Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#255 Beestenboel

De zon doet het licht uit, gelukkig heeft hij de schakelaar van het dimlicht weer gevonden. Zachtroze en rode tinten kleuren de lucht. Een hommel komt op visite, de voelsprieten zijn naar voren gericht, gretig op zoek naar stuifmeeldraden. Het gezoem weerklinkt in het kelkje, hij neuriet een lied uit een warm oord. De bijen met het rode achterwerk zijn vertrokken naar een nieuwe bestemming. Het is vast een enorme volksverhuizing geweest, ze kwamen dikwijls in groten getale langs bij ons insectenhotel. De mieren hebben met hun graafwerkzaamheden tussen de stenen een spoor van vernieling achtergelaten. Nieuwsgierig waren ze wel, af en toe kwamen ze net als de vliegen een kijkje nemen in de keuken. De avondschemering valt, ik staar naar boven. De gevleugelde zwarte beestjes zijn een tijd geleden al heengegaan. Onze kat heeft er een nekhernia aan overgehouden, ze bleven maar uit de spouwmuur komen. Het getjirp van de krekels streelt mijn oren. Wat heb ik jullie gemist de afgelopen jaren. Ik hoop dat ze nog vele zomeravonden van zich laten horen. Een slak zit stilletjes tegen de muur, hij wacht geduldig af tot hij zijn slag kan slaan. Hij is net als de witte vliegjes verzot op onze planten. De rozenstruik had het vorig jaar zwaar te verduren, aan het eind van de zomer stond hij er verloren bij zonder bladeren. Muizen, salamanders, geklemde mollen, en pimpelmeesjes zijn regelmatig in de achtertuin terecht gekomen. Alleen heeft de kat hun zielen verjaagd. Het karkas van een duif was iets te zwaar, die moest ze aan de andere kant van de schutting achterlaten. Een enkele ster verschijnt aan de hemel. Een ander soort gezoem klinkt bij mijn oren, het wordt tijd om naar binnen te gaan.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Het komt op mij over als een heerlijke zomeravond, met het geluid van de krekels op de achtergrond. En de kat heeft het er ook maar druk mee. Als je er zo bij stilstaat, valt er een hoop te beleven in de achtertuin. Ik zal er ook eens op gaan letten. Bedankt voor je verhaal.

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het komt op mij over als een heerlijke zomeravond, met het geluid van de krekels op de achtergrond. En de kat heeft het er ook maar druk mee. Als je er zo bij stilstaat, valt er een hoop te beleven in de achtertuin. Ik zal er ook eens op gaan letten. Bedankt voor je verhaal.
Hoi Fief, Dat was het ook, op het eind een beetje fris maar ik heb er zeker van genoten. Al schrijvende dacht ik hetzelfde. Ondanks dat onze achtertuin maar 30 vierkante meter groot (klein) is, is er inderdaad genoeg te beleven. Dank je voor je reactie!

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hebt het vallen van de schemering beter verhaald dan ik het zou kunnen. Hulde. Aan het begin moest ik zelfs even aan Eos denken, met dat rozevingerige in je beschrijving. Dat maakte het bijna mock-epic omdat je op microniveau aan het waarnemen was. Dus dubbel zo goed.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Anke, heel mooi. Je legt de natuur even onder een vergrootglas en laat de lezer genieten van datgene waar we in onze alledaagsheid vaak aan voorbij racen. Je tekst heeft bijna iets meditatiefs. Ik word er helemaal rustig van :)

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Anke prachtige beschrijving van de natuur, daar heb je mijn hart mee :thumbsup: Deze zin: Zachtroze en rode tinten fleuren de lucht wat op. valt er voor mij wat uit: Mss: Zachtroze en rode tinten kleuren de lucht. In mijn gevoel past dat meer in de sfeer van jouw, zoals Chantal al schrijft, mediatieve verhaal. Overigens kan je dit ook goed, naast al je spannende verhalen :thumbsup: Heel graag gelezen en fijne dag.

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hebt het vallen van de schemering beter verhaald dan ik het zou kunnen. Hulde. Aan het begin moest ik zelfs even aan Eos denken, met dat rozevingerige in je beschrijving. Dat maakte het bijna mock-epic omdat je op microniveau aan het waarnemen was. Dus dubbel zo goed.
Hoi Tilma, Dank voor je compliment! Dat maakt mijn dag weer helemaal goed. Koppel een waarneming aan je gevoel, dan komt er meestal wel iets moois uit. Een fijn weekend en geniet straks van een mooie avondschemering!

