Lid sinds

4 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 273 Het winterfeest

 

Al wekenlang had K. er naar uitgekeken : het winterfeest, dat elk jaar werd gevierd op de kortste dag van het jaar. Dit jaar was dat 22 december, een zondag. Vandaag zou het dus gebeuren.

Reeds vanaf middernacht was de hele clan bij elkaar gekomen en werden de van heinde en ver afgereisde gasten verwelkomd in een rijkelijk met rood-zwarte gordijnen behangen en met ontelbare kaarsen verlichte ruime grafkelder. Allemaal waren ze op hun paasbest, de mannen met zwarte kapmantels, buishoeden en wandelstokken, de dames met prachtige zwart en rode jurken en glinsterende sieraden die de bleke gelaatskleur en rood doorlopen ogen nog beter lieten uitkomen.

Na de verwelkomingsrede en -toost en de  receptie waarop het bloed rijkelijk vloeide, had het hele gezelschap zich verzameld in de crypte voor de herdenking van de stamvader, Vlad III , de spietser. Aandachtig en ingetogen hadden de aanwezigen de voorlezing beluisterd van het stamboek waarin het roemrijke leven werd verhaald van Vlad en zijn nazaten. Daarna hadden de voorganger en het publiek alternerend het "Credo van de Ondoden" gereciteerd waarbij het geloof in en de eerbiediging van de gedragsregels werden bevestigd.De dienst was traditiegetrouw afgesloten met de groepsfoto, waar behalve het decor niets op te zien stond, wat bevestigde dat alle aanwezigen vampier waren.

Het was nu bijna 08.37 h, het tijdstip van de zonsopgang. De meesten gingen in de ter beschikking gestelde kisten liggen. Anderen hadden de vleermuisvorm weer aangenomen en gingen nu ondersteboven in de verschillende nissen van de grafkelder hangen.Het zou een korte dagrust worden, in feite de  kortste van het jaar, want om 16.17 h. zou de zon weer ondergaan en kon de viering van de langste nacht worden verdergezet, en dit was het waar K. zo had naar uitgekeken. 

Een nabijgelegen landhuis was afgehuurd voor de gelegenheid en alles was er in gereedheid gebracht voor een groots debutantenbal. Daar zou K., en met hem de anderen die ook de zevenjarige initiatie succesvol hadden doorlopen, voor de eerste keer mensenbloed drinken en officieel zijn vampiernaam "Samael" aannemen en misschien zelfs, mocht het klikken met een van zijn dans- of disgenotes, een partner voor de eeuwigheid vinden door ze driemaal in de hals te bijten. 

Met deze gedachte in het hoofd trok hij het deksel op zijn kist maar hij wist al dat er van slapen niets zou komen.

 

 

 

 

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Koelh,

Bijzonder verhaal, een inwijdingsrite. Graag gelezen. Een paar opmerkingen over de tekst:

zwart en rode toiletten -- ik weet wat je bedoelt, maar misschien klinkt gewaden, avondjurken of iets dergelijks beter.

Na de verwelkomingsrede en -toast en de  receptie -- toast moet toost zijn. Toast is geroosterd brood.

trok hij het deksel zijn kist  -- op zijn kist?

maar hij wist al dat er van slapen niets in huis zou komen. -- maar hij wist dat er van slapen niets zou komen?

Lid sinds

4 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Beste Fief,

"Toost " en "op zijn kist"  zijn fouten die ik echt niet zou mogen maken, maar als beginnend deelnemer aan dit schrijfgebeuren, ben ik vermoedelijk meer ( en misschien te veel) gefocust op inhoud en effect op de lezer, met te weinig aandacht en geduld voor het herlezen (eigen teksten nalezen op fouten heb ik altijd  al moeilijk gevonden).

De andere opmerkingen (toiletten en dat er niets van in huis komt) hebben denk ik te maken met mijn Belgisch Nederlands. Zeker het woord toiletten was bewust gekozen om de "chique" van het gebeuren te benadrukken. Ik denk niet dat, zeker in Belgiė , dit woord , mede door de contekst, tot verwarring leidt. U schrijft trouwens zelf dat u weet wat ik bedoelde , inderdaad : avondkledij voor dames. Maar deze opmerking maakt me er wel attent op dat als je wil gelezen worden , o.m. qua woordkeuze maximaal met alle potentiėle  lezers moet worden gerekend .

Mijn dank dus voor jouw interesse en pertinente commentaar en tips.

Mvg

Koenraad Elhaut

 

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Koenraad, er zitten verschillen in het schrijven in het Nederlands en het Belgisch. Het blijft dan lastig om te beoordelen wat dan wel of niet juist is. Ik geef alleen weer wat mij opvalt of hoe ik het gelezen heb. De essentie is dat begrepen wordt wat je schrijft en dat begrijp ik. Maar we doen ook op dit forum mee om te leren en ons schrijven te verbeteren. Ik hoop snel weer iets van je te lezen.