#257 Twee mooie scènes
De mooiste scènes
Het voorbije jaar zag ik twee films die ik in z’n geheel niet volledig geslaagd vond. Een beetje te slepend en te langdradig. Maar ze zijn allebei het kijken waard omdat ze allebei één memorabele scène hebben.
Light between oceans’ bevat een scène over vergeving die de film een zeer mooie diepte geeft, en ‘Toni Erdmann’ bevat één scène waarbij ik zo lachen moest dat ik opeens verstond waarom hij het etiket ‘drama-komedie’ opgeplakt kreeg.
Light between oceans
Ik krijg rillingen als ik de flashback bekijk. Daar leeft de dode man nog. Hij sprong in een bootje met de baby om aan de woede en de wraakzucht van de gemeenschap te ontvluchten. De man was namelijk een Duitser. In het dorp zijn veel jonge mannen gesneuveld tijdens de wereldoorlog die dan voorbij is. Getver, denk ik. Dat ze daar in Australië ook deden aan oorlog na de oorlog. De wereldoorlog raakte werkelijk heel de wereld. Op dat moment dringt de grootsheid van de gruwel erg bij me naar binnen. ‘Als je niet kunt vergeven, dan ben je verplicht om de narigheid iedere dag te onthouden en moet je dat steeds opnieuw beleven. Het staat geluk in de weg.’ De papa van de baby was zo wijs.
Toni Erdman
Ik denk dat de dochter doorslaat. Komt het door haar opdringerige vader die haar stalkt tijdens haar werk, waardoor ze steeds in de problemen komt door zijn toedoen? Of is het door de confrontatie met hun twee onverzoenlijke werelden? Zij die mensen als een economisch product ziet en hij die overal het menselijke in de mens naar voren wil brengen?
Ze moet een bedrijfsfeestje organiseren. Maar er komt niets meer uit haar handen, noch uit haar hoofd. Schijnbaar doelloos en onrustig loopt ze als een kip zonder kop rond in haar flat. De gasten zullen er weldra toestromen. Ze hijst zich in een jurk. Doet ze hem verkeerd aan? Moet die rits nu aan de voorkant of aan de achterkant? De bel gaat. Ze doet de jurk weer uit en ik denk dat ze geen ondergoed aan heeft. In haar nakie opent ze de deur. Twee van haar collega’s kijken haar verbaasd aan. ‘Dit is een naaktfeestje,’ zegt ze heel serieus. ‘Een nieuw concept, zodat we elkaar in een nieuw licht gaan zien.’ Ondanks haar naaktheid komt ze nog altijd beslist over, alsof ze alle touwtjes nog steeds in handen heeft. Het lijkt wel alsof niemand in de film doorheeft dat er iets in haar geknapt is en dat de regisseur dat voorrecht alleen aan de kijker wil geven. Vond ik echt zeer knap gedaan.
De twee collega’s druipen af. Mompelen iets, dat ze erover gaan nadenken, dat ze zich nog moeten voorbereiden. Wanneer alle medewerkers uiteindelijk bijna allemaal volledig naakt of in zwembroek in haar flat zijn, komt haar vader weer binnen. Op zo een visueel onverwachte manier waar je wel van moet gieren!
(Ik verklap het lekker niet. Ga kijken.)
Ik vraag me vaak af waarom
Lid sinds
10 jaar 11 maandenRol
Ik heb allebei de films
Lid sinds
6 jaarRol
Je hebt misschien wel gelijk.
Lid sinds
10 jaar 11 maandenRol
Nele, ik kijk erg weinig
Lid sinds
8 jaar 9 maandenRol
Als ik nu die "Greatest Love
Lid sinds
6 jaarRol
@Voor Bruno: 'Hij doet het
Lid sinds
10 jaar 11 maandenRol
@Bruno: er zitten zoveel
Lid sinds
10 jaar 11 maandenRol
N.D.D. schreef: @Voor
Lid sinds
6 jaarRol
N.D.D. schreef: @Bruno: er
Lid sinds
6 jaarRol
@Bruno: ik vind Toni Erdman
Lid sinds
10 jaar 11 maandenRol
Hallo N.DD. … ik "lees" mijn
Lid sinds
11 jaar 7 maandenRol
Twee films die ik nog nooit
Lid sinds
6 jaar 10 maandenRol
@Bruno, @Riny, @Schrijfcoach
Lid sinds
10 jaar 11 maandenRol