wekelijkse schrijfopdracht #250 - kijken
Het officiële woord is capodastro, gitaristen hebben het gewoon over een capo. Een metalen klem om op de hals van mijn gitaar te zetten zodat ik de toonsoort kan aanpassen. De capo past in mijn hand en voelt glad, koel en zwaar aan. De capo lijkt op een metalen latje ter dikte van een lineaal als die aan beide zijden omgebogen is. De lat is in het midden in een hoek van 90° graden gebogen. De uiteinden lopen taps toe. Vlak voor de hoek is met een klein schroefje het beweegbare deel bevestigd. Een metalen lat van 9 centimeter die op de zelfde manier aan beide zijden gebogen is. Door een springveer kan ik dit latje bewegen en klemmen om de gitaarhals. De binnenkant is afgewerkt met rubber, althans ik denk dat het rubber is. Vandaag valt mij op dat de capo op de letter F lijkt. Eerder zag ik er het silhouet van een vogelkop in, met de schroef als oog van de vogel. Boston staat er in sierlijke letters in het wit op. De capo zelf is zwart, met uitzondering van het schroefje en de springveer die de kleur van zilver hebben.
Weer wat bijgeleerd.
Hoi Corine, ik heb het
Hoi Corine, je hebt de capo
Hallo Corine, … ik geloof je
Leuk beschreven Corinne en
Hoi N.D.D Graag gedaan
Hoi Anke, Ja, de beleving is
Hoi Chantal, Een meisje dat
Hoi Riny Dank je wel. Corine
Hoi mw. Marie, Een klem is
Prachtig woord, capodastro.