn verhaal herkenbaar vindt.

Je noemt stress bij de juf, ik wilde eigenlijk aangeven dat Thymo zo'n praatwaterval is en ze dus wel moet ingrijpen, anders is alleen hij aan het woord.
Ik waardeer het zeer dat je langskomt, dat ontbreekt helaas vaker op SOL, dus daarom dubbel dank!

Fijne dag.