Start » Forum » Themaforums » Wekelijkse schrijfopdracht » wekelijkse schrijfopdracht #250 - kijken

wekelijkse schrijfopdracht #250 - kijken

11 reacties [Laatste bericht]
Corine Binnekamp
Laatst aanwezig: 3 weken 6 uren geleden
Sinds: 28 Jan 2018

wekelijkse schrijfopdracht #250 - kijken

Het officiële woord is capodastro, gitaristen hebben het gewoon over een capo. Een metalen klem om op de hals van mijn gitaar te zetten zodat ik de toonsoort kan aanpassen. De capo past in mijn hand en voelt glad, koel en zwaar aan. De capo lijkt op een metalen latje ter dikte van een lineaal als die aan beide zijden omgebogen is. De lat is in het midden in een hoek van 90° graden gebogen. De uiteinden lopen taps toe. Vlak voor de hoek is met een klein schroefje het beweegbare deel bevestigd. Een metalen lat van 9 centimeter die op de zelfde manier aan beide zijden gebogen is. Door een springveer kan ik dit latje bewegen en klemmen om de gitaarhals. De binnenkant is afgewerkt met rubber, althans ik denk dat het rubber is. Vandaag valt mij op dat de capo op de letter F lijkt. Eerder zag ik er het silhouet van een vogelkop in, met de schroef als oog van de vogel. Boston staat er in sierlijke letters in het wit op. De capo zelf is zwart, met uitzondering van het schroefje en de springveer die de kleur van zilver hebben.

Reacties

N.D.D.
Laatst aanwezig: 1 uur 11 min geleden
Sinds: 3 Jan 2014

Weer wat bijgeleerd. smile thumbsup

Anke Kessels
Laatst aanwezig: 4 dagen 4 uren geleden
Sinds: 8 Nov 2017

Hoi Corine,

ik heb het weleens gezien, maar ik had geen idee wat het was. Alleen mis ik een beetje de beleving in je verhaal. Je hebt het wel goed en beeldend geschreven thumbsup

Graag gelezen!

edwinchantalenq...
Laatst aanwezig: 1 min 36 sec geleden
Sinds: 18 Feb 2011

Hoi Corine, je hebt de capo heel goed omschreven. Leuk dat je er een vogel in ziet. Ik zie er altijd een meisje in, met heel lang haar. En ze danst de boogie smile.

Riny
Laatst aanwezig: 1 uur 53 min geleden
Sinds: 16 Apr 2013

Hallo Corine,

… ik geloof je direct.
Je hebt het zo cool en clean omschreven; er is geen speld tussen te krijgen, denk ik dan.
Knap gedaan. nod thumbsup

mw.Marie
Laatst aanwezig: 1 dag 20 uren geleden
Sinds: 3 Mrt 2016

Leuk beschreven Corinne en weer iets bijgeleerd, ik wist niet meer dat dit een capodastro was.

Heerlijk dat je gitaar speelt, heel vroeger ook kort tijd gedaan, ik benoem de capo een klem, na jouw stukje weet ik wel beter big grin

Duidelijk geschreven en ik kom graag weer bij je lezen.

Fijne avond..

Corine Binnekamp

Hoi N.D.D

Graag gedaan ;-)

Corine

Corine Binnekamp

Hoi Anke,

Ja, de beleving is er bij het concreet beschrijven hoe een capo eruit ziet wat weggezakt. Ik had daar over kunnen schrijven dat ik mijn capo altijd bij mij heb als ik met de gitaar op pad ga. Omdat ik bij het spelen van folkmuziek nooit bladmuziek bij mij heb (en eerst moet horen wat de toonsoort is waar de andere muzikanten in spelen), is een capo een uitkomst.

Dank je wel voor jouw reactie.

Corine

Corine Binnekamp

Hoi Chantal,

Een meisje dat de boogie woogie danst, grappig dat jij dat er in ziet.

Corine

Corine Binnekamp

Hoi Riny

Dank je wel.

Corine

Corine Binnekamp

Hoi mw. Marie,

Een klem is ook een passend woord, de capo wordt ook wel barréklem genoemd.
Ja, gitaarspelen is sinds een paar jaar een grote hobby. Soms luister ik met verwondering naar de muziek die ik zelf maak. Heerlijk om mijn hoofd leeg te maken.
Ik ben bezig met een kort verhaal, ws plaats ik tzt bij proeflezen een stuk.

Groetjes,

Corine

Stella M.
Laatst aanwezig: 4 weken 5 dagen geleden
Sinds: 13 Jul 2017

Prachtig woord, capodastro. Vroeger alleen voor insiders, nu ook voor ons, klootjesvolk. Dankjewel, Corine.

Lees Schrijven Magazine
  • Stephen King: schrijfadviezen van de thrillerkoning
  • Wanneer ben je klaar voor een uitgeverij?
  • Schrijftips van Sander Kollaard (Stadium IV)
  • Wat verdien je aan een boek?
  • Crashcourse publiciteit & promotie
  • Wat kun je doen tegen een schrijfdip?
  • Hoe voorkom je langdradige dialogen?

Dit nummer niet missen, maar nog geen abonnee? Neem vóór maandag 23 september 16:00 u. een abonnement!

Introductiekorting!
Schrijven Magazine: geen nummer meer missen?

Neem nu een abonnement op Schrijven Magazine! Profiteer van onze superaanbieding!

Profiteer nu!