Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

schrijfopdracht # 251 - De Wolff

Het onderwerp van deze wekelijkse schrijfopdracht zegt mij niet veel. Waarschijnlijk wordt er in Nederland ophef gemaakt over de terugkeer van de wolf. In België schijnt het zo te zijn dat dit prachtige dier over het hoofd wordt gezien, of anders ben ik niet zo mee met de persberichten, hoewel ik dagelijks mijn 'Gazet van Antwerpen' in de brievenbus vind. In feite heb ik dus niets te melden. Maar ik heb een verhaal dat misschien van pas komt voor een inzending. Ik heb mij een tijdje verdiept in 'stamboomonderzoek. Door het bombardement op Rotterdam, in mei 1940, waarbij mijn ouderlijk huis plus de drukkerij van mijn vader vernietigd zijn, was er van een familiaal verleden niets te bespeuren. Ik belandde als kind in een weeshuis en er was niemand in mijn omgeving die mij iets van mijn afkomst kon vertellen. Jarenlang heeft mij dat niet veel kunnen schelen totdat ik me als hobby in de astrologie ben gaan verdiepen. Om een horoscoop te kunnen berekenen, heb je het geboorte-uittreksel van de persoon in kwestie nodig, want daar staat het geboorte-uur en de geboorteplaats op vermeld. Ik dook ijverig in de papiermolen van verscheidene gemeentes. Zo kwam ik veel te weten van mijn vroede voorvaderen. En van mijn 'voormoederen'. De achternaam van mijn moeder was De Wolff. Ik mijn zoektocht ben ik geraakt tot in 1732. Er leefde toen in een Nederlands dorp een zekere 'Gerrit met de wolf'. Vermoedelijk was deze man in nauw contact (geweest) met een wolf en heeft men bij de verplichting van inschrijving met een familienaam 'de wolf' gekozen. In het register verandert de naam geleidelijk aan in 'De Wolff'. Ziezo, mijn inzending is gereed om in te sturen.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Marijcke wat een leuke invulling van De Wolf is terug. Ik lees het in een adem uit, dus weer perfect geschreven :thumbsup: Fijne dag :nod: .

Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
België heeft ook zijn wolvennieuws, hoor. Het begon in mijn herinnering in 2000 met de Waaslandwolf. Recenter werd Naya gespot, een wolvin die in 2018 !n België neerstreek en al vlug een partner vond in August. Naya werd zwanger (Het Laatste Nieuws) en beviel wellicht eind april, begin mei (VRT). België is een beetje het kruispunt geworden (De Standaard) waar enerzijds Pools-Duitse en anderzijds Frans-Italiaanse wolven elkaar ontmoeten (blijkt uit DNA analyses van de gevonden uitwerpselen). Ik weet niet of dit in de Gazet Van Antwerpen stond. Ik ben niet van 't Stad; ik woon maar op de parking...

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Marijcke, geïnspireerd door jouw verhaal heb ik ook een andere insteek genomen. Bedankt voor je verhaal. Fijn weekend.