#272 een plek voor misgelopen geliefden
De schemering valt in en ik glimlach naar de laatste restjes roze zon, of eigenlijk naar het stel dat die warme lichtstrepen opvangt, hij op zijn rug, zij in haar gezicht. Ze zitten op het bankje onder de eikenboom, half verscholen tussen de takken en met hun voeten op de eerste afgevallen bladeren. Hij legt zijn hand op de hare.
Ik ben hier eerder geweest. Het was een warme dag en de geur van jasmijn had me gelokt, dacht ik, terwijl ik eigenlijk voor een boodschap op pad was. Misschien was het ook de zon geweest, die te heerlijk scheen om me linea recta naar de winkel te haasten. Maar eenmaal de ommuurde tuin binnengestapt, werd ik overvallen door een dusdanig heftige astma-aanval, dat ik mezelf minuten later op het tegenovergelegen terras terugvond, waar de dame naast mij aan het tafeltje me de handtas teruggaf waaruit ze mijn inhaler opgediept had. Ze excuseerde zich voor haar vrijpostigheid en ik bedankte haar hartelijk.
Hoe kon ik deze plek vergeten zijn, waarom had ik hem nooit meer opgezocht, terwijl die eerste aanblik zo aanlokkelijk was? Ik laat mijn vingers over de ruwe stenen van de muur glijden. Er zijn grote stukken bedekt met korstmossen. Her en der springt campanula uit de kieren te voorschijn. Het stel loopt langs mij heen naar buiten. Hij haalt zijn arm van haar schouder om haar voor de laten gaan door de smalle poort.
Pas als je het gevonden hebt, weet je wat je miste, staat in het bankje gegraveerd. Ik leun achterover en laat mijn blik door de verlaten tuin glijden. Jasmijn, inderdaad. En rozen. Wilde borders verderop. Langzaamaan verdwijnt alle kleur uit de lucht.
Zijn voetstappen klinken kalm en vertrouwd op het pad. ‘Wat je miste,’ leest hij de tekst die uit mijn ribbenkast lijkt te komen.
Schrijvenmaar, Begrijp ik
Willemina schreef: Toch
Bruno Lowagie schreef: Dat
Willemina schreef: Ik dacht
Bruno Lowagie
Tja, als ik het moet
schrijvenmaar
schrijvenmaar, Goede
Ik zal het verhaal eindigen
Schrijvenmaar, ik vind de
schrijvenmaar schreef: Tja,
Royolosch schreef: Ik zal het