Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#271 Yellowstone National Park anno 2050

De harde klap van de landing dreunt nog na in mijn hoofd. Ik probeer de opgelopen schade te analyseren. Terwijl ik naar het doorzichtige scherm kijk, verschijnen grijze en blauwe strepen vluchtig over het beeld. Ik veeg over het scherm en klik op het icoontje van het menu. De afbeeldingen beginnen te haperen. Ik kan nog net het beeld van de zuurstofmeter zien, de 3 procent laat mij weten dat het einde van mijn leven nabij is. De piepjes van de alarmsystemen galmen opeens als valse deuntjes in mijn hoofd. Ik probeer mijn ademhaling te kalmeren, maar de geur van mistige dampen die uit het niets lijken op te duiken, prikken in mijn keel. Ze zorgen ervoor dat ik bijna mijn longen uit mijn lijf hoest. De intense geur dwingt mij om door mijn benen te zakken. Elke inademing voelt aan alsof vuurdampen mijn longen verschroeien. Ik rust op mijn knieën en handen, de kracht vloeit uit mijn lichaam. In een flits zie ik het scherm oplichten. Ik wil zo snel mogelijk het zwarte balkje met 'exit' aanklikken, maar het lijkt of er iets zwaars op mijn arm leunt, langzaam strek ik mijn arm. Het balkje wordt steeds waziger. Met het topje van mijn vinger lukt het om het icoontje aan te klikken. Het blijft stil, behalve de alarmen, die blijven tekeer gaan. Mijn hoofd zakt naar beneden, ik staar naar de vloer. Op het moment dat ik denk dat ik doodga, zie ik een lichtstraal verschijnen. Langzaam schuift de deur open. Mijn lichaam rilt, voorzichtig kruip ik naar de opening. Ik inhaleer de warme lucht diep door mijn longen naar binnen. Ik moet mijn hand voor mijn gezicht houden als de deur zich verder opent. Het licht is zo fel dat ik mijn ogen nauwelijks open kan houden. Beige korreltjes vliegen naar binnen. Het ziet eruit als stof, maar dan iets groter. Zodra de deur driekwart is geopend, kruip ik naar buiten. Ik laat mij op mijn zij op de grond vallen. De ondergrond is zacht, alleen voelt het alsof de bodem in brand staat. Met pijn en moeite probeer ik overeind te komen. Ik houd weer mijn hand voor mijn gezicht. De lichtstralen doorboren mijn grote ogen en branden ook op mijn leerachtige huid. Een beweging voor me trekt de aandacht. Een werveling van stof verplaatst zich in de lucht. In de verte zie ik door een wazig schijnsel enkele palen met uitsteeksels eraan, ze lijken te bewegen. Ik schraap mijn keel die gortdroog is. Voor even sluit ik mijn ogen en flitst er een gedachte door mijn hoofd; leef ik nog of ben ik al een tijdje dood?

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed geschreven, maar als ik een ansichkaart met die tekst zou ontvangen, dan zou ik me toch zorgen maken. Ik denk dat je in je enthousiasme om een bijna levensechte crash te beschrijven ietwat van de opdracht bent afgeweken. (Niet erg, hoor, ik doe dat ook vaak.)

Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Anke spannend geschreven :thumbsup: . Idd deel ik de mening van Bruno een levensechte crash beschreven en aan het einde ziet jouw hp dan toch de aarde, begrijp ik je goed? Levensechte vraag aan het einde :nod: Graag gelezen weer en fijne avond.

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Anke, Ik ben het niet eens met voorgaande opmerkingen. Ik vind het juist een mooie invulling van de opdracht. Ik ben in ieder geval blij dat je het in gewone Nederlandse tekens hebt geschreven en niet in het "Martiaans". Is leuk verzonnen, maar het gaat om het verhaal. Ik heb je verhaal met jaloezie gelezen. Ik heb namelijk geen inspiratie bij dit onderwerp.

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed geschreven, maar als ik een ansichkaart met die tekst zou ontvangen, dan zou ik me toch zorgen maken. Ik denk dat je in je enthousiasme om een bijna levensechte crash te beschrijven ietwat van de opdracht bent afgeweken. (Niet erg, hoor, ik doe dat ook vaak.)
Hoi Bruno, Je hebt gelijk, die ansichtkaart is mij helemaal ontschoten. Dit verhaal kwam vrij snel in mij op, daar ben ik meteen mee aan de slag gegaan. Misschien heeft meneer Trump deze ansicht(waarschuwings)kaart wel nodig... Ik ben blij om te lezen dat je het een goed verhaal vindt :thumbsup:

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben blij om te lezen dat je het een goed verhaal vindt :thumbsup:
Zoals Fief ook al schreef: het gaat om het verhaal. Als de opdracht je tot dit verhaal inspireerde, dan is de invulling zeker geslaagd.

