Lid sinds

4 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#257 - Scar's plan

‘Hey oom Scar, zal ik de verassing leuk vinden?’ klonk het irritante hoge stemmetje van zijn neefje. Scar draaide zich om en antwoordde ‘Simba, het is om voor te sterven’, met een grijns liep hij de kloof uit. Met zijn signaal begon het, de grond trilde en Scar rende snel naar Pride Rock om de ‘koning’ te waarschuwen. Daar zag hij zijn broer staan, hoog op de rots, neerkijkend op alle andere dieren; wat haatte hij zijn broer. ‘Mufasa snel! Stampede, in de kloof, Simba is daar beneden!’ zei scar op geacteerd bezorgde toon; en zijn broer, altijd de held, rende weg. Scar volgde hem op de hielen en die hatelijke vogel vloog voor hen uit. Eindelijk was het zover, nu was het zijn beurt; de ‘koning’, ha! Zijn dagen waren geteld. Het was nog beter dan Scar had gehoopt, de ‘prins’ zat bovenop een slappe tak, omringt door de stampede; Mufasa moest wel naar beneden. Scar keek toe hoe zijn broer wéér zijn plan verpestte; hoe kon het dat hij de ‘prins’ gered had en zelf nog omhoog kon klimmen?! Scar liep naar de rand en keek neer op zijn broer. Hij genoot van het moment dat de ‘koning’ smeekte om hulp. ‘Lang leve de koning’ zei Scar, zonder enige pretence van goede bedoeling; hij klampte zijn klauwen in die van zijn broer en wierp hem van de klif af; terug de stampede in. Elke dreun van hoeven bracht Mufasa dichter bij zijn dood, Scar genoot van ieder moment. Hij keek toe hoe de ‘prins’ huilde om de dood van zijn vader en ging naar hem toe. ‘Simba wat heb je gedaan?’ vroeg Scar. De ‘prins’ sputterde dat het niet zijn schuld was, dat hij het niet wilde, bla bla bla ... ‘Natuurlijk, niemand wíl dat deze dingen gebeuren,’ Scar genoot van de paniek in de ogen van zijn neefje; ‘maar de koning is dood, en dat is jouw schuld’. ‘Wat zou je moeder zeggen?’ Nu had Scar hem waar hij hem hebben wilde, de ‘prins’ vroeg wat hij moest doen, en Scar had zijn antwoord klaar; ‘ren weg Simba, en kom nooit terug’. En de ‘prins’ rende weg. Scar stuurde de hyena’s achter hem aan; de ‘koning’ en zijn opvolger waren eindelijk dood; nu was het zijn beurt!

Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je koos voor een sleutelmoment in de Lion King. Goed geschreven, maar ik graag wat meer persoonlijke inbreng gezien. Hier was meer mogelijk dan het gebeuren te bekijken vanuit de invalshoek van Scar. Ik vind dat 'prins' en 'koning' gerust ook zonder die enkele aanhalingstekens kunnen. Herlees ook eens het geheel en kijk waar je zinnen die nu met komma's aan elkaar hangen, in twee aparte zinnen kunt splitsen. Kijk ook nog eens naar de overgang tussen: "Mufasa moest wel naar beneden." en "Scar keek toe hoe zijn broer wéér zijn plan verpestte; hoe kon het dat hij de ‘prins’ gered had en zelf nog omhoog kon klimmen?!" Als lezer ben ik hier even in de war omdat je een stap overslaat. Verder nog een aantal spelfoutjes: - Verrassing en verassing zijn twee verschillende dingen. Aangezien er geen vuur aan te pas komt in je verhaal, bedoelt Simba waarschijnlijk verrassing. - Het is "omringd", niet "omringt". - Ik zou het woord "pretence" niet gebruiken; ik zou het vervangen door het woord "schijn". Ik heb vaak hetzelfde probleem: ik weet het woord in het Engels, maar kan niet op het Nederlandse woord komen. Laatst nog moest ik Google Translate gebruiken omdat ik over een "Ferris wheel" wilde schrijven en niet op het woord "reuzenrad" kon komen.

