Lid sinds

4 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

De Griekse hond

#279

 

De Griekse hond

Ik heb een vriendin die iedere oudejaarsavond om even voor twaalf uur met haar man op de bank gaat zitten. Ze hebben allebei twee lijstjes in hun hand. Op het ene lijstje staan de goede voornemens die ze het afgelopen jaar hadden. En op het andere… inderdaad.

Ze bespreken eerst het lijstje van het afgelopen jaar. En ze komen met allemaal smoezen waarom iets niet lukte. Het was te moeilijk, het paste niet in de tijd of het was simpel te hoog gegrepen.

Dan de lijst van het komende jaar. Daar staan nu natuurlijk allemaal haalbare doelen op. Afvallen, meer sporten, huis opruimen, familie bezoeken, minder wijn drinken en als klapper: een fietsvakantie in plaats van vliegen. Tuurlijk!

Samen overleggen ze dan nog over doelen die ze samen kunnen verwezenlijken. Afgelopen jaar was dat: zullen we een hond nemen?

Die hond moest dan wel uit Griekenland komen, want gewoon uit het asiel hier is niet zielig genoeg.

Een tweede bespreekpunt was de vraag of de tweede auto de deur uit kan?

Die van de Griekse hond heeft het gehaald.

Vanaf dat moment waren ze iedere week de hele zondag bezig om een rooster op te stellen wie er wanneer thuis kon zijn om Zeus uit te laten. Er moest tenslotte ook nog gesport worden, de boodschappen gedaan en iedere woensdag moesten ze mantelzorgen voor een oude tante.

Het begon op te vallen dat een van de twee zich zachtjes drukte. Geen tijd, geen zin, ik-doe-het-straks.Zeus bleek ook behoorlijk onaangepast. Hij maakte happende bewegingen naar het bezoek, plaste in de gang en de buren vertelden dat ze de balen hebben van het geblaf.

Heel langzaam begon Zeus ook meer plaats in te nemen. Letterlijk. Hij zat ’s avonds op de stoel van de baas en als ze gingen slapen lag Zeus al naast mijn vriendin in bed voordat haar man de kans kreeg om er bij te gaan liggen. Dat werd het  logeerbed, want het was toch zielig om Zeus wakker te maken…

Het schap in het tuincentrum stond vol met giftige korrels en het duurde niet lang voordat Zeus het loodje legde.Vrienden betuigden hun medeleven. ‘Ja, jammer, erg verdrietig, maar we komen er wel overheen.’

Nu zitten ze weer op de bank.Het is even voor twaalf uur en ze hebben allebei één lijstje. De haalbare doelen voor het komende jaar. Afvallen, meer sporten, huis opruimen, familie bezoeken, minder wijn drinken en als klapper: een fietsvakantie in plaats van vliegen. Tuurlijk!

En de doelen die ze samen kunnen verwezenlijken?

De tweede auto kan de deur uit, footprint enzo.

Willeke ten Noever Bakker

 

 

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Willeke, bedankt voor je verhaal, het leest lekker vlot weg en de Griekse hond is vermakelijk. Wel blijf ik nog een beetje zitten met de lijstjes. Dat zal wel verdwijnen als je 'iedere ... ' in de eerste zin bijvoorbeeld vervangt door 'afgelopen' (en bijpassend de eerste twee alinea's in de verleden tijd zet). Of zo. Graag gelezen.

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wel een gruwelijk einde voor de Griekse hond.

Wij hebben zelf ook een hond uit Griekenland gehad. In 2004 waren er Olympische Spelen in Athene en ter voorbereiding van het grootse evenement heeft de overheid toen "grote kuis" gehouden in de zin dat heel wat straathonden werden afgemaakt. In Gent hebben we een poezenboot en toen het nieuws van de Atheense honden de eigenares van die boot ter ore kwam, is ze naar Griekenland gegaan. Ze heeft daar een heleboel puppies gered door ze naar België te brengen en hier ter adoptie aan te bieden. Zo kwam Otsoe in 2004 in ons gezin en bijna waren we haar meteen weer kwijt. Ze was warm weer gewoon en tijdens de winter van 2004-2005 werd ze ziek van de kou. Gelukkig overleefde ze. We hadden haar tot ze in 2018 overleed. Ze is dus 14 jaar bij ons geweest.

Lid sinds

5 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Bijzonder verhaal om te lezen. Ik vind het niet slecht geschreven hoor, maar het gedrag van de hoofdpersonen met de lijstjes vind ik apart. Tot de zin "Die van de Griekse hond heeft het gehaald" is het een beetje verwarrend of het over dit jaar gaat of het vorige jaar, dus is het tegenwoordige tijd of verleden tijd. Misschien is het goed om het nog een keer rustig door te lezen. 

Ik lees graag nog iets van je met een wat andere insteek dan de meesten hebben.