#240 Op en neer

4 reacties [Laatste bericht]
Hadeke
Laatst aanwezig: 1 week 22 uren geleden
Sinds: 18 Okt 2012
Berichten: 447

#240 Op en neer

Op en neer

De drukknoppen die de twaalf etages aangeven zijn verdeeld in drie rijen. De spiegel op de achterwand is voorzien van getint glas. Het licht valt door een rechthoekig vlak naar binnen, waardoor het lijkt alsof de lift voorzien is van een raampje. Zacht gezoem, gedempte muziek.
Naast mij staat de man. We knikten elkaar toe toen ik iets na hem naar binnen stapte. Ik knikte nogmaals toen hij naar de twaalf wees. Hijzelf drukte op elf. Hij staart voor zich uit. Zijn baard is grijs. Een moedervlek op zijn wang schemert er doorheen. De vuurrood gekleurde poot van zijn bril vermeldt in sierlijke letters de naam van het luxe brillenmerk. Vanuit zijn oor piekt nog meer grijs haar naar buiten. Op de sjaal die over zijn schouders hangt, zijn in spikkeltjes de sporen van roos te zien.
Ik let op mijn ademhaling. Zachtjes, onhoorbaar, rustig. Het opgevouwen papiertje brandt in mijn zak. Ik ben op zoek naar een opening om het eerste contact te leggen. Om het moment te creëren waarover biografen later zullen schrijven.
Het display toont de nummers van de etages waaraan we voorbijglijden. Het staande streepje rechtsboven is kapot, waardoor het cijfer twee een zwevend dakje boven een kleine c toont, de vier lijkt een stoel. Het gaat om de details. Ik loop mijn verhaal in gedachten nog een keer na. Het past tussen drie verdiepingen in. Mijn hartslag voel ik tot in mijn vingertoppen.
Zijn schoenen zijn glimmend gepoetst.
De negen in het display toont zich als een slang. De tien als een gemankeerde 1G. Bij de volgende verdieping zoeven de deuren open.
‘Prettige dag,’ zegt de man bij het uitstappen.
‘Van hetzelfde,’ antwoord ik.
Op de twaalfde verdieping druk ik op de knop die de tocht naar de kelder inzet.

Reacties

Thea Josephine
Laatst aanwezig: 6 weken 6 dagen geleden
Sinds: 7 Okt 2014
Berichten: 604

Hadeke, wat heb je de lift subliem beschreven, zo zelfs dat ik de geur bijna kan waarneem. De sfeer heeft ook iets onheilspellend vind ik, maar de man stapt gewoon uit. Dat gevoel komt waarschijnlijk doordat er niet gesproken wordt. Het is ook zo'n typische scene die je in wachtkamers aantreft. Men neemt elkaar op tot in de kleinste details en zegt niets tegen elkaar.
Ik heb je verhaal graag gelezen en vind het heel knap in elkaar zitten.

Fijn weekend,

Schrijfcoach Ka...
Laatst aanwezig: 5 dagen 47 min geleden
Sinds: 18 Dec 2018
Berichten: 141

Ik ben het helemaal met Thea Josephine eens: subliem beschreven. Ook in haar verdere analyse kan ik me prima vinden. Ik heb er dan ook bitter weinig op aan te merken. Je onthout niet wat de man nu eigenljk precies wilde bespreken en dat werkt heel goed. De lezer blijft gefascineerd en nieuwsgierig, maar toch niet echt gefrustreerd achter. Als ik echt heel erg mijn best doe, kan ik nog over de volgende dingetjes beginnen:

‘Naast mij staat de man.’ -> Deze zin doet een beetje vreemd aan. Achteraf snap je als lezer wel dat dit niet ‘zomaar’ een man is, maar dat je dat hier nog niet expliciet wilt weggeven. Toch zou ik het denk ik net iets anders formuleren. Bijvoorbeeld, heel simpel: ‘Hij staat naast me.’ of, voor een flinke dosis extra dramatiek: ‘Ik sta dicht genoeg bij hem om hem met één uithaal een flinke bloedneus te kunnen slaan.’ Daar trek je de aandacht van de lezer wel mee, zo pal na die rustige beschrijving van het liftinterieur. Maar op zijn minst zou ik de volgorde van de zin omgooien: ‘De man staat naast mij’.