Lid sinds

4 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Anke, Ik vond het leuk om te lezen, en ook goed en sfeervol weergegeven. Misschien hoort het wel bij de opdracht, en hebben wij Martianen het verkeerd opgevat. ik heb genoten van je tekst. Midden in je tekst dacht ik even aan het liedje van David Bowie : 'Ground control to major Tom' Nog een fijne avond.

Lid sinds

4 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Fief, Eerst dacht ik ook: wat is dat hier! En dan de opdracht om niet in gangbare taal te schrijven...dialectisch dan maar. Ik dacht: klinkt het niet, dan botst het maar. En met onze vele Vlaamse dialecten was ik zo vertrokken. Waarschijnlijk krijg ik van de coach dik naar mijn voeten. Het kan me niet schelen. Misschien toch inspiratie? In het Nederlands? Leuke avond.

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Anke spannend geschreven :thumbsup: . Idd deel ik de mening van Bruno een levensechte crash beschreven en aan het einde ziet jouw hp dan toch de aarde, begrijp ik je goed? Levensechte vraag aan het einde :nod: Graag gelezen weer en fijne avond.
Hoi Marie, De hp ontsnapt ternauwernood aan de dood als net op tijd de deur van zijn ruimteschip open gaat. Maar dan vraagt hij zich af of hij in die warme en droge omstandigheden wel echt kan (over)leven. Je hebt het goed gelezen :thumbsup: Dank voor je positieve feedback en een fijne avond!

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben blij om te lezen dat je het een goed verhaal vindt :thumbsup:
Zoals Fief ook al schreef: het gaat om het verhaal. Als de opdracht je tot dit verhaal inspireerde, dan is de invulling zeker geslaagd.
Ik heb de opdracht nogmaals gelezen, je kunt hem vanuit een paar invalshoeken bekijken. Er zouden inderdaad verschillende verhalen uit voort kunnen komen :thumbsup: ;)

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Anke, Ik ben het niet eens met voorgaande opmerkingen. Ik vind het juist een mooie invulling van de opdracht. Ik ben in ieder geval blij dat je het in gewone Nederlandse tekens hebt geschreven en niet in het "Martiaans". Is leuk verzonnen, maar het gaat om het verhaal. Ik heb je verhaal met jaloezie gelezen. Ik heb namelijk geen inspiratie bij dit onderwerp.
Hoi Fief, Dank je voor je compliment! Ik had geen tijd om nog een (snel)cursus 'Martiaans' te volgen... Dus heb ik het maar in het Nederlands geschreven :nod: Ik twijfelde even over de inhoud, maar wat jij en Bruno al aangeven gaat het om het verhaal. Je kunt de opdracht ook op verschillende manieren bekijken. Inspiratie komt wanneer dat 'ie' zin heeft. Ik heb er soms ook last van. Een nachtje over slapen doet vaak al goed, wie weet heb je morgen weer veel nieuwe ideeën ;)

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Anke, Ik vond het leuk om te lezen, en ook goed en sfeervol weergegeven. Misschien hoort het wel bij de opdracht, en hebben wij Martianen het verkeerd opgevat. ik heb genoten van je tekst. Midden in je tekst dacht ik even aan het liedje van David Bowie : 'Ground control to major Tom' Nog een fijne avond.
Hoi Greet Berghmans, Dank je voor je positieve reactie :thumbsup: Bijzonder dat je aan een liedje van David Bowie dacht, dat zou in elk geval nooit bij mij zijn opgekomen. Ik denk dat de schrijfcoach bedoelde dat je de aardse zaken niet letterlijk moet benoemen. B.v. de 'palen' met uitsteeksels die ik op het eind beschrijf, bedoelde ik (dode) bomen. Dank je voor het lezen van mijn verhaal en een fijne avond.

Lid sinds

4 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Anke, Je hebt gelijk. De coach bedoelde het zoals jij aangeeft. Als ze zou geschreven hebben: 'gebruik niet de gangbare beschrijvingen' i.p.v. 'gangbare woorden', dan had ik het sneller begrepen. Maar ja, de grijze hersencellen zijn op hun retour. Vergeten, dat gaat beter. Nog een fijne avond.

