Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 235 Vijf over twaalf

1 maart 2039 Met de stijfheid ging het vandaag gelukkig een stuk beter dan gisteren. Die oefeningen, ’s morgens voor ik mijn bed uit rol, helpen goed; eerst fiets ik wat in de lucht. Dan zwieper ik mijn benen over de rand van het bed zodat ik bijna vanzelf tot zit kom - trucje van de fysio-digipeut. Ik probeer altijd mijn voeten in één vloeiende beweging in mijn pantoffels te krijgen; hoe oud een mens ook wordt, hij heeft zijn uitdagingen nodig :-) Vanavond heb ik een reportage bekeken over de klimaatspijbelaars van twintig jaar geleden. En hoe die uiteindelijk een hele generatie politici voortijdig op pensioen hebben gestuurd, ook al was dat destijds nog tegen de trend in. Ik weet nog goed hoe ik daar zelf liep tijdens een van die grote klimaatmarsen in Brussel, met mijn karton waarop ik een poging had gedaan een wegsmeltende klimaatklok te tekenen. De tijd: vijf over twaalf. En een demonstrant die me daarover aansprak. Hij dacht dat ik me in het uur vergist had. Vanavond ga ik niet te laat naar bed. Vóór twaalven lig ik erin...

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Annetteke, … wat leest dat fijn. Ja, wie weet over 20 jaar … Die benenzwieperij in een keer in de pantoffels en dan even blijven zitten om de bloedsomloop weer op gang te laten komen. Je hebt er een leuk stukje van gemaakt.

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor je reactie, Riny. Ik twijfelde enorm aan de lezenswaardigheid. Had de helft er alweer uitgesmeten...

Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Heerlijk Annetteke, die fysio-digipeut hou ik erin :D Het zwiepen ga ik maar gauw aanleren, voordat het over 20 jaar te laat is :nod: Ik zie je tweemaal een - gebruiken. Ik heb het gevoel dat je na de bijzin dan moet sluiten met het streepje of zit ik fout? Mss kan een , ook? Net opgezocht: https://taaladvies.net/taal/advies/vraag/312/geda… Het kan dus als het laatste deel van de zin een onverwachtse wending heeft. Weer heb ik iets geleerd! - Dan zwieper ik , ik vind het wel heel leuk, maar is het niet: dan zwiep ik of zwaai ik? Mooi gevonden en graag gelezen. Fijne avond.

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Annetteke, Je hebt een heel leuk stukje over lenigheid geschreven. Ik weet niet of ik het zwiepen aandurf, mijn rug moet eerst op gang komen in de vroege morgen. 10 Maart is er weer een klimaatmars, de klok tikt genadeloos door... Ik heb je verhaal graag gelezen.

Lid sinds

6 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk hoe je in een stukje dat nog zover weg ligt toch nog iets van het heden erin hebt gestopt! Ook voor mij zijn de - die je gebruikt overbodig, in deze zinnen kan het makkelijk met een komma of een puntkomma. [quote: Annetteke]Vanavond een reportage bekeken over de klimaatspijbelaars van twintig jaar geleden. En hoe die uiteindelijk een hele generatie politici voortijdig op pensioen hebben gestuurd – ook al was dat destijds nog tegen de trend in.[/quote] Waarom haal je in het eerste deel van de zin ineens het onderwerp weg? 'Vanavond heb ik een reportage bekeken over de klimaatspijbelaars van twintig jaar geleden, hoe ze uiteindelijk een hele generatie politici voortijd op pensioen hebben gestuurd; ook al was dat destijds nog tegen de trend in.' Graag gelezen!

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Annetteke: leuk en origineel beeld schets je daar. Jouw hoofdpersoon die eerst aan het luchtfietsen gaat voordat ie uit z'n bed rolt. :)