Lid sinds

6 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#238 Van ruilen, komt huilen.

‘Twee biertjes en een wijntje?’ Gerard verheft zijn stem vanuit de keuken. ‘Doe mij toch ook maar een wijntje,’ Ans glijdt even met haar hand langs Gerards rug. Hij schrikt, had haar niet horen volgen. Ze staat zo dicht tegen hem aan dat hij haar adem in zijn nek voelt. ‘Niet hier,’ sist Gerard. ‘Jezus Ans, ze zitten in de woonkamer daar. Hij knikt met zijn hoofd richting de half gesloten deur. ‘Heerlijk!’ Jessica neemt een grote slok van haar wijn en legt de kaartjes met letters nog eens recht. ‘Waar is het glaasje, Jan?’ Jan zet het kleine borrelglaasje tussen de uitgeknipte letters, die in een waaier op de eettafel liggen. ‘Spannend schat,’ zegt Jan en wrijft even over de rug van zijn vrouw Ans. Deze knikt instemmend en glimlacht over de tafel naar Gerard en zijn vrouw. Ze leggen gevieren hun wijsvinger op het lege, omgekeerde glaasje. ‘Wacht even.’ Jan staat op, loopt door de kamer en doet het grote licht uit. Hij kijkt of niemand hem ziet. Snel draait hij de wijzers van de klok naar twaalf uur en zet hem stil. Stiekem gniffelt hij even en moet toegeven dat Gerard een moordwijf heeft. Dat Gerard net met Ans in de keuken stond in te tappen, stelde de vrouw van Gerard voor dat ze die andere twee wel even in de maling konden nemen. Of geloofde hij wel in het glaasje draaien? Hij had zijn hoofd in ontkenning geschud. ‘Kunnen wij contact krijgen met de contactgeest?’ Jessica zal het woord voeren hebben ze besloten. Het glaasje schiet eerst naar de letter J en vervolgens naar de A. Ans zet grote ogen op en kijkt Jan aan. Jan trekt zijn schouders op om te zeggen: ik deed niets. Dan kijkt ze naar Gerard. Ook hij kijkt oprecht verbaasd. Ze gaan verder. Het blijkt de oma van Jessica te zijn. Oma Alie. Vier vragen later kunnen Jessica en Jan hun lachen bijna niet meer inhouden. Tranen wellen op in hun ogen. Ze knipoogt even naar Jan en gaat verder. ‘Oma, ontmasker de vuile bedriegers!’ zegt Jessica dan met donkere stem. Jan legt zijn vrije hand al op de leuning om op te staan, wanneer een vreemd gekraak de kamer vult. Even is het doodstil en dan liggen Ans en Gerard achterover op de grond, de poten van hun stoelen lijken geknapt als luciferhoutjes.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Maartje, … met veel plezier heb ik je verhaaltje gelezen. Vooral het eind is geweldig. Stiekem had ik gehoopt dat oma Alie zou binnenstappen en iedereen van verbazing het loodje zou leggen. Werd dit niet in de jaren dertig gedaan? Nu kijken we met verbazing naar Mindfuck; gelukkig zet hij alles weer op zijn pootjes. Leuk verhaal. # 3 - Graag gedaan, hoor.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Maartje, Leuk verhaal met een heel grappig einde. Ik heb het wel een paar keer moeten lezen om te volgen wat er precies allemaal gebeurd. Met vijf personages in zo'n korte tekst daag je de lezer wel uit. En er gebeurt nogal wat, en daar zit ook nog de nodige suggestie onder. Gerard die stiekem smoezelt met Ans, de vrouw van Jan, en Jan die onder één hoedje speelt met Jessica de vrouw van Gerard. De snelle flashback die voorbij komt. En dan oma Alie als onzichtbare kracht die de pootjes doet kraken. Het is een hele prestatie in minder dan vierhonderd woorden. Mocht je eens een geschikte schrijfwedstrijd tegenkomen van rond de 1000 woorden dan is de kern van dit verhaal een mooie basis om breed uit te werken. Want de structuur en plotlijn zijn echt leuk. Het ontbreekt alleen nu, door de beperking van de 400 woorden aan een goede uitwerking. Ik zou het leuk vinden om dit verhaal ergens breed uitgewerkt terug te zien. De titel is ook erg goed gevonden. Mooi gedaan. Groeten, Ingeborg

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Maartje, wat een originele invalshoek. En die oma's hè. Ook na hun dood leggen ze de waarheid bloot :D Graag gelezen en wat een mooie reactie van de schrijfcoach. Fijne avond.