Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#269 Het chagrijn

De regen tikt tegen de ruiten. De nattigheid klettert op de daken. Geen mens wil nu graag naar buiten. Of uit bed komen en een ontbijtje maken. Ik duik nog wat verder onder het dekbed. Maar de wekker werkt er niet aan mee die is meedogenloos. Nadat de stijfheid uit mijn gewrichten en mijn spieren is gerekt, vertoont de spiegel geen aangename blik, die is lusteloos. Het chagrijn druipt net zo hard van mijn gezicht als de drup van de regen. Het bed lonkt, de telefoon zegt dat ik me ziek moet melden. Maar de moed om de werkgever te bellen blijft achterwege. De zin om iets te ondernemen is er in geen wegen of velden. De regen tikt tegen de ruiten. De nattigheid klettert op de daken. Geen mens wil nu graag naar buiten. Of uit bed komen en een ontbijtje maken. De regen zorgt weleens voor donkere gedachten. De eenzaamheid treft je dieper in het hart. Voor enkelen is het leven niet wat ze ervan verwachtten. Elk lichtpuntje blakert zwart. Het najaar staat voor velen in het teken van somberheid. De herfst heeft dikwijls zijn sporen achtergelaten. Het frisse jaargetijde toont zijn grilligheid. Voor sommigen is de hoop vervlogen, niets mag nog baten. De regen tikt tegen de ruiten. De nattigheid klettert op de daken. Geen mens wil nu graag naar buiten. Of uit bed komen en een ontbijtje maken. De donkere dagen zijn de stilte voor de storm. De regen klinkt voor mij weer als muziek in de oren. Mijn gedachten zijn stil en hebben een positieve vorm. Ik geniet van de herfstkleuren, ze zijn mooier dan ooit tevoren. De regen tikt tegen de ruiten. Laat de nattigheid maar kletteren op de daken. Weer of geen weer, ga lekker naar buiten. Vergeet niet voor je de deur uitgaat, het chagrijn thuis te laten.

Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi Anke en wat leuk dat je voor een gedicht kiest. Ik herken de herfstdepressie erin en het lot van zovelen, waar we vorige week overschreven. Je laatste couplet is een opsteker en de laatste zin helemaal :thumbsup: Fijne avond.

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Net op het moment dat ik dit lees, hoor ik wijlen Bram Vermeulen op de radio en ik bedenk hoe dit eigenlijk een mooi lied voor hem geweest zou kunnen zijn.

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi Anke en wat leuk dat je voor een gedicht kiest. Ik herken de herfstdepressie erin en het lot van zovelen, waar we vorige week overschreven. Je laatste couplet is een opsteker en de laatste zin helemaal :thumbsup: Fijne avond.
Hoi Marie, Het depressieve wilde ik erin verwerken omdat het best vaak voorkomt. En omdat ik er van dichtbij mee te maken heb gehad. De opdracht van vorige week was inderdaad een aanzet. In het verleden kon ik nog weleens in een winterdip zitten, maar nu vind ik het de mooiste tijd van het jaar. Dank je voor het lezen en je fijne commentaar :thumbsup: Een fijne avond!

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Net op het moment dat ik dit lees, hoor ik wijlen Bram Vermeulen op de radio en ik bedenk hoe dit eigenlijk een mooi lied voor hem geweest zou kunnen zijn.
Hoi Bruno, De muziek van Bram Vermeulen ken ik niet echt goed. Ik heb een nummer van hem opgezocht, het zou zo maar kunnen dat de tekst bij hem past. Ik beschouw het als een mooi compliment, dankjewel :thumbsup: ;)

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De muziek van Bram Vermeulen ken ik niet echt goed. Ik heb een nummer van hem opgezocht, het zou zo maar kunnen dat de tekst bij hem past. Ik beschouw het als een mooi compliment, dankjewel :thumbsup: ;)
Ik dacht: 'Bram is een Nederlander, dus Nederlanders zullen die wel goed kennen', maar ik lees nu dat hij vooral in Vlaanderen populair was. Ik ben in ieder geval fan. Luistertips: "Rode wijn" en "De wedstrijd". Hij slaagde er heel goed in serieuze en best wel droevige onderwerpen met humor en hoop tot uiting te brengen.

