Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Opdracht #255 - Ongebruikelijk

Opdracht #255 – Ongebruikelijk Ongebruikelijk zo’n opgave Vera neemt plaats naast de wasmachine op het afvoerputje en denkt, dat kan wonderlijk worden … Ze pakt haar schrijfboekje en krabbelt enkele notities. Ondertussen denkt ze: blijf niet te lang zitten anders zak je erdoor: blub blub brrr … .-.-.-.-.- ‘Rustig blijven’, zegt Heksje Nooitgedacht tegen Wijze Uil en Opa Trol. ‘Ik blijf bij jullie houd je maar vast aan mijn bezemsteel, klim er desnoods op.’ En dat gebeurde, daar vloeien ze door het rioolwater met alle viezigheid van dien, maar ze houden stand. ‘We gaan nu naar de Waterzuiveringsinstallatie. Tot 1934 werd de poep vroeger in de Jordaan opgehaald door een strontkar. In 1978 stonden de laatste poeptonnen nog in Goes. Het is toch niet te geloven. Nu kunnen we water zo maar uit de kraan drinken.’ Wijze Uil krijgt het benauwd als hij een heel dikke drol voorbij ziet draaien: ‘En dit dan?’ Opa Trol lacht: ‘Haha, die is van de boze buurman, er lag hem iets zwaars op de maag.’ ‘Stil jongens, even kijken hoe we nu verder gaan. Ik kan ons onzichtbaar en onaantastbaar maken, ik moet me even concentreren. Het beste is om dicht bij elkaar te blijven; we moeten elkaar goed vasthouden, klim op mijn steel en luister: ‘In mijn voorhekse dagen heb ik eens een bezoek gebracht aan een waterzuiveringsinstallatie. Onze gids vertelde dat het rioolwater opgezogen wordt door een grofvuilrooster. Het grove vuil blijft erin hangen, dan komt het in de voorbezinktank met overstortrand. Daarna gaan …’ ‘Stop, stop’, zeggen Wijze Uil en Opa Trol. We zitten nu wel op je steel, maar we willen dit allemaal niet horen, haal ons alsjeblieft hieruit!’ ‘Tja, dat kan ik doen, maar dan missen jullie veel. Jullie willen toch weten hoe het water zo schoon wordt?’ ‘Dat zal dan wel, maar we willen nu weg. Alsjeblieft Heksje Nooitgedacht, laten we vrij door de lucht vliegen zonder gezien te worden. Het is hier zo benauwd en vies.’ ‘Heel spijtig,’ antwoordt Heksje: ‘maar mochten jullie allemaal weer mens zijn geworden, vergeet dan niet een kijkje op Google te nemen.’ 'Hoor haar', schokschouderen de Wijze Uil en Opa Trol: 'Wegwezen hier'. fluisteren ze nog. Het edele drietal verdwijnt. En Vera?

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Riny, Wat een leuk verhaal! (Helaas) had ik er een goed beeld bij ;) Ik ben heel benieuwd naar het vervolg, hoe zou het Vera vergaan? Ik hoop dat er geen luchtje aan zit... Met veel plezier gelezen.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Een verhaal met vaart. Gewoonweg: 'drolletjes' ;-) In een flow geschreven, vermoed ik. Met plezier gelezen.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Riny, over een ongewone plek gesproken :). Je spoelt me direct mee met Wijze Uil, Opa Trol en Heksje Nooitgedacht. Zo vlotjes dat je laatste zin me overvalt. Oh ja, Vera! Je hebt me haar door je verhaal helemaal laten vergeten. "Wijze Uil krijgt het benauwd toen hij een heel dikke drol voorbij zag draaien: " Let bij deze zin op de tijd. "Wijze Uil krijgt het benauwd als hij een heel dikke drol voorbij ziet draaien."

Lid sinds

6 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Riny, Goed verhaal. Dit zouden ze van het waterzuiveringsbedrijf moeten gebruiken om kinderen te informeren. Leerzaam en leuk!

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Een verhaal met vaart. Gewoonweg: 'drolletjes' ;-) In een flow geschreven, vermoed ik. Met plezier gelezen.
Hallo Hadeke, … toen ik wist dat het over rioolwaterzuivering moest gaan, raakte ik inderdaad in een flow. Jaren geleden ben ik eens naar zo'n installatie geweest; je kijkt je ogen uit. Er zal nu wel weer veel veranderd zijn. Fijn dat je het met plezier gelezen hebt

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Riny, over een ongewone plek gesproken :). Je spoelt me direct mee met Wijze Uil, Opa Trol en Heksje Nooitgedacht. Zo vlotjes dat je laatste zin me overvalt. Oh ja, Vera! Je hebt me haar door je verhaal helemaal laten vergeten. "Wijze Uil krijgt het benauwd toen hij een heel dikke drol voorbij zag draaien: " Let bij deze zin op de tijd. "Wijze Uil krijgt het benauwd als hij een heel dikke drol voorbij ziet draaien."
Hallo Chantal, … haha, toen ik Vera met een benauwd gezicht op dat putje zag zitten, kwam Heksje Nooitgedacht te hulp. Nu even alle gekheid op een steeltje (zie je ze weer zitten) Ik ben eens naar zo'n waterzuiveringsinstallatie geweest, je wordt stil van bewondering, wat er al niet uitgevonden is. Je hebt helemaal gelijk met wat Wijze Uil daar zag. Die vt heb ik over het hoofd gezien; ik begon met in de vt maar vond de tt toch beter; het omzetten begon …. Ik zal het nu meteen doen. Dank voor je reactie en de feedback. :nod: :thumbsup:

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Riny, Goed verhaal. Dit zouden ze van het waterzuiveringsbedrijf moeten gebruiken om kinderen te informeren. Leerzaam en leuk!
Hallo Jurrit, … dank voor je reactie. Ik ben daar blij mee. Ik zal mijn licht eens opsteken wat betreft dit gebeuren voor kinderen, goed idee. :nod: :!: .

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Riny, Wat een leuk verhaal! (Helaas) had ik er een goed beeld bij ;) Ik ben heel benieuwd naar het vervolg, hoe zou het Vera vergaan? Ik hoop dat er geen luchtje aan zit... Met veel plezier gelezen.
Hi Anke, … nee hoor, er zit geen luchtje aan Vera. Wat zij wilde vertellen heeft zij mooi opgelost door dat edele drietal te sturen en die losten het ook voor zichzelf weer op :D Het is wel geweldig wat die geleerde heren (natuurkundigen en/of scheikundigen allemaal kunnen om het water te zuiveren en hun kennis gaat maar door. In een woord fantastisch!

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Riny, Goed verhaal. Dit zouden ze van het waterzuiveringsbedrijf moeten gebruiken om kinderen te informeren. Leerzaam en leuk!
Nog niet eens zo'n gek idee Riny. Een collega van mij heeft op die manier een boekje voor kinderen geschreven om uit te leggen wat dialyse was. Leuk verhaal. Bedankt.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Fief, … ik zal eens gaan rondneuzen en contact zoeken. Ik ken wel een leerkracht van de basisschool. Dank voor je opwekkende reactie.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Riny, door jouw verhaal gelijk gegoogeld en wat interessant deze invalshoek :thumbsup: Heel graag gelezen en sterkte met de komende warmte 8) .