Lid sinds

4 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

opdracht 287 - verloren

 

Boeken en proza.

Tecumseh de Bergleeuw!  Indianenhoofdman met bijna hetzelfde geboorte- en sterfjaar als Karel de Grote. Alleen 1000 jaar later. Hoe hij zijn vijanden besluipt achter grauwe rotsen of door het sombere dennenbos. Gelukkig weet de Shawneeleider steeds zijn tegenstanders te slim af te zijn.

Wat is er niet mooier dan je in te leven in de avonturen van een indianenhoofdman of een piratenkapitein! Of misschien die debuterende spits van het lokale voetbalteam… zou hij scoren in zijn eerste match?

 Misschien ben je meer geïnteresseerd in Katinka, die met haar lichamelijke handicap hartstikke populair wordt bij haar klasgenoten. Ben je benieuwd hoe jouw vriendin haar eerste kus overleeft?

Redenen genoeg om toch eens een boek te lezen, lijkt me.  Je vindt het toch ook mooi als juf of meneer een verhaal voorleest in de klas? Of wil je liever naar een van je ouders luisteren wanneer je ’s avonds in bed ligt?

Lezen heeft ook als voordeel dat je woordenschat groter wordt. Handig als je later studieboeken moet lezen.

Natuurlijk is het niet verboden om strips te lezen als jij daar van houdt! Ik ken een bekende Nederlandse deejay die vroeger alle Donald Ducks verslond. Zelf  heb ik alle verhalen van Asterix en Obelix gelezen. Fantastische avonturen!

Ik heb mijn kinderen ook voorgelezen toen ze klein waren. Tot hun tiende jaar ongeveer. Ze mochten altijd  in de bieb zelf een boekje kiezen. Als kleuter namen ze vaak boeken mee zonder tekst. Dan moest ik die zelf erbij verzinnen. Beide meiden lezen nu ook veel. De een houdt van detectives en waargebeurde verhalen, de ander leest het liefst reisverhalen. Logisch als je in de vakanties alle uithoeken van de wereld afstruint.

Wanneer  je in de klas een spreekbeurt hebt, vraag dan of je een boekverslag mag houden. Dat deden mijn leerlingen  ook. Tenminste één keer per schooljaar.

Heb je op school ook de kans om af en toe strips te lezen? Een grote bak op wielen centraal in school met allerlei tijdschriften. Fijn voor als je de dag- of weektaak af hebt. Die kist sleep je zo mee in jouw lokaal of je kunt lekker in de hal op een paar kussens liggen lezen. In elk geval als het in de pauze slecht weer is!

Natuurlijk moet je niet vergeten om jouw WhatsApp bij te houden. Da’s (bijna) net zo belangrijk als een boek lezen!

 

 

 

Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Willem, jij lijkt me een kenner van het schoolleven.

Hebben ze nog steeds zo'n bak op wielen staan in de gemeenschappelijke ruimte?  Ik zie het, uit mijn eigen tijd, nog voor me.

Je tekst leest gemakkelijk.

 

Fijne avond.

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Willem,

Een positief ingestoken appèl aan de jeugd om te gaan lezen, met daarbij praktische tips zoals de bak op wielen. Zoals Marie al zegt blijkt uit je verhaal dat je thuis bent in het reilen en zeilen op een basisschool.

Als tip wil ik meegeven dat je kan proberen het verhaal wat meer aan elkaar te rijgen zodat het één geheel wordt en minder een bundeling van alinea's.

Maar verder, met plezier gelezen.

Dank je wel,

Groeten,
Ingeborg