‘De vuurrood gekleurde poot van zijn bril vermeldt in sierlijke letters...‘ - > De personificatie van de poot (een poot die iets vermeldt is vrij bijzonder) werkt prima, maar het klinkt nu wel of de bril maar één poot heeft en dat lijkt me niet de bedoeling. Dus liever bijvoorbeeld ‘linkerpoot’ in plaats van ‘poot’ (‘rechter-‘ vind ik uiteraard net zo geschikt).

‘...de naam van het luxe brillenmerk’ -> het bepalende lidwoord ‘het’ zit me hier dwars. Hoezo ‘het’ merk? Is dat soms al ter sprake gekomen? Nee dus, en dan is ‘een luxe brillenmerk’ logischer. Of anders ‘het luxe brillenmerk dat verantwoordelijk is voor het design’.

‘Vanuit zijn oor piekt nog meer grijs haar naar buiten. Op de sjaal die over zijn schouders hangt, zijn in spikkeltjes de sporen van roos te zien.’ -> Heel mooi geformuleerd! (al mag wat mij betreft ‘de’ na ‘sporen’ wel weg - dat komt bovendien de alliteratie nog ten goede).

Heel mooi hoe jhe het defecte displaystreepje beschrijft. Ik denk dat ik in eerste instantie niet aandachtig genoeg gelezen heb, waardoor ik bij het cijfer vier niet meteen door had dat die stoel nog steeds het gevolg was van dat weggevallen streepje. Als je het lezers zoals ik iets makkelijker wilt maken, zou je er nog voor kunnen kiezen om die formulering een beetje aan te passen, bijvoorbeeld tot: ‘...waardoor het cijfer twee een zwevend dakje boven een kleine c toont, en de vier net een stoel lijkt.’

Hadeke
Laatst aanwezig: 1 week 22 uren geleden
Sinds: 18 Okt 2012
Berichten: 447

Dank jullie wel Thea en Katja.
De feedback snijdt weer hout, daar kan ik zeker wat mee.

Riny
Laatst aanwezig: 16 min 30 sec geleden
Sinds: 16 Apr 2013
Berichten: 4914

Hadeke,

… wat mooi! Ik voel me mee zakken gelijk aan de dalende lift.

Prachtig zoals je de medepassagier beschreef. Respect.

Schrijven

Iedere week het beste van Schrijven Online in je inbox? Schrijf je in voor de gratis nieuwsbrief. Boordevol nieuws, tips, aanbiedingen en winacties!

Schrijf je in!
  • Carry Slee onthult haar schrijfgeheimen
  • Waarom je niet moet wachten met je debuut
  • Schrijftips van John Boyne (De jongen in de gestreepte pyjama)
  • Wat verdient een schrijver aan een boek? (En hoe eerlijk is dat)
  • 9 (te) gekke manieren om inspiratie op te doen
  • Ontdek waarom je van je leven een schrijf-mijnenveld moet maken. 
  • Interview met Simone van der Vlugt
  • Tips door Bregje Hofstede en Saskia de Coster, ze schreven allebei boeken die uitblonken in originaliteit en kwaliteit. Hoe deden ze dat? 
  • We spraken Sabine van den Berg over haar carrière, prozawerk, de liefde voor het schrijven van gedichten en over studenten zonder talent
  • Uitblinken in Spoken Word en/of Performance Poetry?

Als je je aanmeldt vóór maandag 27 mei 16:00 u. krijg je dit nummer thuis!

MELD JE AAN