Lid sinds

4 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#258 - De druppel

Een druppel roodgekleurd water glijdt langs mijn arm naar beneden. Het onderbreekt direct mijn scherpe blik naar het water. Snel lik ik de druppel weg. 'Mama, je ijsje smelt!' zegt mijn zoontje als hij pauze neemt van het bouwen van een zandkasteel. Ik knik en glimlach naar hem. 'Het wordt mooi,' zeg ik. Hij knikt trots. Een kleedje verderop ligt een jonge vrouw op haar buik te zonnen. Hoewel er geen muziekapparatuur te zien is, klinkt er een Nederlandstalig lied bij hun vandaan. Verschrikkelijk. Het gebruik van een koptelefoon is sommige mensen onbekend. Laat staan het bestaan van fatsoen. Mijn blik wordt weer getrokken naar het water. Ik laat mijn ogen glijden over de oppervlakte. Zojuist ging hij kopje onder. Door de onderbreking van mijn smeltende ijsje ben ik hem uit het oog verloren. Hij zal allang omhoog gekomen zijn. Jammer, ik ben hem kwijt. Het was zo'n mooi gezicht. Een lichaam zo bruin als chocolade. Heel anders dan die witte spriet die naast mij op een handdoek ligt. ‘Mama, je ijsje lekt weer!’ ‘He getver, die raketjes moeten ze eens smeltvrij maken,’ mopper ik en ik zuig het gesmolten ijswater van mijn waterijsje af. ‘Dat kan niet,’ klinkt er vanaf de handdoek naast mij. Vreselijk, die fantasieloze logica van mannen. Er klinkt nu een rap lied met schunnige teksten bij onze buren. Wie zijn woorden zo snel mogelijk roept in plaats van zingt, mag van mij uit de muziekambacht gezet worden. Op het zeewater weerkaatst het licht van de zon. Ik hou mijn hand voor mijn ogen om de felle fonkelingen tegen te houden. Als ik mijn hand weghaal, is daar tot mijn verrukking mijn lustobject weer. Hij loopt zelfverzekerd het water uit, kijkt af en toe om zich heen. Hij doet me denken aan een held uit een film. Een geheim agent die op het strand zoekt naar hopeloze moeders met smeltende ijsjes-problematiek. Ja, hier moet je wezen, wil ik bijna roepen. Voordat ik verder zink in mijn gedachten, zie ik hem neerploffen bij onze jonge buurvrouw met haar verschrikkelijke muziek. Hij geeft haar een klap op haar billen en steekt een sigaret op. ‘Zet die muziek eens wat harder, mop,’ zegt hij. Dat is de druppel. Ik ben direct terug bij mijn eigen logische witte spriet.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Mooi mijmerend verhaal. Na iedere zin een 'enter' leest voor mij wat onrustig. De eennalaatste zin komt wat overbodig op mij over, iets 'te rond' ook -het lijkt een knipogende verwijzing naar de eerste zin- de laatste zin maakt al duidelijk dat de droomgedachte uit elkaar spat. Bij de eerste regel zou ik kiezen voor een druppel roodgekleurd water. Ik ben nl iemand die meteen na gaat denken en denkt: huh water is toch niet rood? Maar tja, zo ben ik dan. Leuk verhaal(d)

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
mooi ontnuchterend verhaal. Het doet me denken aan een gezegde dat bij ons (Brabant) nogal eens gebruikt wordt: "op een ander mag je honger hebben, als je maar thuis komt eten" Heerlijk zo'n fantasie.

Lid sinds

4 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi mijmerend verhaal. Na iedere zin een 'enter' leest voor mij wat onrustig. De eennalaatste zin komt wat overbodig op mij over, iets 'te rond' ook -het lijkt een knipogende verwijzing naar de eerste zin- de laatste zin maakt al duidelijk dat de droomgedachte uit elkaar spat. Bij de eerste regel zou ik kiezen voor een druppel roodgekleurd water. Ik ben nl iemand die meteen na gaat denken en denkt: huh water is toch niet rood? Maar tja, zo ben ik dan. Leuk verhaal(d)
Druppel roodgekleurd, gelijk heb je! Water is inderdaad niet rood, scherp. Ik ga het veranderen. Misschien is inderdaad, dat is de druppel, wel duidelijk. Het was inderdaad bedoeld als verwijzing naar de eerste zin. Ik dacht, dat maakt het duidelijk dat de titel niet verwijst naar het waterijsje maar naar de spreekwoordelijke druppel die de emmer doet overlopen. Die laat ik er nog even in staan, kijken wat eventueel andere hier over zeggen.Bedankt voor je tips! edit: ook de enters heb ik weggehaald!

