Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#261 De stuurloze stuurvrouw

‘Best lekker die jasmijnthee.’ Ik kijk uit over wat we in onze studententijd het ‘watertje’ noemden. Een viermans vrouwencombinatie laat net de roeiboot te water. In gedachten zie ik Anne-Fleur weer zitten aan de kop van de boot, om als stuurvrouw ons iets te hard toe te schreeuwen. Ik kan me niet herinneren er ooit harder van te hebben geroeid. ‘Die latte macchiato is ook wel in orde, heb het erger meegemaakt,' mompelt de voormalige stuurvrouw. Wanneer ze me aanstaart vallen de wallen onder haar ogen op. Haar atletische lichaam heeft ze deels nog steeds, maar is inmiddels wel iets meer uitgezakt. ‘Hoe is het met Jasper?’ ‘Moniek, please. Hoe lang hebben we elkaar nou niet gezien?’ De viermans combinatie is inmiddels al halverwege de Bosbaan, toegeschreeuwd door een coach die wel wat trekken heeft van Anne-Fleur's echtgenoot in jongere jaren. ‘Het is over?’ ‘Twaalf jaar, het was een toptijd.’ Ergens toch wel sneu; ze hing destijds wekenlang rond bij de bestuurstafel, voordat hij haar ook maar in het oog kreeg. De tongzoen die volgde was volgens de penningmeester de langste in de geschiedenis van de club. ‘Ben je nog steeds secretaresse?’ ‘Dat was in mijn vorige leven,’ zeg ik terwijl ik vluchtig een hap van mijn tosti kaas-tomaat neem. Om de aandacht af te leiden had ze me net verteld dat ze echtscheidingsadvocate is geworden, wat ik als een wonder beschouw gezien haar destijds slechte studieresultaten. Haar cliëntéle bestaat uit welvarende koppels die om elkaars BMW’s, Gucci-horloges en aandelen in de Shell vechten. ‘Je doet zeker iets maatschappelijks, typisch iets voor jou...’ ‘Laten we zeggen dat ik opkom voor de rechten van de minderbedeelden.’ Anne-Fleur glimlacht, en ik vraag me af of haar door cosmetische ingrepen strakgetrokken mond uit elkaar scheurt wanneer ze dit te breed doet. ‘Precies dus wat ik als advocaat doe.’ Terwijl de viermans combi inmiddels weer aanmeert en uitgebreid met de tijd wordt gecomplimenteerd door de Jasper look-a-like, hoor ik mijn vriendin uit mijn vorige leven er bijna achteraan denken ‘maar wel tegen een iets beter salaris’. Ik vraag de rekening, en vermoed dat mevrouw de advocate het niet gaat accepteren als ik aanbied te splitten. Inderdaad, ‘kan wel op de rekening van de firma’. Een overdreven fooi, gezien de trage bediening, volgt. Afscheid nemen met drie theatrale luchtkussen. Het is nu wel zeker; Jasper heeft twaalf jaar van zijn leven weggegooid.

Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi tafereeltje. Enkele verbeterpuntjes:
  • "Ergens toch wel sneu, ze hing" vormen twee zelfstandige zinnen (denk ik) en die worden niet door een komma maar door puntkomma van elkaar gescheiden (of een punt, gevolgd door een hoofdletter).
  • Tenzij B&W iets is dat ik niet ken, denk ik dat je BMW bedoelt.
  • Ik vraag de rekening en vermoedt => die vermoed is nog steeds eerste persoon enkelvoud, dus zonder extra t. Doet me denken aan hoe we vroeger op school leerden vervoegen: "Ik drink nooit T, jij drinkt soms T, hij drinkt altijd T (en gij ook)."

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi Virtuoso, de twee karakters zet je mooi tegenover elkaar neer. Je weet in deze korte tekst een heel goed beeld te schetsen van deze twee dames. Wat ooit een vriendschap was, is nu verdwenen. Ik denk niet dat die twee elkaar nog gauw eens zien. Heel graag gelezen!

