Lid sinds

6 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#245 Llantwit Major

Prinsessen zijn zeer teer. Drie nachten slapen op een matras met daaronder een erwt kan hun dood betekenen. Een klein stukje giftige appel doorslikken is hen nog sneller fataal. Als die meisjes er al in slagen om op te groeien met zo’n fragiel gestel krijgen ze vanaf hun zestiende te maken met de vloeken van geboortefeeën. Dan worden ze voortdurend belaagd door rondvliegende, op hol geslagen spinnenwielenspoelen, duiven die hun ogen willen uitprikken of hun jurken willen bevuilen met hun uitwerpselen, nietsontziende paparazzi en badkamertrollen die hen opwachten in de gaatjes van de afvoerpijpen van het sanitair, klaar om hen de onderwereld in te sleuren… En dan hebben we het nog niet over de vele, op vleesbeluste monsters die zich in groten getale als foute partner komen aanbieden aan de paleisdeuren van hun vaders. Eigenlijk is het een wonder dat er nog steeds prinsessen zijn. Maar dat komt omdat zij heel goed onderwijs mogen genieten waar ze hun zwaktes leren omzetten in sterktes. Die opleiding wordt maar op één plaats ter wereld aangeboden. De internationale prinsessenschool is gevestigd in Wales, net naast de tovenaarsschool van J.K. Rowling. Beide kastelen zien er precies hetzelfde uit. Alleen aan de ramen en aan de vijvers kun je het verschil zien. In de prinsessenschool zijn maar weinig ramen waar nog glas in zit. Dat komt omdat ze er voetballen met gouden ballen. En in de vijvers zitten relatief meer padden en kikkers dan in de tovenaarsschool. Prinsessen leren er net zo goed draken en wolven temmen als toekomstige heksen en tovenaars. De meisjes leren er soep maken van soepstenen, gouden garen te spinnen uit stro, diamanten te puren uit asresten, sneeuw te maken door donsdekens op te schudden, vloeken te breken met hun glimlach, en mannen te betoveren door het dragen van de juiste schoenen bij de juiste jurk… Ook de wiskunde is er van een hoog niveau. Het wordt hen aangeleerd om dagelijks hun centen te tellen. Al die vaardigheden helpen hen om te overleven in een voor hen vijandige wereld. Ze moeten leren omgaan met het groene monster. Jaloezie is hun grootste belager. Ook als ze promoveren tot koningin. Misschien dan nog het meest. Marie Antoinette is niet de enige koningin doorheen de geschiedenis die eindigde met haar nek onder de guillotine en haar hoofd in de hoofdenmand. Om die reden worden er ook niet-koninklijke studenten toegelaten tot Llantwit Major. Zodat de prinsessen voeling krijgen met de gewone mensen en de monsters waar zij dan weer mee te kampen hebben. In de praktijk gebeurt het regelmatig dat de prinsessen en de niet-koninklijken samen op stap gaan. Zo leren zij zich incognito te gedragen. En misschien wel het allerbelangrijkste: ze hebben een hoop lol. Zo waren prinses IkZalHaarNaamNietNoemen en de niet- koninklijke student Geraldine Slodder laatst te gast als vermomde junktoeristen op de Zeedijk ergens in Amsterdam. Die nacht ontsnapten alle poezen uit De Poezenboot. Cannabis heeft voor prinsessen namelijk dezelfde werking als wat zangzaad voor zangvogels is. En prinsessengezang, anders dan dat van sirenen, heeft een grote invloed op het ontstaan van hypermanische kattenkrolsheid. Hoe ze die poezen weer allemaal in hun kooien kregen? En hoe ze een nare borstenman van zich af konden schudden? Dat vertel ik je misschien wel een volgende keer. Als ik er tijd en goesting voor heb.

Lid sinds

1 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien een beetje naast de opdracht... (Maar Llantwit Major vertoont wel veel gelijkenissen met Zweinstein...)
Ik vind het wel een leuke insteek. Mijn eenzame prinses (Nederlandstalige inzending voor de Sweek #MicroPaleis wedstrijd) was ook beter naar die school geweest ;-) Omdat ik al aan bijna alle mogelijke Nederlandstalige wedstrijden deelnam, ben ik nu ook begonnen in het Engels te schrijven. Ik vertaalde "De eenzame prinses" naar "The Empty Palace". Na het winnen van twee publicaties (55-woord verhaal schrijverspunt.nl / Sweek's #MicroBoot) en één hoofdprijs (de Gorcumse Literatuurprijs) moet ik als nieuw doel misschien wel het winnen van een Engelstalige wedstrijd kiezen...