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Anke, Je hebt gelijk. De coach bedoelde het zoals jij aangeeft. Als ze zou geschreven hebben: 'gebruik niet de gangbare beschrijvingen' i.p.v. 'gangbare woorden', dan had ik het sneller begrepen. Maar ja, de grijze hersencellen zijn op hun retour. Vergeten, dat gaat beter. Nog een fijne avond.
:thumbsup: ;)

Lid sinds

13 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Anke, mooi en levensecht beschreven! Hopelijk blijft dit toekomstbeeld bij fictie! "Ik probeer de opgelopen schade die er ongetwijfeld is te analyseren." Hier zou ik 'die er ongetwijfeld is' weglaten. Ik dacht eerste even dat die palen mensen waren, die de hp wazig voor zich zag. Nu ik lees dat het dode bomen zijn, wordt het nog een triester plaatje. Anke, zeg me dat de redding nabij is! ;)

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Anke, … je hebt me met stomheid geslagen. Hoe verzin je dat allemaal, of heb je veel SF en Fantsy gelezen. Vroeger heb ik wel eens zoiets 'geks' gelezen. Het zei me helaas te weinig om me erin te verdiepen. Daar heb ik nu wel spijt van. Ik moet nog kijken wat ik van deze opdracht kan bakken. Het gaat goed met je, Anke. Leuk!

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Anke, mooi en levensecht beschreven! Hopelijk blijft dit toekomstbeeld bij fictie! "Ik probeer de opgelopen schade die er ongetwijfeld is te analyseren." Hier zou ik 'die er ongetwijfeld is' weglaten. Ik dacht eerste even dat die palen mensen waren, die de hp wazig voor zich zag. Nu ik lees dat het dode bomen zijn, wordt het nog een triester plaatje. Anke, zeg me dat de redding nabij is! ;)
Hoi Chantal, Ik heb bij een documentaire gezien dat de aarde langzaam om een andere as gaat draaien. Hij verschuift meer naar het oosten (als ik mij niet vergis...) De oorzaak ligt bij China, er wordt heel veel gebouwd waardoor het gewicht verschuift en de aarde kantelt. Daardoor zou het in Amerika erg droog worden. Maar niet getreurd, hier in Europa zou er een kleine ijstijd komen... Laat ik nu net een wintermens zijn! Ik kan je helaas geen vrolijker toekomstbeeld geven! :( Dank je voor je positieve commentaar, ik ga je aandachtspuntje veranderen :thumbsup:

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Anke, … je hebt me met stomheid geslagen. Hoe verzin je dat allemaal, of heb je veel SF en Fantsy gelezen. Vroeger heb ik wel eens zoiets 'geks' gelezen. Het zei me helaas te weinig om me erin te verdiepen. Daar heb ik nu wel spijt van. Ik moet nog kijken wat ik van deze opdracht kan bakken. Het gaat goed met je, Anke. Leuk!
Hoi Riny, Ik heb afgelopen zomer een aantal documentaires gezien over bepaalde delen van de aarde. Ik wist dat de wereld er niet zo goed voor stond, maar van die beelden ben ik hevig geschrokken. Ook wat ik heb beschreven bij Chantal, dat de aarde langzaam kantelt. Ik vind het erg zorgwekkend hoe de 'mens' op dit moment met de aarde omgaat. Ik heb meegedaan met een schrijfwedstrijd van een Amerikaans internetmagazine, 'The End Of Our World'. Ik heb een verhaal geschreven over Zweeds Lapland. Ik vond het erg leuk (en ook een uitdaging) om een tekst van ongeveer 5000 woorden te schrijven. Ik heb ook wel een grote fantasie, het verhaaltje is een mix van 'feiten' en verbeelding. Maar een sf verhaal zou ik ook graag nog eens willen schrijven. Dank je Riny voor je mooie woorden, dat doet mij goed! Veel succes met deze opdracht, maak er een mooie reis van!

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Anke, … ik heb alles nog eens doorgelezen en vind het nog steeds geweldig wat je allemaal hebt geschreven. Ik heb dus wat documentaires gemist; :D ik kijk er graag naar. Welke of wat dan ook. Ik keek wel regelmatig naar Eurographic, maar kwam steeds in crashende vliegtuigen terecht. De piloot kon de neus maar niet omhoog krijgen. De uitleg die volgde is dan wel weer interessant. Dank voor je reactie. :nod: :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel mooi opbouwend geschreven, en ook wel heftig. Ik denk dat dat marsmannetje een voorspellende blik had, en die kaart al eerder had geschreven ;).

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel mooi opbouwend geschreven, en ook wel heftig. Ik denk dat dat marsmannetje een voorspellende blik had, en die kaart al eerder had geschreven ;).
Dank je Annette voor je reactie :D ;)