Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#265 Te pakken

Hannie laat zich zakken op een barkruk, zucht diep: ‘Een dubbele graag, Jopie.’ ‘Wat is er met onze agente, je ziet er niet uit.’ ‘Jopie ach, het was een k-dag vandaag.’ 'Karim, je broertje is er ook en Jack de B. is net vertrokken,' zegt Jopie. Hannie laat haar hoofd hangen, veegt haar roodbruine krullen uit haar gezicht, klokt in een teug haar “on the rocks” naar binnen. ‘Zo mijn allerliefste zusje, dat zijn krachtige daden.’ ‘Zeker Karim, goed ingeschat.’ ‘Lieve meid, kom gezellig bij me zitten.’ Hij leidt Hannie naar een onopvallend hoekje in het café met een goed zicht op de uitgangen. ‘Pop, ik ga een enorme klapper maken. Niets tegen mam zeggen.’ Karim laat de binnenzakken van zijn Parka zien. ‘En nu je toch op de hoogte bent, kan ik natuurlijk op je rekenen, toch?’ Hannie ziet nog net de kolf van een Colt op grijphoogte zitten, tussen fikse zakken met ‘waspoeder’. Ze twijfelt geen moment, grijpt haar broer bij zijn hand, duwt zijn vingers krachtig naar zijn handrug. ‘Luister Karim, ik heb geen reet te maken met wat je uitvoert, maar een ding is duidelijk. Het is nu woensdag. Aaanstaande maandag start ik op Narcotica.’ Voor alle zekerheid duwt ze nog iets krachtiger tegen zijn vingers. ‘Lieve Pop, duidelijk.’ ‘Die rotzooi ben je kwijt maandag en mama laat je er buiten. Als ze wat moet hebben betaal ik. Je meldt je op het bureau aan de Reigerstraat, je geeft je op om vrijwillig de straten op te ruimen. Zo niet, dan weet je dat ik jou en je vriendjes ken. Ik heb niets te verliezen, dus mij maak je niet bang of die lieve vrienden van je.’ Karim knippert met zijn ogen: ‘Je weet niet wat voor vakantieplannen mijn vrienden hebben,’ zegt hij met tranen in zijn ogen.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
ik was even in de war over wie wie is; Jack de B? wat heeft hij er mee te maken, en dan blijkt de broer van Jannie Karim te heten? Ouders met humor zeker, een zo oerhollanbdse naam en een zo absoluut niet, maar het maakt zo'n kort verhaal er niet duidelijker op; ik zou ervoor kiezen broer en zus namen te geven in dezelfde stijl. Jannie en Gijs ofzo ...

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
ik was even in de war over wie wie is; Jack de B? wat heeft hij er mee te maken, en dan blijkt de broer van Jannie Karim te heten? Ouders met humor zeker, een zo oerhollanbdse naam en een zo absoluut niet, maar het maakt zo'n kort verhaal er niet duidelijker op; ik zou ervoor kiezen broer en zus namen te geven in dezelfde stijl. Jannie en Gijs ofzo ...
Fijn dat je reageerde. Ik heb de komma voor Jack de B. vervangen door: en. Ik hoop dat het nu duidelijker is. Karim en Hannie hebben wel dezelfde moeder, maar niet dezelfde vader. Mss te ingewikkeld voor een scene, ik ben benieuwd wat anderen uit de tekst halen. Fijne avond en leuk je weer eens hier te lezen, een tijd terug alweer.

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
met emotie-omfloerste stem.
Dat is 100% tell.
A.s. maandag
wie praat zo? Het is een wat druk tekstje ben ik met schrijvenmaar eens. Karim mag toch best even 'au' zeggen?

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Mw.Marie, Je schrijfstijl vind ik echt geweldig, alleen was ik ook even in de war met de namen. Maar na je uitleg bij Schrijvenmaar is het duidelijk. Sommige woorden als 'kolf' en 'Colt' moest ik even opzoeken. Het woord 'k-dag' heb je goed bedacht, het is niet het mooiste woord maar je zou het in deze tekst ook volledig mogen schrijven. Ondanks dat het een beetje stroef las heb je een goed verhaal geschreven :thumbsup:

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Marie, met Hannie zet je een stoer personage neer. Ik wil haar leren kennen. Wel eens met Schrijvenmaar dat de naam van haar broer voor verwarring zorgt. En Jack de B. kan in je tekst makkelijk het veld ruimen, zonder dat dat het verhaal teniet doet. Dat zou al voor iets meer rust zorgen. Deze 300 woorden waren misschien net te weinig voor Hannie, maar ik ben erg nieuwsgierig naar haar verhaal! Hopelijk een vervolg in een nieuwe opdracht!

