Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

# 251 - De wolf op Nederlandse bodem

Opdracht #251 – De wolf op Nederlandse bodem Onze wolf Steven – we kennen hem al van een vorige opdracht (#199) - loopt doelloos rond in het bos, hij verveelt zich. Laat ik het maar meteen zeggen: hij is doodongelukkig want hij kan geen vrouwtje vinden. Hij buigt zijn kop wat naar links, dan weer naar rechts. Snuift eens aan wat afval en dan … hoort hij iets. Er komt iemand aangerend die plotseling vaart mindert, naar hem kijkt, dan helemaal stopt en zegt: ‘Hee, ben jij niet Steven?’ Tja, dat verstaat hij natuurlijk niet. Hij lijkt nieuwsgierig en ook welwillend te zijn. Hij heft zijn kop op en kijkt haar aan. Elly gaat rustig op een heuveltje zitten met wat afstand tussen hen in. Hij buigt zijn kop en maakt een jammerlijk geluid. ‘Je mist vast een vrouwtje; die zijn hier wel, hoor. Ik weet wel de weg op de Hoge Veluwe, kom maar mee. Er zijn hier meer wolven en sinds kort ook een wolvenpaar met welpen’. Och heden, wat dom van haar, dat had ze beter niet kunnen zeggen. Ze kan het puntje van haar tong wel afbijten. Werktuigelijk loopt zij richting het restaurant waar zij haar oom en tante zou ontmoeten. - Nee, keer om, hoort ze zichzelf denken: mensen opzoeken dat is het domste wat je kunt doen. Steven was haar niet gevolgd. Hij staat nog wat te snuffelen. Dan loopt hij plotseling door – heeft hij een spoor gevonden? Zij loopt hem achterna, Steven staat weer even stil en snuffelt tussen wat wolvendrollen. Hij heft zijn kop op, kijkt Elly aan en gaat er als een wolf die iets leuks op het spoor is, vandoor. Ze roept hem nog na: ‘Makkelijk te raden wat jij hebt gevonden. Zie ik je nog een keer terug? O, ik had je net als de vorige keer nog willen zeggen: blijf van de schapen van de boeren af. Als het goed is hebben zij een omheining met schrikdraad gemaakt, als je daaraan je neus stoot, doet dat zeer. Dus niet op schapenjacht.’

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik snap niet goed waarom Steven het niet verstaat, is hij doof? Spreekt hij een andere taal? Is Elly geen wolf? Ik heb vragen. Ik heb 199 niet gelezen, of althans te lang geleden. Dit: [Steven] gaat er als een wolf die iets leuks op het spoor is, vandoor. is een beetje gemakkelijke simile. Het zou grappig kunnen zijn, maar in de context van deze tekst komt dat er niet helemaal uit. Ik vind het jammer dat je stopt met het weghollen can Steven, want ik krijg het idee dat het leukste nu pas gaat komen.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Tilma, … ja, ik had beter toch iets van #199 moeten laten doorschemeren. Ik wilde liever niet twee stukjes in elkaar knutselen. Steven is een wolf en Elly is een hardloopster van tienerleeftijd. Lees of hoor ik: Lupus (wolf) dan denk ik direct aan de ziekte SLE - Systemische Lupus Erythematodes. De laatste letter van Lupus werd Steven en de eerste letter van Erythematodes werd Elly. Leuk, die laatste zin van jou. Voor Steven kan het nu zeker leuk worden. Dank voor je belangstelling.

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Riny, Je hebt een heel leuk verhaaltje geschreven. Het is niet zo makkelijk geweest denk ik, om een soort van dialoog tussen mens en dier weer te geven, omdat Steven hem niet verstaat. Eigenlijk is het omgekeerd, mensen begrijpen de dieren niet... Hopelijk vindt Steven snel de ware en kan hij al die Hollandse schapen weerstaan! Graag gelezen.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Riny, Leuk thema, mens en dier die de dialoog opzoeken. Interessante waarschuwing, ben benieuwd of Steven hem opvolgt. Kan me voorstellen dat je dit voor een eventueel vervolgstuk bewaard. 'Och heden, wat dom van haar, dat had ze beter niet kunnen zeggen. Ze kan het puntje van haar tong wel afbijten. Werktuigelijk loopt zij richting het restaurant waar zij haar oom en tante zou ontmoeten. - Nee, keer om, hoort ze zichzelf denken: mensen opzoeken dat is het domste wat je kunt doen.' Ik had hierbij het idee dat dit stukje de tekst een beetje breekt, omdat dit vanuit het perspectief van Elly lijkt te komen terwijl daarvoor en daarna de tekst meer vanuit een algemene verteller lijkt geschreven.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Riny, een verhaal met een echte 'Riny-vibe'. Want ondanks dat het soms wat zoeken is naar het perspectief, zit er een hele fijne sfeer in je verhaal. En een vervolg is zeker geen slecht idee! :)