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Anke, heel mooi. Je legt de natuur even onder een vergrootglas en laat de lezer genieten van datgene waar we in onze alledaagsheid vaak aan voorbij racen. Je tekst heeft bijna iets meditatiefs. Ik word er helemaal rustig van :)
Hoi Chantal, Fijn om te lezen dat mijn tekst rustgevend is ;) Ik mediteer dikwijls, misschien dat het daaraan ligt... De kleine beestjes worden vaak vergeten, ik dacht laat ik ze een keer een hoofdrol geven. Dank je dat je even langs kwam!

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Anke prachtige beschrijving van de natuur, daar heb je mijn hart mee :thumbsup: Deze zin: Zachtroze en rode tinten fleuren de lucht wat op. valt er voor mij wat uit: Mss: Zachtroze en rode tinten kleuren de lucht. In mijn gevoel past dat meer in de sfeer van jouw, zoals Chantal al schrijft, mediatieve verhaal. Overigens kan je dit ook goed, naast al je spannende verhalen :thumbsup: Heel graag gelezen en fijne dag.
Dank je Mw.Marie voor je complimenten! 'Kleuren i.p.v. 'fleuren', heb ik ook aan gedacht. Ik ga het aanpassen. Na al die spanning was ik even toe aan rust ;) Een fijne dag!

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Anke, … wat een zoemend en gonzend verhaal. Je hebt je echt in de beestjes verplaatst, wat leuk! Laatst plukte ik wat onkruidjes tussen de houtsnippers vandaan. Ik stond verbaasd over wat ik toen zag aan insecten en ander klein soortige beestjes, zelfs pissebedden. Met plezier gelezen.

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Anke, … wat een zoemend en gonzend verhaal. Je hebt je echt in de beestjes verplaatst, wat leuk! Laatst plukte ik wat onkruidjes tussen de houtsnippers vandaan. Ik stond verbaasd over wat ik toen zag aan insecten en ander klein soortige beestjes, zelfs pissebedden. Met plezier gelezen.
Hoi Riny, Je ziet ze niet altijd, maar ze kunnen bij de gekste plekken tevoorschijn komen. Dank voor je reactie :)

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Anke voor deze prachtige vertelling over de vallende avond en zoals je zelf schrijft 'de hele beestenboel'. Heel bloemrijk beschreven. Ik had laatst zelf ook een soortgelijke ervaring. Mijn kleinzoon had zijn fiets afgespoten met de tuinslang en de fiets lag 's avonds nog te drogen op mijn terras aangrenzend aan de grasmat van de tuin. Hij had klaarblijkelijk nog een borstel vergeten. Ik loop er naar toe en wat zie ik? De borstel had een piepklein snuitje met zwarte kraaloogjes. "Hallo egeltje", zei ik en bukte mij waarop het egeltje weer in een borstel veranderde. Nu begrijp ik waarom onze twee katten zoveel eten en met hun etensbakjes morsen. We hebben een derde huisdier. :o

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Anke voor deze prachtige vertelling over de vallende avond en zoals je zelf schrijft 'de hele beestenboel'. Heel bloemrijk beschreven. Ik had laatst zelf ook een soortgelijke ervaring. Mijn kleinzoon had zijn fiets afgespoten met de tuinslang en de fiets lag 's avonds nog te drogen op mijn terras aangrenzend aan de grasmat van de tuin. Hij had klaarblijkelijk nog een borstel vergeten. Ik loop er naar toe en wat zie ik? De borstel had een piepklein snuitje met zwarte kraaloogjes. "Hallo egeltje", zei ik en bukte mij waarop het egeltje weer in een borstel veranderde. Nu begrijp ik waarom onze twee katten zoveel eten en met hun etensbakjes morsen. We hebben een derde huisdier. :o
Hoi Marijcke, Dank je voor je fijne reactie en voor het lezen van mijn verhaaltje. Wat een leuke ervaring! Jammer genoeg zie ik hier nooit egels, onze tuin is helemaal afgeschermd. In het bos ben ik ze ook nooit tegengekomen. Je hebt de 'stekelige indringer' op heterdaad betrapt, hopelijk blijft hij je tuin nog lang bezoeken ;)