schrijfopdracht # 257 - Fantasia
De film die in mijn gedachten kwam bij het lezen van deze schrijfopdracht was er een uit de oude doos. Bejubeld door de een, verguisd door de ander. Fantasia van Walt Disney. De filmindustrie stond nog in zijn kinderschoenen en zeker de tekenfilm, die stond nog in zijn peuterschoenen.
Mijn tienerjaren bracht ik door in Amsterdam. Ik was er gelukkig na een nogal turbulente jeugd die vooral getekend was door de Tweede Wereldoorlog.
Wat mij heel blij maakte was “het naar de film gaan”. Mijn vriendje en ik stonden 's morgens uren in de rij om kaartjes te bemachtigen voor de avondvoorstelling.
Het toeval wilde dat mijn toekomstige schoonouders bevriend waren met een echtpaar die de gerants waren van de belangrijkste bioscoop in Amsterdam. Door deze vriendschap kregen zij vrijkaartjes voor de zondagmiddagvoorsteling op wat zij toen noemden “de lange benenrij”, vorstelijke plaatsen.
Ik vermoed dat de film Fantasia een grote invloed heeft gehad op mijn verder leven.
Deze prent is volgens mij niet gebaseerd op een boek of verhaal. Het lijkt mij dus het ideale antwoord op de vraag van de schrijfcoach.
Het gesprek tussen dirigent Leopold Stokowski en Mickey Mouse is zo'n beetje de leidraad die de muziekstukken aaneenrijgt.
Mickey Mouse schittert als de tovenaarsleerling in het gelijknamige muziekstuk van Paul Dukas en is gebaseerd op een ballade van Goethe.
Mijn liefde voor de klassieke muziek werd geboren.
Het is zo lang geleden, meer dan 60 jaar. Ik liep als in een droom, als op wolkjes, alsof ik in een betere wereld was beland. Ik herinner mij dit gevoel alsof het gisteren was.
Wandelend over het Leidse Plein hoorde ik tot mijn stomme verbazing dat mijn metgezellen de film ontzettend saai en oerstom vonden.
Wat een dreun!
Ik tuimelde van mijn wolkjes en zweeg zoals ik meestal doe wanneer ik besef hoe verschillend wij mensen zijn.
Hoe anders gaat het vandaag
Hoewel ik de meeste
Marijcke , ik kende deze film
Ik ben eens in mijn DVD kast
Hoi Marijcke, Wat sneu dat je
Dag Anke, Dank je wel voor je
Coach Marijcke Cauwe
Hallo Marijcke, … wat heb je
Coach Marijcke Cauwe
Hoi Marijcke, ik vind dat je