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De muziek van Bram Vermeulen ken ik niet echt goed. Ik heb een nummer van hem opgezocht, het zou zo maar kunnen dat de tekst bij hem past. Ik beschouw het als een mooi compliment, dankjewel :thumbsup: ;)
Ik dacht: 'Bram is een Nederlander, dus Nederlanders zullen die wel goed kennen', maar ik lees nu dat hij vooral in Vlaanderen populair was. Ik ben in ieder geval fan. Luistertips: "Rode wijn" en "De wedstrijd". Hij slaagde er heel goed in serieuze en best wel droevige onderwerpen met humor en hoop tot uiting te brengen.
Toen ik zijn naam las vond ik het vreemd dat ik hem niet goed kende. De Vlaamse populariteit verklaart wel waarom jij fan bent. Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet heel veel artiesten, muziekanten of schrijvers ken... Natuurlijk wel de meest bekende. In elk geval bedankt voor de luistertips :thumbsup:

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Anke Krijg bij dit mooie gedicht weer zin om mijn bed weer in te kruipen. Graag gelezen
Ik zou zeggen, kruip er lekker weer in en geniet van een luie zondagmiddag! Dank je voor het lezen :thumbsup:

Lid sinds

6 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Anke, Leuk gedicht. Het komt op mij over als een songtekst. Wat ik hoopte gebeurde, op het einde gaf je er een positieve draai aan. De herfst is zo slecht nog niet als je het maar wilt zien.

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Anke, Leuk gedicht. Het komt op mij over als een songtekst. Wat ik hoopte gebeurde, op het einde gaf je er een positieve draai aan. De herfst is zo slecht nog niet als je het maar wilt zien.
Hoi Jurrit, Leuk om te lezen dat ook jij er een songtekst in ziet. Het verbaast mij een beetje omdat ik het op die manier niet heb geschreven. Wel met de intentie die je aangeeft dat het najaar best mooi kan zijn. Bedankt voor je fijne feedback!

Lid sinds

5 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk dat je voor een gedicht koos Anke! Je tekst vangt denk ik voor veel mensen de gevoelens waarmee ze worstelen tijdens de eerste natte herfstdagen. Mooi dat je in de laatste coupletten een positieve draai geeft aan dat gevoel. En ik herken wat Jurrit zegt, het komt over als een songtekst door de herhaling in je coupletten, als een refrein van een liedje. Ik heb je tekst graag gelezen! Je kunt je tekst sterker maken door in je zinnen overbodige woorden te schrappen; welke woorden zijn écht nodig? Bijvoorbeeld in je eerste couplet; De regen tikt tegen de ruiten. De nattigheid klettert op de daken. Geen mens wil met dat weer graag naar buiten. Laat staan om uit bed te komen en een ontbijtje te maken. Kan dan bv worden: 'Geen mens wil nu graag naar buiten' - want 'dat weer' hoef je niet te noemen, dat is duidelijk. 'Of uit bed komen en een ontbijtje maken' - want 'laat staan' hoeft niet omdat het aansluit bij de zin ervoor. En zeg je bewust 'regen' en 'nattigheid' in de eerste twee zinnen, om die regen te benadrukken, dus twee keer hetzelfde?

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk dat je voor een gedicht koos Anke! Je tekst vangt denk ik voor veel mensen de gevoelens waarmee ze worstelen tijdens de eerste natte herfstdagen. Mooi dat je in de laatste coupletten een positieve draai geeft aan dat gevoel. En ik herken wat Jurrit zegt, het komt over als een songtekst door de herhaling in je coupletten, als een refrein van een liedje. Ik heb je tekst graag gelezen! Je kunt je tekst sterker maken door in je zinnen overbodige woorden te schrappen; welke woorden zijn écht nodig? Bijvoorbeeld in je eerste couplet; De regen tikt tegen de ruiten. De nattigheid klettert op de daken. Geen mens wil met dat weer graag naar buiten. Laat staan om uit bed te komen en een ontbijtje te maken. Kan dan bv worden: 'Geen mens wil nu graag naar buiten' - want 'dat weer' hoef je niet te noemen, dat is duidelijk. 'Of uit bed komen en een ontbijtje maken' - want 'laat staan' hoeft niet omdat het aansluit bij de zin ervoor. En zeg je bewust 'regen' en 'nattigheid' in de eerste twee zinnen, om die regen te benadrukken, dus twee keer hetzelfde?
Hoi Lizette, Dank je voor je fijne reactie! Leuk om te lezen dat ook jij er een songtekst in ziet. Nu begrijp ik waarom, door de herhaling in de coupletten. De aanpassingen die je aangeeft zijn zeker beter, ik ga de zinnen veranderen. Omdat de opdracht is, 'It's raining cats and dogs', heb ik regen en nattigheid benoemd. Ik wilde de harde regen daarmee extra benadrukken. Dank je voor het lezen van mijn gedicht :thumbsup:

