Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 237 - De jongens in de trein

Wekelijkse schrijfopdracht #237 – De jongens in de trein Door de plotselinge afwezigheid van hun scheikunde docent zitten Joris en Tijmen tegen over elkaar in de trein. ‘Nou‘ zegt Joris, ‘dat is niet gek om nu in de trein te zitten, een beetje vrijheid kan ik wel gebruiken.’ Tijmen fronst zijn wenkbrauwen: ‘Dat kan jij nu wel zeggen, maar ik loop weer een les scheikunde mis en ik sta er al zo belabberd voor.’ ‘Ach jôh, je moet niet zo zeiken.’ De regen gutst tegen de ramen, van het landschap valt niet veel te zien, daar hebben ze ook geen oog voor; zeker Joris niet. ‘Heb jij al een baantje?’ ‘Nee, moet dat dan?’ ‘Als je toch iemand wil zijn, moet je op zijn minst vakken vullen bij Appie.’ ‘Dat doe ik later wel, ik moet eerst wat beter zijn op school, zei mijn vader, een baantje kan volgend jaar ook nog wel.’ ‘Nerd’ schampert Joris: ‘ik wil wat geld hebben voor wiet’. ‘Voor wiet?’ valt Tijmen uit. ‘Ik ga effe pisse, kijken of ik mijn slag kan slaan.’ ‘Je wat?’ Tijmen is met zijn gedachten bij scheikunde en niet bij schaken. Slungelig staat Joris op. Loopt verveeld naar de WC, geeft zijn ogen goed de kost. Het is niet druk, twee plaatsen achter hen zit een oudere vrouw verdiept in een boek met haar tas aan het gangpad naast zich. Komt dat mooi uit, denkt-ie. Weer terug bij Tijmen, zegt hij: ‘Hee jôh, kat- in't - bakkie. ‘ Hij legt uitvoerig uit wat hij van plan is, nu alleen nog het goede moment. ‘Je bent geschift, idioot die je er bent.’ ‘Let jij maar op.’ Verrek, dat oude mens loopt naar het andere compartiment met haar tas. Barst nou. Dan stopt de trein plotseling, niemand kan er meer in of uit. Toch ziet hij haar jas nog aan het haakje hangen. Wauw, hij grijnst, moed verloren al verloren. Er is dus nog een ka … ‘Een uurtje eerder vrij jongens? Wat een meevaller. Ik hoorde dat een van jullie wat moeilijkheden heeft met scheikunde? Ik kan jullie een filmpje op You Tube aanraden: Pieter Soeteman, een scheikunde leraar geeft daar prachtig uitleg. Heel interessant. Ik zou zeggen, doe er je voordeel mee.’ Dan kijkt zij Joris aan, die van de ene in de andere verbazing valt, want daar komt ook nog eens de conducteur met zijn collega aangelopen. De trein trekt weer op. ‘Jongelui, jullie hebben geluk gehad, deze mevrouw heeft, dankzij haar nieuwe gehoorapparaten - het nieuwste van het nieuwste - alles prima kunnen verstaan en zij is zo slim geweest om ons even op de hoogte te brengen. Zolang de trein nog rijdt, worden jullie in de gaten gehouden. Mijn collega blijft in dit compartiment achter. Mochten jullie toch nog trammelant willen maken – en hij kijkt Joris indringend aan, dan is de politie snel gebeld. Goedemiddag.’

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Riny, Wat een goed verhaal. Het krijgt een verrassende wending op het moment dat Joris zijn plannetje wil uitvoeren... Je hebt ook goed de karakterverschillen weergegeven. Daar had ik in het begin nog moeite mee. Met veel plezier gelezen!

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed verhaal Riny, die oudjes laten zich niet neppen en zeker met de nieuwste techniek niet. Hoe kom je erop, die gehoorapparatuur, heel origineel. De jongens beeldend weergegeven in verschillende types. Graag gelezen en een fijne avond.

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Riny, Wat een goed verhaal. Het krijgt een verrassende wending op het moment dat Joris zijn plannetje wil uitvoeren... Je hebt ook goed de karakterverschillen weergegeven. Daar had ik in het begin nog moeite mee. Met veel plezier gelezen!
Hallo Anke, … fijn dat je het gelezen hebt en met plezier. Misschien had ik ook nog wat over hun kleding kunnen vertellen, maar dat vergat ik gewoon. Dank voor je reactie.

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed verhaal Riny, die oudjes laten zich niet neppen en zeker met de nieuwste techniek niet. Hoe kom je erop, die gehoorapparatuur, heel origineel. De jongens beeldend weergegeven in verschillende types. Graag gelezen en een fijne avond.
Hallo Mw.Marie, Ja, de ouderen; ze kunnen goed meedoen. Ik had laatst iets gehoord over een nieuw systeem; deze mevrouw kon ik daar mooi van laten genieten. Dank voor je reactie over die jongens. Ze komen er alle twee wel, denk ik zo.

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:) Leuk verhaal. Ik sluit me aan bij de voorgaande commentaren. Goed gedaan. :thumbsup:
Hallo N.D.D., … fijn dat je het met hen eens bent. Ik kan nooit maar zo beginnen met een verhaal. Het idee moet altijd een beetje bezinken. Het was leuk om dit te schrijven. Dank v oor je reactie.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Riny wat een leuk verhaal.Heeft dat oude vrouwtje ze mooi te pakken. Alhoewel ik denk dat Tijmen niet met het plan van Joris mee zou hebben gedaan. Graag gelezen. Fijne dag

Lid sinds

13 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Riny, een flierefluiter en een studiebol! Twee mooie karakters met een verschillende kijk op de werkelijkheid. Het geeft de burger moed dat Joris, naast zijn malafide praktijken, toch ook een baantje bij de AH heeft. Ook al is het alleen maar voor zijn imago. 'Je bent geschift, idioot dat je er bent.’ = idioot die je er bent.

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Riny wat een leuk verhaal.Heeft dat oude vrouwtje ze mooi te pakken. Alhoewel ik denk dat Tijmen niet met het plan van Joris mee zou hebben gedaan. Graag gelezen. Fijne dag
Hallo Thea Josephine, … dat was hij ook niet van plan. Ik vraag me wel af, of hij de raad van die oudere vrouw heeft opgevolgd. Zij was wel kien gelukkig. Het was leuk om zo te schrijven. Ik ben blij met je reactie.

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Riny, een flierefluiter en een studiebol! Twee mooie karakters met een verschillende kijk op de werkelijkheid. Het geeft de burger moed dat Joris, naast zijn malafide praktijken, toch ook een baantje bij de AH heeft. Ook al is het alleen maar voor zijn imago. 'Je bent geschift, idioot dat je er bent.’ = idioot die je er bent.
Hallo Chantal, … je hebt het met alles bij het rechte eind. Tja, er zijn van die Jorissen, gelukkig ook Tijmens. Dank voor je feedback. :nod: :thumbsup: