Lid sinds

4 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#250 kijken

#250 kijken De tafel Een wachtkamer was er niet. Daar was simpelweg geen kamer meer voor over. Er was wel een tafel en aan die tafel zat ik. De tafel was midden in de hal neergezet. Wanneer je binnenkwam wist je het gelijk. Dit is de wacht-tafel. Op de tafel stond een vaas gevuld met zijde bloemen. Ooit heb ik aan de tafel geluisterd naar een gesprek tussen moeder en dochter. Over hoe mooi de bloemen in de vaas erbij stonden. Dat ze vorige week ook al zo mooi waren. Ik heb naar hun bewonderenswaardige geknik gekeken en gelachen achter mijn vier jaar oude tijdschrift. De tafel is zwaar. Zwaar van alle verhalen, van alle nerveuze vinger roffels en alle koppen thee. Je kunt de kringen tellen. Voor elk nieuw verhaal een kopje troost thee. Voor elk kopje thee een kring in het eikenhout. Vandaag kies ik lemon & ginger. Ik kan een glimlach niet onderdrukken terwijl ook mijn verhaal een kring maakt in het hout van de tafel. Een cirkelvormige verkleuring in het blad vormt ineens het bewijs van mijn strijd. En ik kan alleen nog maar denken: 'ik was hier'.

Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Lies-star93, leuk dat je komt schrijven. Je debuut hier zie ik. Knap gedaan, mooi hoe je omschrijft dit is de wacht-tafel. Je geeft de tafel een persoonlijkheid door te zeggen: De tafel is zwaar. Zwaar van alle verhalen, van alle nerveuze vinger roffels en alle koppen thee. De strijd klinkt door in je hele verhaal. Je laatste zin doet me aan grafitikunstenaars denken. Graag gelezen. Fijne avond.

Lid sinds

5 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi gevonden, deze wacht-tafel die de hele hal vult. De tafel als een ontvanger van nerveuze bezoekers en ontelbare kopjes thee, een soort van 'troosttafel'. Ik vind de zinnen die mw. Marie hierboven al noemt treffend; de tafel die zwaar is van alle verhalen, van die nerveuze vingers en mss ook van alle emoties, die ik hier vanzelf bij denk. Het vier jaar oude tijdschrift dat je leest, vind ik ook goed gevonden omdat je hiermee zonder veel woorden het beeld compleet maakt van tafels en tijdschriften die je in veel wachtruimtes vindt. Graag gelezen! Een suggestie die niets te maken heeft met de omschrijving inhoudelijk; schrijf actief - vermijd de lijdende vorm, zullen/kunnen en schrap overbodige werkwoorden. Bijvoorbeeld bij deze zin: 'Ooit heb ik aan de tafel geluisterd naar een gesprek tussen moeder en dochter,' wordt dan 'Ooit luisterde ik aan de tafel naar een gesprek tussen moeder en dochter.'

Lid sinds

6 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een mooie binnenkomer, lies-star. Ik kan me helemaal vinden in de complimenten die al gegeven zijn. Erg mooi hoe je de tafel zelf als lijdend voorwerp neerzet. Een taalkundig dingetje: Gedachten worden niet tussen aanhalingstekens gezet (laatste zin).

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
mooi verhaal, met herkenbare details en een eigen draai; zie het idd zo voor me. details: zijden bloemen, vingerroffels ook zou ik een nieuwe alinea beginnen bij 'De tafel is zwaar.'

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom op het forum lies-star. Mooi verhaal, wacht-tafel is goed gevonden. Het heeft ook wel een beetje de vorm van een gedicht, waarbij je steeds meer over de tafel te weten komt. Dit is misschien persoonlijk maar deze; 'Over hoe mooi de bloemen in de vaas erbij stonden. Dat ze vorige week ook al zo mooi waren' Of moeder en dochter moeten elkaar helemaal niet meer te vertellen hebben (of wellicht bewust een ander onderwerp proberen te vermijden), anders zou ik niet twee keer het woordje mooi gebruiken achter elkaar. Suggestie is bijvoorbeeld 'Dat ze nog prachtiger zijn dan vorige week', of 'Iets minder dan vorige week, maar nog steeds dik in orde.'

Lid sinds

4 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Onwijs bedankt voor alle lieve reacties! Ik ben blij dat mijn debuut verhaal zo goed ontvangen is. Alle tips neem ik zeker mee in mijn volgende verhaal.