Lid sinds

13 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Anke, net als Jurrit en Lizette las ik je gedicht als een songtekst en probeerde ik er direct een deuntje onder te zetten. Ikzelf mopper altijd op de herfst en de winter, maar als ze er eenmaal zijn, word ik toch altijd weer betoverd. Door hun prachtige kleuren, de stormen, de stilte (en soms de sneeuw). Dat gevoel lees ik ook terug in jouw gedicht. Een vraagje over deze zin: "De donkere dagen zijn de stilte voor de storm." Wat is die storm? Is dat het wakker worden uit de herfstdip?

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Anke, net als Jurrit en Lizette las ik je gedicht als een songtekst en probeerde ik er direct een deuntje onder te zetten. Ikzelf mopper altijd op de herfst en de winter, maar als ze er eenmaal zijn, word ik toch altijd weer betoverd. Door hun prachtige kleuren, de stormen, de stilte (en soms de sneeuw). Dat gevoel lees ik ook terug in jouw gedicht. Een vraagje over deze zin: "De donkere dagen zijn de stilte voor de storm." Wat is die storm? Is dat het wakker worden uit de herfstdip?
Hoi Chantal, Dank je voor je positieve commentaar :thumbsup: Wederom leuk om te lezen dat je er een liedje in ziet. Misschien moet ik vaker gedichten of juist songteksten gaan schrijven... Fijn om te lezen dat wat ik probeerde weer te geven, dat de herfst ook zijn mooie kanten heeft, goed bij je is overgekomen. 'De donkere dagen zijn de stilte voor de storm', daarmee wilde ik zeggen dat de storm voor mij de zomer is. Ik kijk op tegen de alsmaar warmer wordende zomer. En de verlengde dagen waar geen eind aan lijkt te komen. Ik ben meer een wintermens, ik moet even door de omslag van het weer heen. Maar dan kan ik echt genieten van de kou, de lange donkere dagen met zijn stilte, de herfstkleuren en als het sneeuwt van het prachtige landschap. Dan vind ik het heerlijk om naar buiten te gaan en als ik weer thuis kom nodigt het berenvel mij uit om voor de openhaard in slaap te vallen ;)

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Anke, … wat leuk om deze opdracht in dichtvorm aan te pakken. Psst, weet je, ik zou die chagrijn de keukendoor uitschoppen en zelf snel de voordeur nemen; hij is dan de weg kwijt. Om hem thuis te laten? Niks daarvan - wegwezen ik wil je niet meer zien. Jij hebt in ieder geval een fijne wandeling gemaakt. :nod: :thumbsup:

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Anke, … wat leuk om deze opdracht in dichtvorm aan te pakken. Psst, weet je, ik zou die chagrijn de keukendoor uitschoppen en zelf snel de voordeur nemen; hij is dan de weg kwijt. Om hem thuis te laten? Niks daarvan - wegwezen ik wil je niet meer zien. Jij hebt in ieder geval een fijne wandeling gemaakt. :nod: :thumbsup:
Hahaa! Wat een goed idee Riny om het chagrijn te misleiden en de deur uit te schoppen! Dan ben je er voor altijd vanaf :thumbsup: Ik vind het jammer dat ik vanmiddag een afspraak heb, anders zou ik weer een heerlijke boswandeling hebben gemaakt. Dank je voor je leuke reactie!