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo mw.Marie, "als ze wat moet hebben, betaal ik" dat snap ik niet. Is mam aan de coke? … of zijn het de wekelijkse boodschappen voor mam. Ja, en dan de namen van broer en zus. dat moet "kunnen" in deze tijd. Je maakt het in de tekst wel duidelijk. Met Jack.de B, dacht ik al direct aan een plaatselijke boef. Ik vind het pittig geschreven.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
met emotie-omfloerste stem.
Dat is 100% tell.
A.s. maandag
wie praat zo? Het is een wat druk tekstje ben ik met schrijvenmaar eens. Karim mag toch best even 'au' zeggen?
Tilma beide punten scherp opgemerkt, mijn dank :thumbsup: Ik pas het aan. Fijn weekend.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Mw.Marie, Je schrijfstijl vind ik echt geweldig, alleen was ik ook even in de war met de namen. Maar na je uitleg bij Schrijvenmaar is het duidelijk. Sommige woorden als 'kolf' en 'Colt' moest ik even opzoeken. Het woord 'k-dag' heb je goed bedacht, het is niet het mooiste woord maar je zou het in deze tekst ook volledig mogen schrijven. Ondanks dat het een beetje stroef las heb je een goed verhaal geschreven :thumbsup:
voor je fijne woorden. Dank je Anke, voor je compliment over mijn schrijfstijl. Van jou vind ik dat echt fantastisch, doet mijn regenachtige weekend goed :nod: Ik gebruik het niet als excuus, maar de hele tekst beslaat ca. 450 woorden. Het heeft ingeboet aan dreiging, door het schrappen. Ik vind het een leuke opdracht, dus heel graag geschreven. De een begrijpt de input van Jack de B. wel, de ander niet, het zij maar even zo. En ja k-dag, die Hannie kan het niet over haar lippen krijgen, maar het wordt gelukkig wel goed begrepen :D Fijn weekend.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Marie, met Hannie zet je een stoer personage neer. Ik wil haar leren kennen. Wel eens met Schrijvenmaar dat de naam van haar broer voor verwarring zorgt. En Jack de B. kan in je tekst makkelijk het veld ruimen, zonder dat dat het verhaal teniet doet. Dat zou al voor iets meer rust zorgen. Deze 300 woorden waren misschien net te weinig voor Hannie, maar ik ben erg nieuwsgierig naar haar verhaal! Hopelijk een vervolg in een nieuwe opdracht!
Chantal dank voor je fijne commentaar. Goed dat je aangeeft dat de tekst ook zonder Jack de B. kan. Je inspireert me Hannie en haar familie nog eens terug te laten komen, dank je :thumbsup: De tekst was ca 450 woorden en schrappen is en blijft moeilijk, maar ik wil niet te lange teksten aanleveren voor de schrijfcoach. Het moet voor Mike ook een beetje te doen zijn toch. Ik wens je een fijn weekend.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo mw.Marie, "als ze wat moet hebben, betaal ik" dat snap ik niet. Is mam aan de coke? … of zijn het de wekelijkse boodschappen voor mam. Ja, en dan de namen van broer en zus. dat moet "kunnen" in deze tijd. Je maakt het in de tekst wel duidelijk. Met Jack.de B, dacht ik al direct aan een plaatselijke boef. Ik vind het pittig geschreven.
Riny, nee, gelukkig betreft het de wekelijkse boodschappen en verder normaal levensonderhoud, geen coke! Fijn dat je de namen kan plaatsen bij de personages, dat was ook mijn bedoeling. Riny:Ik vind het pittig geschreven.[/quote] Straks ga ik dit genre nog leuk vinden :D Fijn weekend