Lid sinds

6 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Bruno: dankjewel. Mijn hoofd zit nu vooral vol met het toneelstuk dat ik schreef en binnenkort wordt opgevoerd... Met een week voor de voorstellingen is dat wschlk zeer normaal. Er zijn nog enkele kaarten over voor de zondag. Voor als je tijd, zin en goesting hebt om te komen zien. :p (Zie: https://nelededeyne.be/nl/agenda)

Lid sinds

1 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er zijn nog enkele kaarten over voor de zondag. Voor als je tijd, zin en goesting hebt om te komen zien. :p
In Proven dan nog. Vooral gekend omwille van De Lovie (vrienden van ons hebben een dochter die daar lang geweest is tot ze oud genoeg was voor begeleid wonen).

Lid sinds

6 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Bruno: ook gekend omwille van de landgoederen van onze koninklijke familie aldaar. (Om in het thema te blijven, haha...)

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Nele idd heel orginele vondst van de prinsessenopleiding, heerlijk de vergelijking met Harry Potter. Jammer dat de dames geen toverlessen krijgen :D Heel graag gelezen en fijne avond. PS wat leuk, heb jij de voorstelling op de school zelf geschreven? Ik zit absoluut niet in jouw buurt dit weekend, dus mij zal je niet in je publiek zien, maar je hebt me wel nieuwsgierig gemaakt Ik wens je veel succes.

Lid sinds

6 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nele idd heel orginele vondst van de prinsessenopleiding, heerlijk de vergelijking met Harry Potter. @Marie: misschien heeft J.K.Rowling zich wel laten inspireren door Llantwit Major toen ze Zweinstein schiep? Jammer dat de dames geen toverlessen krijgen :D @Marie: sommige lessen komen toch aardig in de buurt... Heel graag gelezen en fijne avond. :) PS wat leuk, heb jij de voorstelling op de school zelf geschreven? @Marie: Idd. Maar het verhaal was niet in één keer klaar hoor. Het is een heel proces geweest... Het is een zeer bijzonder boeiende ervaring om het verhaal tot leven zien te komen in het toneel. Confronterend ook. Schrijven voor kinderen is aartsmoeilijk. Vanuit mijn woordenschat heb ik toch soms wel erg moeilijke woorden voor hen bedacht. :o (Nog steeds zie ik dingetjes die anders zouden gekund hebben.) Maar het wordt gewoon geweldig. De leerkrachten en de leerlingen doen hun stinkende best. En alles is met veel zorg en aandacht voorbereid... In de voorstelling zullen ook negen filmpjes spelen, die heb ik ook mogen maken, samen met de leerkracht en de leerlingen. Fantastisch om te mogen doen. Ik ben zeer dankbaar dat ze mij die kans hebben gegeven. Ik zit absoluut niet in jouw buurt dit weekend, dus mij zal je niet in je publiek zien, maar je hebt me wel nieuwsgierig gemaakt Ik wens je veel succes.
:)

Lid sinds

2 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi N.N.D, Wat een heerlijk verhaal. Ik vind het eigenlijk niet erg dat het iets afwijkt. (Mijn stukje tekst is ook niet helemaal volgens opdracht...). Ik vind het een heel leuk en origineel verhaal. 'badkamertrollen die hen opwachten in de gaatjes van de afvoerpijpen van het sanitair, klaar om hen de onderwereld in te sleuren… ' Erg leuk gevonden, zeker ook de eerste alinea! Veel succes met de toneelvoorstelling! :thumbsup: (Geniet er ook vooral van) Ik heb je verhaal graag gelezen.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Nele, met die prinsessen komt het wel goed, lees ik! Het is wederom een heerlijk vlot en energiek geschreven verhaal, beeldend en vol humor. Nemen ze ook niet koninklijke leerlingen aan in Wales? Zou er graag een jaartje studeren :).

Lid sinds

6 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@edwinchantalenquinten: idd, naar het schijnt worden er ook niet koninklijke leerlingen aangenomen. Er is een ingangsexamen, waar vooral naar de persoonlijkheid en de motivatie van de student wordt gekeken. Maar ze doen er hoogstwaarschijnlijk ook aan leeftijds-discriminatie... Jammer dat ik er te oud voor ben, anders ging ik zeker met je mee.

