Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#250 Lachen met Jessica

Jessica heeft de neiging om af te dwalen van het onderzoeksonderwerp omdat iemand haar ooit eens uitgelachen heeft met ‘haar dure titel’ en haar ‘dure woorden’. Hoewel het enige jaren geleden is, snijden de pijnlijke woorden vandaag extra hard in haar ziel als ze het pakketje op haar bureau ontvangt. Dat komt wellicht door de afzender en z'n neerbuigende toon. Het lijken wel opgepoetste, zwarte kooltjes. De sclerometer ligt in haar nabijheid en daardoor maakt ze er gebruik van. De hardheidsschaal van Mohs geeft een absolute hardheid aan van 100, wat te vergelijken is met de hardheid van kwarts. Een van de kooltjes is wat groter dan de andere en wat lichter van kleur, wat meer neigend naar het donkerbruin in plaats van het absolute zwart. Ze wil de grotere bol, er zit een barst in aan de voorkant, juist oppakken om hem ook aan het onderzoek van de sclerometer te onderwerpen, tot ze een fijn bewegend draadje opmerkt. Het ligt op de bol en het beweegt sierlijk. Het is zo fijn als een menselijk haartje. Maar die bewegen niet uit zichzelf als ze zich bevinden in een windstille ruimte, toch? Jessica houdt haar adem welbewust in en ze kijkt verder naar het zwiepende haartje. Kleur is moeilijk te omschrijven omdat het zo fijn is dat je het met het blote oog nauwelijks kunt zien, het zou lichtbruin of blond kunnen zijn onder de microscoop. Maar ze weet het al zonder de microscoop. Meneer De Dikdoener heeft last van wormen. Zijn lichaam is een hotelschool van parasieten. Zeg nooit zomaar stront-onderzoeker tegen een gediplomeerde laborante. Dure woorden zijn niet uitgevonden om onkunde mee te camoufleren.

Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het deed me denken aan het examen Mineralogie. Tijdens dat examen kregen we een schoteltje met vijf steentjes die we moesten determineren. Daarbij moest we de (relatieve) hardheid testen, niet met een sclerometer, maar door te krassen op een stukje glas en zo (kras = harder dan glas; geen kras = zachter dan glas). Er werd ons ook aangeraden om aan de steentjes te likken, omdat de smaak ook kon helpen om te bepalen wat voor steen het was. Daaraan was ik aan het denken toen ik plots door had wat de voorwerpen die je beschreef waren. Blij dat jij er geen foto bij voegde :D

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ga voor twee Maagdenburger bollen :D . Sclerometer opgezocht, kende dat apparaat niet. Weer wat geleerd :thumbsup: Leuke opdracht weer deze week, valt weer iets te lachen gelukkig :nod: Graag gelezen en fijne avond.

Lid sinds

4 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
NDD, Mooi stukje! Sclerometer voor mij ook onbekend, leerzame dag:) Wel vind ik het moeilijk te begrijpen hoe deze voorwerpen qua hardheid te vergelijken zijn met kwarts. Jayz

Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wel vind ik het moeilijk te begrijpen hoe deze voorwerpen qua hardheid te vergelijken zijn met kwarts.
Ja, daar stelde ik mij ook vragen bij. Had die een kartje kilo kolen gekakt? (Kartje kilo is Iepers voor een kwart kilo, dus geen typo.)

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hè gatver Nele! Wat een geweldig vieze beschrijving :) De naam 'Meneer de Dikdoener' past hier helemaal bij de rest van je tekst. Mooi gevonden. Ook die wormen; net goed voor Dikdoener. Ik hoop voor Jessica dat ie aambeien heeft gekregen van het persen.

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik had wat meer beschrijving van die sclerometer verwacht. Ik was wel een soort benieuwd waar je hem mee ging vergelijken. De voorwerpen die je beschreef bleken toch iets anders. ;) Ik hoopte (pun intended) nu bijna dat je toch bij die mok gebleven was.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Allen: een sclerometer kende ik zelf ook niet... :o En ik vermoed dat ze dat normaal ook niet gebruiken voor een stoelgangsonderzoek, het zal wel meer waarschijnlijk zijn in de mineralogie. Het was een woord die me te binnen schoot, en ik dacht dat ik het kon gebruiken om de sfeer een omgeving te geven van een soort van labo... En of versteende stoelgang de hardheid van kwarts zou kunnen hebben, zou ik ook eens moeten navragen, hoor. :p Op het internet heb ik wel gevonden dat ze er hangertjes van maken, zoals met andere kristallen. Hangertjes met 'coproliet'* oftewel 'dreksteen', echt het bestaat. *(Van kopros=mest; en van Lithos=steen) @Tilma: het onderzoeksonderwerp was dus niet de sclerometer. Sorry. En wat bedoel je precies met 'pun intended'? #dtv

Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Tilma: het onderzoeksonderwerp was dus niet de sclerometer. Sorry. En wat bedoel je precies met 'pun intended'? #dtv
Hopen kan je als espérer interpreteren, maar ook als een hoopje maken. Het is dan een synoniem van dirken, drukken, metselen, kleien,... Grappige anekdote: in de jaren negentig was er in Gent een danszaal waar je een klantenkaart kon kopen om naar het toilet te gaan. Telkens je die gebruikte, werd er een stempeltje met opschrift "Drukwerk" op gezet.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Bruno: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een heerlijk (;-)) stukje, met een mooie beschrijving van die 'opgepoetste kooltjes' en de wormpjes. Vooral dat beeld vond ik treffend; die fijne, sierlijk bewegende haartjes, uit zichzelf bewegend in een luchtstille ruimte. Ik had heel even iets van 'hé?,' zag het toen voor me en kon daarna ook de rest van je stukje plaatsen. Mooi gedaan. Ook leuk; een hotelschool voor parasieten. Graag gelezen! Een suggestie: het woord 'welbewust' haalde me even uit de tekst, hoezo welbewust? Voegt dit woord iets toe? Zo niet, dan kun je het beter weg laten. Ook de sclerometer leidde me af, maar dan vooral omdat ik niet wist wat het betekende. Als je een link legt met het meten van de hardheid, in dezelfde zin of de zin erna, is dit niet meer aan de orde. En klopt het dat je er na gisteren nog een laatste zin aan toe hebt gevoegd? Of heb ik daar overheen gelezen? Ik vind de voorlaatste zin 'Zeg nooit zomaar stront-onderzoeker tegen een gediplomeerde laborante,' namelijk een prachtige afsluiter!