Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#263 Moeilijk geval versus bullshitsoftware

Alle inkomensformulieren moest ze uitprinten, haar software was niet nieuw genoeg of zoiets om het online te versturen. ‘Sorry, mijn scansoftware herkent geen handgeschreven formulieren. Ik moet hiervoor nog geupdatet worden.’ Kleine vierkante ogen, aangestuurd door kunstmatige intelligentie, staren haar doordringend aan. Met meer gevoel dan zijn menselijke evenknie die hij vervangt. ‘Je menselijke collega’s zouden die update ook wel kunnen gebruiken...’ ‘Volgens mijn data heeft u een account op Marktplaats en in juli een tweedehands bankstel verkocht. Klopt het dat u deze inkomsten niet heeft doorgegeven?’ Mirjam kijkt even naar de beveiliger, die altijd bij haar gesprekken aanwezig is sinds de werkconsulent haar een ‘moeilijk, aggressief geval’ noemde. Waarschijnlijk was die regeltjesneuker gefrustreerd dat ze aan bleef dringen onbemiddelbaar te worden verklaard. ‘Ik wist niet dat dit nodig was.’ ‘Volgens mijn verdere gegevens heeft u in augustus een tweedehands Mazda gekocht bij de plaatselijke dealer. De locatiegegevens van uw Samsung bevestigen dat u op 12 augustus hier aanwezig was. U bent verplicht een grote aankoop als deze door te geven, en dat heeft u niet gedaan.’ Zijn stem heeft aan emoties verloren, en lijkt nu meer op die van ET. ‘Is die volgsoftware van je ook actief wanneer ik sta te douchen stalkertje?’ De beveiliger, die net nog meer met zijn mobiel bezig leek, kijkt haar nu strak aan. De vorige keer had hij zijn collega’s van de politie nodig om haar het pand te doen verlaten, de antiheld. ‘Mijn tekstminingsoftware begrijpt niet de betekenis van het woord ‘stalkertje’. Kunt u dit nader toelichten?’ Mirjam heeft geen andere keuze dan het glas water te gebruiken, om de gluurder met zijn bullshitsoftware onschadelijk te maken. Als het water het mechanische schepseltje raakt, verschijnt er een flits. De hand van de antiheld die haar rechterarm vastgrijpt lijkt wel van hetzelfde metaal als de robot gemaakt. ‘Je kunt nu het pand verlaten, of doen we het weer zoals de vorige keer?’ Mirjam weet zich los te rukken en rent de deur uit, richting de nog niet geautomatiseerde draaideur waarachter haar vrijheid lonkt. Vanuit de kamer klinkt het mechanische gekrijs van het robotje die steeds 'stalkertje' roept. Stiekem hoopt ze toch dat al die aseksuele bonnetjeslikkers door robots worden vervangen.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De achteloze infiltratie van het digitale bestaan om uitkeringen te korten vind ik bijzonder goed werken om de sympathie van de lezer achter het 'moeilijke geval' te scharen. De kortgesloten robot die 'stalkertje' blijft krijsen is ook een mooi element. Verder denk ik dat iemand nog wel zal gaan zeggen dat het 'geupdatet' moet zijn als ik het niet doe. Moeite had ik met de 'toch wel sterke hand van de antiheld'. Iets als 'de antiheld pakt haar met verrassend veel kracht...' of zo. Kan dat ook?

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi. Heel graag gelezen. :) Dit soort toekomst is eigenlijk al gedeeltelijk een beetje realiteit. :thumbsup:

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mirjam weet zich los te rukken en rent de openstaande deur uit, Volgens mij mag je "openstaande" weg laten. Als ze de deur uit rent is het vrij logisch dat die dan open is. Verder goed stuk. Graag gelezen. Als je er goed over na gaat denken, weet men meer van je dan je denkt.

Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Die Mirjam, gelukkig blijven die van alle tijden, ondanks de robotisering. De drie persoonlijkheden: robot, Mirjam en beveiliger goed beschreven, ik heb er een duidelijk beeld bij :thumbsup: Fijne zondag.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoe zou het verhaal zijn zonder de eerste alinea? Die leest namelijk saaier dan de rest, vanwege de formulieren. Graag gelezen, zoals Tilma krijg ik door jouw verhaal sympathie voor deze opstandige dame, doordat je haar tegenover een kille drone zet.

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor alle feedback. Heb oa de zin over het vastgrijpen van de bewaker een beetje aangepast. Ben blij dat jullie ook sympathie kunnen voelen voor de lastige Mirjam. Verhaal is een beetje gebaseerd op de automatisering die ik bij veel bedrijven heb gezien, en die zeker ook veel positiefs met zich meebrengt, maar ook wel dit soort vervelende bij-effecten kan hebben. Laten we hopen dat de toekomst vooral het positieve van digitalisering naar voren gaat brengen.