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi stukje. Treffende eindzin. Zal inderdaad geen echt gezellig weerzien zijn geweest.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sfeervolle stijl, die mijmerende self-talk, vermengd met de roeiboot-observatie en flashbackjes in de terzijdes. Anne-Fleur is momenteel natuurlijk een uitstekende naam voor iemand met een grote mond ;-).

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi tafereeltje. Enkele verbeterpuntjes:
  • "Ergens toch wel sneu, ze hing" vormen twee zelfstandige zinnen (denk ik) en die worden niet door een komma maar door puntkomma van elkaar gescheiden (of een punt, gevolgd door een hoofdletter).
  • Tenzij B&W iets is dat ik niet ken, denk ik dat je BMW bedoelt.
  • Ik vraag de rekening en vermoedt => die vermoed is nog steeds eerste persoon enkelvoud, dus zonder extra t. Doet me denken aan hoe we vroeger op school leerden vervoegen: "Ik drink nooit T, jij drinkt soms T, hij drinkt altijd T (en gij ook)."
Dank voor de feedback, heb het aangepast. Zat aan Barend en Witteman te denken vandaar de B&W, maar bedoelde uiteraard de auto.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi Virtuoso, de twee karakters zet je mooi tegenover elkaar neer. Je weet in deze korte tekst een heel goed beeld te schetsen van deze twee dames. Wat ooit een vriendschap was, is nu verdwenen. Ik denk niet dat die twee elkaar nog gauw eens zien. Heel graag gelezen!
Dank voor de mooie woorden. Denk ook niet dat dit nog goed komt.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sfeervolle stijl, die mijmerende self-talk, vermengd met de roeiboot-observatie en flashbackjes in de terzijdes. Anne-Fleur is momenteel natuurlijk een uitstekende naam voor iemand met een grote mond ;-).
Dank voor het lezen. Zat ook aan een chique iemand te denken, Anne-Fleur leek me wel passend.

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De roeiers glijden prachtig door de dialoog. Leuk dat er zelfs een link met de sprekers is. Stiekem wel jammer dat ik er niet achter ben gekomen wat de 'ik' nu eigenlijk doet, of ben ik zelf een ongelooflijke Anne-Fleur dat ik dat er niet uit weet op te maken?

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sfeervolle stijl, die mijmerende self-talk, vermengd met de roeiboot-observatie en flashbackjes in de terzijdes. Anne-Fleur is momenteel natuurlijk een uitstekende naam voor iemand met een grote mond ;-).
Dank voor het lezen. Zat ook aan een chique iemand te denken, Anne-Fleur leek me wel passend.
https://www.duic.nl/algemeen/onrustig-in-park-paa… (Over de recente ophef rondom corpsmeisje Anne Fleur).

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Virtuosuo, ... jij en Kruidnagel, brachten me weer even naar Utrecht. Je verhaal leest prettig en beeldt de tegengestelde karakters goed uit. Met plezier gelezen.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De roeiers glijden prachtig door de dialoog. Leuk dat er zelfs een link met de sprekers is. Stiekem wel jammer dat ik er niet achter ben gekomen wat de 'ik' nu eigenlijk doet, of ben ik zelf een ongelooflijke Anne-Fleur dat ik dat er niet uit weet op te maken?
Dank voor het lezen. Ik heb dit inderdaad een beetje in het midden gelaten, idee was om Anne-Fleur als de opschepster neer te zetten die nogal graag wil vertellen wat ze doet, en de ik-persoon als iets bescheidener.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sfeervolle stijl, die mijmerende self-talk, vermengd met de roeiboot-observatie en flashbackjes in de terzijdes. Anne-Fleur is momenteel natuurlijk een uitstekende naam voor iemand met een grote mond ;-).
Dank voor het lezen. Zat ook aan een chique iemand te denken, Anne-Fleur leek me wel passend.
https://www.duic.nl/algemeen/onrustig-in-park-paa… (Over de recente ophef rondom corpsmeisje Anne Fleur).
Dat is toeval, ik wist wel van rellen, maar had dit stukje niet gelezen. Kan ze zich mooi door haar naamgenote laten verdedigen...