Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 259 Iets

Brodie treft haar op de bank naast de brievenbus met Walter* op haar schoot. ‘Hoi, hoe gaan de studies?’ Ze heft haar hoofd op en hij kijkt in de droevigste ogen die hij ooit zag. ‘Eerlijk?’ Hij durft niets te zeggen, knikt alleen maar. Liefdesverdriet, hij weet wat het is. ‘Het kan stukken beter,’ zegt ze zacht. ‘Ga je vanavond met me mee naar Batches? Er komt een Europese band. Het zal je goeddoen.’ # Ze glimlacht. En hij is blij met haar gezelschap. Die gasten zijn goed. Maar ze zijn nog beter als ze beginnen coveren. Pixies. Daar gaan we nog van horen. ‘Knappe jongen, die zanger,’ zegt Beadle tegen Brodie. ‘Jammer dat hij alleen maar naar jou kijkt,’ zegt hij. ‘O! Brodie!’ Beadle kijkt hem geschrokken, dan ondeugend aan. ‘Ben je dan?’ ‘Alsjeblieft, vertel het niet verder,’ fluistert hij. ‘Jij ook niet van mij,’ zegt ze. Op die avond sluiten ze een stilzwijgend pact. En de muziek die ze gehoord hebben, heeft iets in hen gewekt. Brodie stemt zijn gitaar, de volgende dag, als hij weer alleen is. En als Beadle haar reistas opneemt om weer naar Halifax te trekken, dan valt haar blik op de viool, die ze al jaren niet meer aangeraakt heeft. Ze aarzelt even, bijt op haar lip, streelt over het hout, en blaast dan boos het stof eraf. (*Walter is een eekhoorn.)

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
N.D.D. je schrijft het in korte scenes, dat is prima. Probeer op zinsniveau de overbodige woorden(herhaling) te vermijden. en het gemis dat ze daarbij nu wel moet aanvaarden. - en het gemis dat ze moet aanvaarden (is echt hetzelfde in betekenis) Ze heeft een gat in haar hart en het moet opgevuld worden. - het gat in haar hart moet opgevuld worden enz. scene 1 is vanuit Beadle scene 2 vanuit Brodie scene 3 vanuit Brodie met een omschakeling naar een algemene verteller die direct na elkaar vertelt wat Beadle en Brodie doen. Het is wat veel. Misschien het houden bij een afwisseling tussen vanuit Beadle/ vanuit Brodie.

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vond het ook wat moeilijk te volgen en moest hier en daar even herlezen om het te volgen. Het gaat om twee dingen die niet echt tot elkaar komen. Liefde/verlies en muziek, behalve over muziek. Het gaat eigenlijk over gevoelens maar dan toch meer de beschrijving ervan en niet de beleving. Als ik de laatste zin goed lees, doe je dat expres. Je beschrijft het laagje stof wat mensen van elkaar zien en wat daar onder zit blijft verborgen. Misschien zelfs voor iedereen zelf en zijn we soms zo met het stof bezig dat we weleens vergeten te kijken of er nog muziek in zit.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nele, je begint je verhaal met een verlies, een gat dat gedicht moet worden in het hart. Persoonlijk vind ik dat een mooie omschrijving van gemis. Doet me aan Passenger denken: a whole in our hearts, a whole in our soules Indrukwekkend lied en jij een tekst met enorme impact. Ik ben met bovenstaande reacties eens dat wat je wilt vertellen: muziek kan diepe wonden helen, als ik het zo mag interpreteren. Het heen en weer gaan vanuit de ene personage, de andere en de alwetende verteller maakt het niet zo makkelijk leesbaar. Ik worstel er zelf ook mee, maar door jouw tekst begrijp ik de aan mij gerichte kritieken veel beter. Je hebt mij idd veel geleerd :thumbsup: Heel graag weer een tekst van je gelezen en ik wens je een fijn weekend.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik sluit me aan bij het bovenstaande. De opzet vind ik wel een interessante, alleen het verhaal komt er nu niet zo heel sterk uit en dat is jammer. Aan de andere kant houd ik wel van dit soort 'probeersels', omdat die me wel actief aan het denken zetten over verschillende manier van schrijven. Dus als bijdrage heel geslaagd.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@janpmeijers, @Tilma, @mw.Marie, @Hadeke: bedankt voor jullie comments. :) Ik heb het eerste deeltje verwijderd, lijkt me beter voor de opdracht zo. Ik denk dat ik nu weer twee perspectieven heb. Het is een fragmentje uit een langer geheel met meerdere perspectieven. (Het eerste, nu verwijderde deeltje, maakte deel uit van een voorafgaand hoofdstuk.) Raak er soms van in de knoop. Heb hier op SOL wel al wat gevonden van Thérèse Major: chrijvenonline.org/nieuws/het-verschil-tussen-perspectief-en-focalisatie die me weer een beetje op weg hielp. @Tilma: 'Het gaat eigenlijk over gevoelens maar dan toch meer de beschrijving ervan en niet de beleving.' Yip. Althans dat is het voorlopige opzet. De AW mag pas op het einde uit zijn schelp komen. Weet nog niet of dat gaat lukken. :confused: Maar het is het proberen waard.

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Nele, Het is al gezegd dat het wat moeilijk te volgen was. Ik vind het evengoed een mooi verhaal. Waarschijnlijk komt de wisseling van het perspectief beter tot uiting in je langere versie. Ik lees er een (verborgen) boodschap in, het leven van je passie (muziek) kan ook je wonden helen. Graag gelezen Nele, nog een fijne zondag.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Nele, … je verhaal heb ik een paar keer gelezen en nu met wat dagen ertussen en kijken naar jouw avatar, wordt het me steeds duidelijker. Brodie is een jongen Beadle een meisje. Walter is een knuffel. Als ze beginnen te coveren? Erover denken om een plaat te maken, uiteindelijk een cover = een hoes voor de plaat. Ze werden beiden getroffen door de muziek (ik kan niet zonder) . Pixie? dat is voor mij de naam van de eerste grote knuffel die ik mijn dochter gaf. Jouw avatar, zei me: zoek verder - Ziezo: nu weet ik wat coveren is en ik heb ook kennis gemaakt met de Pixies. (Google) De volgende dag als hij weer alleen is. stemt hij zijn gitaar en zij blaast boos het stof af van haar viool die ze net weer heeft gevonden; ze heeft spijt dat ze hem jaren heeft laten liggen. (Die twee vinden hun weg wel in het leven.) Jouw verhaal heet niet: iets, maar heeft IETS met hoofdletters, het nodigt je uit om te gaan zoeken. Ik ben blij dat ik er de tijd voor heb genomen.