Lid sinds

1 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Inderdaad niet echt volgens de opdracht, maar in ieder geval wel in mooie sprookjessferen. De tekst lees lekker, is verzoegd en goed gebalanceerd. Er is maar heel weinig op aan te merken, behalve dan misschien dat hij een beetje plompverloren eindigt (en je zat pas op 300 woorden, dus je had er denk ik nog wel een iets afgeronder geheel van kunnen maken. Iets conclusie-achtigs misschien of iets in de trant van: 'Dit was dan ook de school waar prinsesje zus of zo een opleiding had gevlgd voordat ze bla bla bla. Maar dat bewaren we voor een ander verhaal.' Verder kan ik alleen wat dingetjes noemen die voor mij een beetje vreemd aandeden, at in een aantal gevallen ongetwijfeld te maken heeft met het feit dat ik Nederlands ben en jij Vlaams: - 'faliekant' zou ik nooit op die manier gebruiken, maar alleen als bijwoordelijke bepaling bij een ander bijvoeglijk naamwoord, zoals in 'Het ging allemaal faliekant fout.' Maar volgens de Dikke Van Dale kun je het inderdaad ook gebruiken, als voorbeeldzinnetje wordt 'Dat komt faliekant uit' gegeven (er staat wel bij dat het 'niet algemeen' is en zoals gezegd komt het op mij persoonlijk in ieder geval bevreemdend over (. Maar er staat geen 'BE' bij). Mijn eerste ingeving bij jouw zin was dat 'faliekant' eigenlijk 'fataal' had moeten zijn. - Ik heb het gevoel dat er een soort van tussenzinnetje ontbreekt tussen 'Maar dat komt omdat zij heel goed onderwijs mogen genieten waar ze hun zwaktes leren omzetten in sterktes.' en 'De prinsessenschool is gevestigd in Wales,...' want bij die laatste zin dringt zich bij mij de vraag op: 'Uh, over welke school heb je het nu? Er zou bijvoorbeeld iets tussen kunnen staan als 'Die opleiding wordt maar op één plaats ter wereld aangeboden.' - 'In de prinsessenschool zijn er maar weinig ramen waar er nog glas in zit.' -> het woordje 'er' zie ik liever verdwijnen, omdat het fungeert als plaatsbepaling en die rol al wordt vervuld door 'in de prinsessenschool'. Idem voor 'er' in 'n in de vijvers zitten er...' - 'En in de vijvers zitten (er) betrekkelijk meer padden en kikkers dan in de tovenaarsschool.' -> Het word 'betrekkelijk lijkt me hier ook niet juist gebruikt. Je kunt er beter 'relatief' voor in de plaats gebruiken. In de Dikke Van Dale staat bij de toepasselijke betekenis van het word 'betrekkelijk' namelijk: 'zijn waarde of betekenis hebbend alleen met betrekking tot of in vergelijking met iets dat niet genoemd wordt' En dat 'iets' wordt hier juist wel genoemd (het is immers 'in de vijvers' vs. 'in de tovenaarsschool' (hoewel ik bovendien vermoed dat je bij dat laatste eigenlijk 'in de vijvers van de tovenaarsschool' bedoelt. - 'De meisjes leren er soep maken van soepstenen, gouden garen te spinnen uit stro, hoe diamanten te puren uit asresten, sneeuw te maken door donsdekens op te schudden, vloeken te breken door hun lippen te krullen in een glimlach, en hoe mannen te betoveren door het dragen van de juiste schoenen bij het juiste kleed… ' -> Deze zin zit een beetje slordig in elkaar. Bij een dergelijke opsomming moet je de opbouw van alle elementen wel hetzelfde houden en da doe je niet. Dat 'kleed' typisch Vlaams is weet je natuurlijk allang, maar vermeld ik nog even voor de volledigheid.

Lid sinds

6 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Toen ik deze tekst vanavond herlas, samen met de opmerkingen, kon ik niet anders dan dit stukje te herwerken. Nu zijn er drie extra alinea's, ik zit nu wschlk net boven de woordenlimiet, en er zijn misschien wel weer andere taaldingetjes bijgekomen, maar het eindigt beslist toch iets minder sec. :)