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De beeldspraak van de druppel in het begin en op het eind vond ik persoonlijk wel leuk. Een druppel roodgekleurd water kan volgens mij toch wel. Afkomstig van een frambozen-water-ijsje bijvoorbeeld?

Lid sinds

4 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De beeldspraak van de druppel in het begin en op het eind vond ik persoonlijk wel leuk. Een druppel roodgekleurd water kan volgens mij toch wel. Afkomstig van een frambozen-water-ijsje bijvoorbeeld?
Ja klopt, ik heb het inmiddels gewijzigd. Er stond eerst; een druppel rood water. Ik heb er, door de tip, roodgekleurd van gemaakt.

Lid sinds

4 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
mooi ontnuchterend verhaal. Het doet me denken aan een gezegde dat bij ons (Brabant) nogal eens gebruikt wordt: "op een ander mag je honger hebben, als je maar thuis komt eten" Heerlijk zo'n fantasie.
Goed te horen, fantasie op zijn tijd moet kunnen haha, als je inderdaad maar thuis komt eten ;)

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Renske53, Een heerlijk verhaal! Het leest als een trein. In het begin gingen mijn armhren overeind staan van de rode waterdruppel, maar dat vervaagde later ook weer. Ik vind het net als op het eind een goede vondst. Stiekem vind ik deze zin wel leuk: 'Vreselijk, die fantasieloze logica van mannen.' Ik zie het gezicht van de hp al voor me... Ik heb genoten van je verhaal ;)

Lid sinds

4 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Renske53, Een heerlijk verhaal! Het leest als een trein. In het begin gingen mijn armhren overeind staan van de rode waterdruppel, maar dat vervaagde later ook weer. Ik vind het net als op het eind een goede vondst. Stiekem vind ik deze zin wel leuk: 'Vreselijk, die fantasieloze logica van mannen.' Ik zie het gezicht van de hp al voor me... Ik heb genoten van je verhaal ;)
Dank je wel, wat een leuke comment.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk verhaal, zondermeer, ook omdat je het bij het alledaagse houdt. paar dingetjes: 'Het onderbreekt direct mijn starende blik naar het water.' die blik is niet starend, maar juist scherp, immers ze kijkt met een bewust doel, zo blijkt. (staren is eerder kijken zonder zien) Met 'mijn scherpe blik naar het water.' maak je de lezer ook alert. 'Snel lik ik de druppel weg, voordat deze verder naar beneden glijdt.' het weglikken is het beeld. Elke lezer snapt het waarom van dat likken, leg het niet uit met: voordat enz. 'Het wordt mooi.' zeg ik. Een dialoogtekst met label is 1 zin, je gebruikt dan een komma voor het label: 'Het wordt mooi,' zeg ik. Er staan er nog een paar in je verhaal.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Renske, veel is al genoemd, maar die Griekse bruine god viel wel behoorlijk van zijn voetstuk a :D . De hp heeft niet voor niets de witte spriet, door je tekst geef je dat weer. Met een glimlach gelezen. Fijne avond.

Lid sinds

4 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk verhaal, zondermeer, ook omdat je het bij het alledaagse houdt. paar dingetjes: 'Het onderbreekt direct mijn starende blik naar het water.' die blik is niet starend, maar juist scherp, immers ze kijkt met een bewust doel, zo blijkt. (staren is eerder kijken zonder zien) Met 'mijn scherpe blik naar het water.' maak je de lezer ook alert. 'Snel lik ik de druppel weg, voordat deze verder naar beneden glijdt.' het weglikken is het beeld. Elke lezer snapt het waarom van dat likken, leg het niet uit met: voordat enz. 'Het wordt mooi.' zeg ik. Een dialoogtekst met label is 1 zin, je gebruikt dan een komma voor het label: 'Het wordt mooi,' zeg ik. Er staan er nog een paar in je verhaal.
Dank je voor je tips, ik zal het herinneren!

Lid sinds

4 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Renske, veel is al genoemd, maar die Griekse bruine god viel wel behoorlijk van zijn voetstuk a :D . De hp heeft niet voor niets de witte spriet, door je tekst geef je dat weer. Met een glimlach gelezen. Fijne avond.
Dank je wel :)

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar... hij zet wel de muziek zachter ;). Erg leuk zomers verhaal. Deze zin verwarde mij een beetje: ‘Dat kan niet,’ klinkt er vanaf de handdoek naast mij. Vreselijk, die fantasieloze logica van mannen. Ik dacht eerst, maar er lag toch een vrouw naast haar een eindje verderop? Pas na twee keer lezen, begreep ik dat dit die witte spriet is. Misschien nog een kleine opmerking bijv 'moet jij je niet insmeren?' of iets in die strekking waaruit blijkt dat er iemand naast haar ligt, die bij haar hoort? Voor de rest is het een heel fijn verhaal!