Lid sinds

5 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht #283 - Geest

 

Vanaf het moment dat ze mij aankeek met haar helder blauwe ogen, had ik het gevoel dat ze een oude ziel had. Nu ben ik niet direct iemand die in reïncarnatie gelooft, maar het gevoel werd versterkt naar mate ze ouder werd.

Ze was nog geen jaar oud, toen ze in de nacht uit haar bed klom en uit de kast een broek en trui pakte en zelf aantrok. Ze was erg wijs voor haar leeftijd en de spijltjes van haar ledikant hielden haar niet meer tegen.

Ze was echter niet alleen wijs, maar ook eigenwijs voor haar leeftijd, want kort daarna kwam ze al snel in de ochtend naar mijn slaapkamer lopen en wanneer ik dan niet opschoot, pakte ze mijn kleding van de stoel en smeet dit naar mij toe, met de onuitgesproken woorden: opschieten! Ze kon eerder lopen dan praten.

Daarna begon ze zich vaker met mij te bemoeien. Wat we gingen eten, wanneer ik te lang met iemand praatte, hoe ik mij kleedde… Altijd wist ze mij wel te vertellen hoe ik het moest doen en naar mate ze groter werd en boven mij uitgroeide, begon ze mij als meisje en kleintje te betitelen.

Op een dag vertelde ze mij dat ze nog maar tien jaar te leven had. Hoe ze erbij kwam weet ik niet, maar ze had het gevoel dat ze lang genoeg had geleefd. Ik kon er niet bij met mijn hoofd. Ik was tenslotte dertig jaar ouder dan haar!

‘Mam,’ verklaarde zij. ‘Misschien heb je het niet gemerkt, maar er zit een oude vrouw in mijn buik en die wil eindelijk eens rust. Ze geeft mij nog tien jaar.’

Ze bevestigde wat ik al jaren dacht en we besloten om van die tien jaren de beste te maken.

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Jeetje, dat is nog eens een verhaal. Het zal je kind maar wezen. Graag gelezen.
Een paar opmerkingen over de tekst: 

‘Mam,’ verklaarde zij. ‘Misschien heb je het niet gemerkt.. ---  Bij een onderbroken zin begin je het tweede gedeelte met een kleine letter. 'Mam,' verklaarde zij, 'misschien .... 

om van die tien jaren de beste te maken. --- het beste te maken

Ze bevestigde wat ik al jaren dacht en we besloten om van die tien jaren de beste te maken. --- Het beste van iets maken klinkt in dit geval zo zwak. Je hebt nog maar tien jaar met je kind. Dan maak je daar niet het beste van, maar dan probeer je er alles uit te halen wat er in zit. 

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Marion, het kind met de 'oude' geest, je maakt wat mee als moeder!.

dertig jaar ouder dan haar: dertig jaar ouder dan zij.

Fief heeft al goede schrijftips gegeven, veel succes en vooral schrijfplezier.

Fijne dag.

 

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Marion, ik heb jouw verhaal graag gelezen. Je hebt een originele relatie tussen dochter en moeder neergezet en de opdracht slim ingevuld. Is je verbeelding altijd je sterke punt?