Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#257 Mark zou het kunnen gaan maken (losjes gebaseerd op de film Good Will Hunting)

‘Je hebt aanleg Mark,’ zegt Carl opeens. Mark denkt direct dat het komt doordat dit al zijn vierde Budweiser is, sinds ze een uur geleden het café binnensjokten. Zijn ogen lijken echter helder te staan en zijn stem klinkt niet vertraagd. ‘Het zal wel Carl. Aan aanleg heb je niks in deze wereld.’ Carl leunt wat verder naar voren. ‘Mark, een jongen als ik zal zijn leven lang als bouwvakker werken. Niet altijd even makkelijk, en misschien zou ik het wel anders willen, maar ik heb er vrede mee. Maar bij jou ligt dit anders. Je staat op een winnend loterijticket.’ Mark wil het weglachen, maar beseft dan dat er geen spoor van ironie klonk in de woorden van zijn vriend. ‘Wie zegt dat ik het anders zou willen? Ik vind het wel prima om schoolborden af te vegen ongehinderd door het denigrerende gegiechel van die omhooggevallen studenten om me heen. En dan ‘s avonds hier een biertje te pakken of neer te ploffen op de bank bij een wedstrijd van de Red Sox.’ Carl schudt het hoofd. Er komt een meisje binnengelopen met lang krullend bruin haar en eindeloze benen, alleszins niet onaantrekkelijk. Hij besteedt er welgeteld twee seconden aan. ‘Mark, ik zeg dit niet graag, maar je bent niet goed bij je hoofd. De NSA, FBI, Microsoft, allemaal zitten ze te springen om je. Wil je echt de rest van je leven in deze achterbuurt blijven?’ De beauty is inmiddels aan de bar gaan zitten. Ze lijkt een slobberwijn te hebben besteld. Mark glimlacht naar haar, maar zijn hoofd is bij de vervallen arbeiderswoning waar hij is opgegroeid. Hij realiseert zich nu ook dat dit meisje geen vreemde is, vorige week nog besloot ze niet op zijn avances in te gaan. Ze zat vast niet op een conciërge te wachten. De barman kent hij al sinds zijn jeugd, en ook alle andere gasten zijn hem bekend. ‘Zie je me al zitten tussen die in apenpakken geklede narcisten? Die zonder enige schaamte mensen afluisteren, om dan vervolgens vol trots tegen de directie te spuwen dat ze nu zulke geniale analyses hebben verricht? Die ‘s avonds geen tijd hebben voor de benodigde ontspanning omdat ‘dat rapport nog klaar moest’?’ Carl staat op van de barkruk en loopt demonstratief naar de deur. ‘Je snapt er echt geen fuck van he Mark? Bel me maar als je weer normaal kan doen.’ Mark ziet vanuit het raam hoe zijn vriend zijn hoofd schuin houdt om de Bostonse stortregen niet te veel in het gezicht te krijgen. Misschien is hij wel stom bezig, maar tenslotte heeft niemand hem ook verteld hoe goed bezig zijn eruit ziet.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Virtuoso ik kende de film niet, maar Youtube helpt me gelukkig. Ik waardeer je tekst enorm, mooi hoe in deze film echt talent voor het voetlicht komt. Jij laat dat ook pijnlijk mooi zien in je woorden. Je laatste zin spreekt boekdelen, niet voor iedereen ligt studeren voor het oprapen. Mark moet volhouden, er zal altijd een helpende hand zijn, alhoewel zijn weg zwaar zal zijn :thumbsup: Heel graag gelezen en fijne dag

Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mark moet volhouden, er zal altijd een helpende hand zijn, alhoewel zijn weg zwaar zal zijn :thumbsup:
Moet Mark volhouden? Misschien, maar om een genuanceerd antwoord op die vraag te geven, bekijkt hij best eerst even Gifted en hij zal snappen dat geniaal zijn niet zaligmakend is.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Virtuoso ik kende de film niet, maar Youtube helpt me gelukkig. Ik waardeer je tekst enorm, mooi hoe in deze film echt talent voor het voetlicht komt. Jij laat dat ook pijnlijk mooi zien in je woorden. Je laatste zin spreekt boekdelen, niet voor iedereen ligt studeren voor het oprapen. Mark moet volhouden, er zal altijd een helpende hand zijn, alhoewel zijn weg zwaar zal zijn :thumbsup: Heel graag gelezen en fijne dag
Dank voor je mooie feedback. Het is denk ik voor Mark vooral te hopen dat hij gelukkig wordt, en inderdaad ook dit wordt nog een lange weg.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mark moet volhouden, er zal altijd een helpende hand zijn, alhoewel zijn weg zwaar zal zijn :thumbsup:
Moet Mark volhouden? Misschien, maar om een genuanceerd antwoord op die vraag te geven, bekijkt hij best eerst even Gifted en hij zal snappen dat geniaal zijn niet zaligmakend is.
Dank voor de tip. Overigens speelt dit thema in Good Will Hunting zelf ook een belangrijke rol; HP is huiverig zijn talent volledig in te zitten omdat hij de (corporate) wereld waarin de mensen met zijn talent terechtkomen verafschuwd.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi stukje Virtuoso, waarin je de onverschilligheid van Mark ten opzichte van zijn intelligentie mooi neerzet. Het heeft iets fatalistisch, maar daarnaast zet hij zich ook af, wilt hij nergens bij horen. "Ze lijkt een slobberwijn te hebben besteld." Deze zin haalt me wat uit het verhaal. Hoe kan het lijken alsof iemand een slobberwijn (best specifiek) besteld? Waarom niet gewoon "ze heeft wat te drinken besteld."

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Virtuoso, Je hebt een mooi verhaal neergezet. De film kende ik alleen van horen, ik heb hem even opgezocht. Je hebt de achteloosheid van Mark goed weergegeven. Maar of hij met zijn nieuwe beroepsrichting gelukkig zal worden is nog maar de vraag. Het einde is geniaal :thumbsup:

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Virtuosuo, je laatste alinea trof me. Onzeker, boos en gekwetst. Wankel - de vriendschap tussen Mark en Carl. Heeft Carl misschien een liefdeloze opvoeding gehad? Met aandacht je inzending gelezen.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb de film een tijdje geleden gezien en ik weet nog dat ik hem heel goed vond. Je stuk tekst doet de film goed eer aan! [quote: Virtuoso]De beauty is inmiddels aan de bar gaan zitten.[/quote] Wie is hier aan het woord? Als het Marc is, vind ik het raar dat hij het meisje ziet als een 'beauty'. Hij lijkt me niet de persoon die meteen helemaal hoteldebotel is van een meisje om haar schoonheid. Als het de verteller is, vind ik het gek dat hij haar een 'beauty' noemt, want een verteller is doorgaans objectief. Blijf altijd denken aan wie aan het vertellen is en wat gepast is voor deze verteller om te vertellen. Graag gelezen!