Lid sinds

4 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je koos voor een sleutelmoment in de Lion King. Goed geschreven, maar ik graag wat meer persoonlijke inbreng gezien. Hier was meer mogelijk dan het gebeuren te bekijken vanuit de invalshoek van Scar. Ik vind dat 'prins' en 'koning' gerust ook zonder die enkele aanhalingstekens kunnen. Herlees ook eens het geheel en kijk waar je zinnen die nu met komma's aan elkaar hangen, in twee aparte zinnen kunt splitsen. Kijk ook nog eens naar de overgang tussen: "Mufasa moest wel naar beneden." en "Scar keek toe hoe zijn broer wéér zijn plan verpestte; hoe kon het dat hij de ‘prins’ gered had en zelf nog omhoog kon klimmen?!" Als lezer ben ik hier even in de war omdat je een stap overslaat. Verder nog een aantal spelfoutjes: - Verrassing en verassing zijn twee verschillende dingen. Aangezien er geen vuur aan te pas komt in je verhaal, bedoelt Simba waarschijnlijk verrassing. - Het is "omringd", niet "omringt". - Ik zou het woord "pretence" niet gebruiken; ik zou het vervangen door het woord "schijn". Ik heb vaak hetzelfde probleem: ik weet het woord in het Engels, maar kan niet op het Nederlandse woord komen. Laatst nog moest ik Google Translate gebruiken omdat ik over een "Ferris wheel" wilde schrijven en niet op het woord "reuzenrad" kon komen.
ja goede punten allemaal. spelling en vertaling moet ik zeker in de gaten houden. er was inderdaad meer mogelijk dan alleen het andere perspectief, ik kreeg dat helaas niet voor elkaar binnen de limiet van 300 woorden (waar ik nu alsnog over zit). in plaats daarvan heb ik de bekende scene opnieuw beschreven en waar mogelijk Scar's mening en gedachten toegevoegd, zonder een woordlimiet en met meer schrijfervaring zou ik hier veel meer mee kunnen doen hoe dan ook, bedankt voor de feedback

Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
met meer schrijfervaring zou ik hier veel meer mee kunnen doen.
Dit is de ideale plaats om die ervaring op te doen! Ik ben in december vorig jaar aan de schrijfopdrachten beginnen meedoen om te oefenen voor schrijfwedstrijden. Ik heb er ondertussen al twee gewonnen ;)

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Sebastiaan, leuk fragment uit de Lion King. Scar mag nog wel een beetje meer aangezet worden, in mijn geheugen was hij supergemeen :D Idd zoals Bruno al aangeeft valt hier veel te leren en we struikelen allemaal, dit ten troost :nod: Nog een dingetje: zei scar op geacteerd bezorgde toon: Scar met hoofdletter. Fijne dag.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk stukje uit een mij welbekende film. :thumbsup: :) Twee opmerkingen: 1)Wat bedoel je concreet met het signaal? 2) 'Hij keek toe hoe 'de prins’ huilde om de dood van zijn vader en ging naar hem toe.' Dit zinnetje zou ik misschien aan de volgende alinea plakken. Het haalde me er even uit. Met 'de prins' bedoel je toch Simba? Of niet?

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is een scène waarin veel actie zit, waardoor het lastig is om iets dieper te graven in de personages, in de haat van Scar. De haat die juist zo interessant is. The Lion King is - ja, echt waar - mijn lievelingsfilm aller tijden. Je had in plaats van deze scène, ook de scène aan het begin van de film kunnen kiezen, waarin Simba aan Scar vertelt dat hij ooit zijn koning zal worden. Dit is een scène waarin iets minder gebeurt, waardoor je meer ruimte hebt om aan het innerlijk van Scar te werken. Het had ook goed gewerkt als je vanuit het perspectief van Scar had geschreven, dus vanuit de ik-persoon. Dan had je de haat misschien iets meer tot zijn recht kunnen laten komen. "De dag was nog maar amper begonnen of ik zag de kop van dat leeuwtje al boven de rotsen uitsteken. Hij keek me aan met een glimlach van oor tot oor. 'Oom Scar! Raad eens?' 'Ik ben niet zo van de raadsels, Simba.' Hij deed alsof hij me niet gehoord had en kwam voor me liggen. Zijn adem blies in mijn gezicht. De adem van een verwend nest. 'Vader heeft net het hele koninkrijk laten zien. Ooit is het allemaal van mij!' En ooit, achterlijk mormel, had het ooit van mij kunnen zijn, totdat jij kwam, dacht ik bij mezelf. En ik had het bijna gezegd, tot er een lampje in mijn achterhoofd ging branden. 'Zeg, Simba,' zei ik, terwijl ik hem met uitgestoken klauwen aaide. 'Hij heeft je toch niet laten zien wat er achter die bergen ligt, in de schaduw?'" Enzovoorts, enzovoorts. Graag gelezen!