Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#258 Narcjesdag

‘Come on Eileen!’ De twee nichtjes zijn anderhalf uur te vroeg. Of ligt het aan mijn moeder? Heeft ze gelogen tegen mij? Om me een figuur te laten slaan van in het begin? Mijn moeder is namelijk een narc, in ouderwetse sprookjestijden noemden ze dat een bnsm, een biologisch nare stiefmoeder, en ze doet er dus alles aan om mijn leven te vergallen. Ik moet dus vandaag naar zee. Samen met de nichtjes, in ost -ouderwetse sprookjestijden- zouden dat twee stiefzusjes zijn, in werkelijkheid zijn het mijn twee halfzussen, maar voor moeder en hun stiefmoeders - mijn tantes voor mij en voor moeder haar narc-zussen - zijn het ‘nichtjes’ hoewel er eigenlijk dus niets van aan is. Enfin, ik heb een hekel aan de zee en een fobie voor de nichtjes. Ze hebben me alleen maar nodig om iemand te hebben waar ze mee kunnen spotten. Ik ben de spotvlek en in politieke termen noemen ze dat de zondebok. Lol. O nee! Dat is het eigenlijk wel! Het is ‘narcjes-dag’, vraag me niet waar ze het halen, maar dit schijnt de hoofdreden te zijn waarom we weer precies vandaag aan zee moesten zijn. Daar zijn we dan. Ik heb moeder ingesmeerd, de nichtjes ingesmeerd, hun parasolletjes voor hen klaargezet, hun badlakentjes gespreid en een heleboel verwijten geslikt. Het is berendruk op het strand vandaag hoewel je er geen beren ziet. De spotvlekjes haal je er wel zo uit. Dat zijn de jongens en de meisjes die naast de parasolletjes staan, zij die achterblijven om de spullen te bewaken als de narcjes het water ingaan. Of de ijsjesventers. Maar die zijn er vandaag blijkbaar niet. Dan roept de omroep van de redders iets door de microfoon: ‘Alle spotvlekjes dienen zich onmiddellijk te begeven naar de duinen.’ De narcjes joelen in de golven. Het is vast weer een van hun ziekelijke grappen. Aan de andere kant twijfel ik dan weer wel wat. Oei, denk ik? Is dat voor mij, voor ons? Gaan de redders ons komen redden? En wis en waarachtig, yes. Ik heb nog maar juist het duin bereikt en de aarde begint te beven, een grote vloedgolf braakt over het strand, de zee trekt zich terug, spoelt alles schoon, laat het zand ongerept achter. Wanneer dat gebeurd is, rollen de ijsventers hun karretjes over het lege strand. Dan roept de omroep van de redders weer een boodschap af: ‘Gelieve minstens een minuut te juichen alvorens jullie ijsje op te eten. En vergeet niet te genieten voor de rest van jullie leven! Breng volgende week gerust uw lieve of niet-zo-lieve schoonmoeder mee. Volgende week houden we dus een smdagje! Zegge het voort, verspreid dit woord zodat iedere noodlijdende het hoort! Thank you for your trust in our reliable baywatch team, always at your service on your Murder Beach.’

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik moest lachen. Even vroeg ik me af of ik het 'uitleggerige' toontje vast kon houden, maar toen ik er goed inzat was dat toontje juist het onderdeel waar ik het meest plezier aan beleefde. En aan de clou natuurlijk. En aan de eerste zin die me aan de Dexys Midnight Runners terug deed denken en waarvan ik vermoed dat het niet toevallig is. ( https://youtu.be/ASwge9wc-eI )

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Hadeke: hoi! Je woorden deden me deugd. :) Het was een beetje een schrijfstijl-experiment. Toen ik het had geschreven, dacht ik oei, dat is niet de stijl die ze gewoonlijk aanbevelen. Maar zelf vond ik het wel een grappig effect hebben, daarom toch maar geplaatst. Toen ik de opdracht las, kreeg ik meteen associaties met het liedje van de Dexys Midnight Runners en de foute Amerikaanse badpakkenserie Baywatch. Vraag me niet waarom. Ook op het einde hoor ik het liedje in mijn hoofd. Ik zie Eileen als laatste van de spotvlekjes van het duin terug naar het strand rennen op die song. Verder kan ik zeggen dat ik blij ben dat Murder Beach niet echt bestaat, en dat ik niets tegen lieve of minder lieve schoonmoeders heb.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nele, narcjesdag, ik dacht aan narcistische mensen :D Mooi hoe een stranddag dit verhaal oplevert. Murder Beach, hoe kom je erop :thumbsup: Graag gelezen en fijne avond.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Fief, @Marie: dank je voor het meelezen. :) Ik was curieus hoe het overkwam. (Narcjesdag richt zich inderdaad specifiek op narcisten. )

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo N.D.D., … met verbazing jouw verhaal gelezen. Door mijn bioscoop- en daardoor filmgebrek was alles voor mij een raadsel. Dacht wel aan de stijgende onrust overal. Kreeg tevens een naar gevoel in mijn buik bij het lezen over die markante familieleden. :nod: :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hahaha ja ik vond hem ook erg leuk, en thumbs up voor het schrijf-experiment. Ik hou daar wel van. De uitleggerige stijl past daar heel goed bij, ook omdat je precies weet wat je doet en het op het juiste moment weer afkapt of omdraait. Nogmaals erg goed gedaan!