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Mw.Marie, Je schrijfstijl vind ik echt geweldig, alleen was ik ook even in de war met de namen. Maar na je uitleg bij Schrijvenmaar is het duidelijk. Sommige woorden als 'kolf' en 'Colt' moest ik even opzoeken. Het woord 'k-dag' heb je goed bedacht, het is niet het mooiste woord maar je zou het in deze tekst ook volledig mogen schrijven. Ondanks dat het een beetje stroef las heb je een goed verhaal geschreven :thumbsup:
voor je fijne woorden. Dank je Anke, voor je compliment over mijn schrijfstijl. Van jou vind ik dat echt fantastisch, doet mijn regenachtige weekend goed :nod: Dankjewel Mw.Marie! ;) Ik gebruik het niet als excuus, maar de hele tekst beslaat ca. 450 woorden. Het heeft ingeboet aan dreiging, door het schrappen. Je mag het gerust als excuus gebruiken. Je hebt een heel verhaal in je hoofd en je wilt (moet) het in 300 woorden persen. Vaak is dat ook een uitdaging. Ik heb met een schrijfwedstrijd meegedaan er werd een maximaal aantal woorden aangegeven. Er stond wel bij dat je het mag overschrijden als de extra woorden iets toe zouden voegen aan het verhaal. Ik denk dat dat ook op het schrijfforum geldt. Alleen moet je het natuurlijk niet gaan overdrijven. Ik vind het een leuke opdracht, dus heel graag geschreven. De een begrijpt de input van Jack de B. wel, de ander niet, het zij maar even zo. En ja k-dag, die Hannie kan het niet over haar lippen krijgen, maar het wordt gelukkig wel goed begrepen :D Fijn weekend.
Een fijn weekend en ik heb het graag gelezen :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Graag gelezen. :thumbsup: Een stoere HP. :) ‘Zo mijn allerliefste zusje, dat zijn krachtige daden.’ Is dit hier de passage waar de broer voor het eerst ten tonele wordt gebracht? En zijn de voorgaande zes regels dan een stukje tussen Jopie en Hannie? Als dat zo is, is het bij mij alsof de broer zomaar uit het niets opduikt. Ik mis hier een klein overgangetje of een soort van introductie. Vanwaar komt Karim ineens? Staat hij achter haar? Of duikt hij op naar de toog links of rechts van haar? Of komt hij uit zijn duister vriendenhoekje? 'Je familie is er ook...'

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Graag gelezen. :thumbsup: Een stoere HP. :) ‘Zo mijn allerliefste zusje, dat zijn krachtige daden.’ Is dit hier de passage waar de broer voor het eerst ten tonele wordt gebracht? En zijn de voorgaande zes regels dan een stukje tussen Jopie en Hannie? Als dat zo is, is het bij mij alsof de broer zomaar uit het niets opduikt. Ik mis hier een klein overgangetje of een soort van introductie. Vanwaar komt Karim ineens? Staat hij achter haar? Of duikt hij op naar de toog links of rechts van haar? Of komt hij uit zijn duister vriendenhoekje? 'Je familie is er ook...'
Dank je Nele, voor je finetuning opmerking :thumbsup: . Ik heb het vanaf 'Je familie is er ook' veranderd in: 'Karim, je broertje is er ook en Jack de B. is net vertrokken.' En een nieuwe alinea. Het aantal worden wil ik niet overschrijdenv, het moet voor de schrijfcoach ook te doen zijn. Dus vandaar dat er geen extra zin staat om aan te duiden dat Karim ineens naar zijn zus loopt. Dan wordt het ook duidelijker waarom Hannie haar hoofd zo laat hangen aan de bar. Fijne avond.

Lid sinds

12 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Fijn geschreven. Ook ik raakte in verwarring met de namen. Vraag is... zou broer het risico nemen tegenover zijn zus dit te vertellen?

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Fijn geschreven. Ook ik raakte in verwarring met de namen. Vraag is... zou broer het risico nemen tegenover zijn zus dit te vertellen?
Leuk dat je komt lezen Indrany. Mbt je vraag: de broer is een beetje onvolwassen en denkt zijn zus voor zijn karretje te kunnen spannen, maar dat loopt anders... Fijne avond.