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Riny, Je hebt een heel leuk verhaaltje geschreven. Het is niet zo makkelijk geweest denk ik, om een soort van dialoog tussen mens en dier weer te geven, omdat Steven hem niet verstaat. Eigenlijk is het omgekeerd, mensen begrijpen de dieren niet... Hopelijk vindt Steven snel de ware en kan hij al die Hollandse schapen weerstaan! Graag gelezen.
Hallo Anke, … dieren zijn bijzonder, gewoon omdat ze er zijn. Ze betekenen iets. Het komt met Steven wel goed. Dank voor je fijne reactie.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Riny, Leuk thema, mens en dier die de dialoog opzoeken. Interessante waarschuwing, ben benieuwd of Steven hem opvolgt. Kan me voorstellen dat je dit voor een eventueel vervolgstuk bewaard. 'Och heden, wat dom van haar, dat had ze beter niet kunnen zeggen. Ze kan het puntje van haar tong wel afbijten. Werktuigelijk loopt zij richting het restaurant waar zij haar oom en tante zou ontmoeten. - Nee, keer om, hoort ze zichzelf denken: mensen opzoeken dat is het domste wat je kunt doen.' Ik had hierbij het idee dat dit stukje de tekst een beetje breekt, omdat dit vanuit het perspectief van Elly lijkt te komen terwijl daarvoor en daarna de tekst meer vanuit een algemene verteller lijkt geschreven.
Hallo Virtuosuo, … er komt vast nog wel een vervolg. Mijn gedachten zijn nog steeds bij die twee. Verder: je legt precies je vinger op de wonde. Tijdens het schrijven kreeg ik al een onzeker gevoel; wist maar niet wat er nu eigenlijk niet klopte; verbeeldde ik het me? Nee, dus. Ik ga het straks eens rustig uitpluizen. Ik ben blij met je reactie, dankjewel.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Riny, een verhaal met een echte 'Riny-vibe'. Want ondanks dat het soms wat zoeken is naar het perspectief, zit er een hele fijne sfeer in je verhaal. En een vervolg is zeker geen slecht idee! :)
Hallo Chantal, … je laat me blozen met je 'Riny-vibe' . Ik heb het woord moeten opzoeken want ik dacht aan een vide. Ik moet nog zoveel uitzoeken op zolder. :lol: Er komt vast nog wel een vervolg, dat hebben die twee wel verdiend, Dank voor je fijne reactie. ;) :thumbsup:

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Riny, Graag gelezen je wolf-verhaal. Met veel gevoel voor mens en dier. Op z'n Rynisch! Ik begrijp de uitdrukking Riny-vibe. En dat is een groot compliment. Dat wil zeggen dat je een eigen stijl hebt en dat is niet iedereen gegeven die de pen hanteert. Dus Riny, doorgaan, we zullen doorgaan! :o

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Goedemorgen Marijcke, … wat een mooi compliment. Ik word er blij en stil van. Fijn dat je mijn wolf-verhaal graag hebt gelezen. Iedere opgave vind ik nog steeds een uitdaging. Gisteren bracht ik een bezoek aan een vrij nieuwe 'gezonde' zaak op het winkelplein. Alles bio. Toen dacht ik: wat zou mijn man dit geweldig gevonden hebben, ik struinde de zaak door … en opeens kwam daar een verhaaltje om de hoek kijken. Toen ik naar huis fietste, dacht ik: kan ik dat eigenlijk wel doen? Schrijven kan altijd maar sturen? Maar nu ik jouw reactie lees? :o :nod: :thumbsup: Ik ga zeker door! Dankjewel!