Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#233 - Het boeket

Wekelijkse schrijfopdracht #233 – Het Valentijn-boeket Het Valentijn-boeket Na een Europese vlucht stapt Elien naar het busstation onder Brussels Airport, om te wachten op een snelle busverbinding van de luchthaven. Hij besluit naar het huis van zijn vriendin te gaan. Vermoeid kijkt hij om zich heen. De receptie van gistermiddag verliep uitstekend maar helaas eindigde de gezellige afscheidsavond in een roes van afgrijzen. Wat heeft hij zich toch laten gebruiken door die vrouwen van plezier; hij liet dat nota bene zelf allemaal toe. Waarom, waarom? Nu zit-ie met de gebakken peren. Berooid en geradbraakt op alle fronten. Hij voelt zijn hoofd rood worden van schaamte nu hij aan zijn Heleentje denkt. Hij wil naar haar toe, naar zijn meisje dat zijn hoofd een maand of acht geleden, op hol bracht. Een fris jong ding van amper achttien lentes. Hij heeft haar achtergelaten zonder beloftes van terugkeer. Slappe zak; hij kan zich wel voor zijn kop slaan. Maar, geeft hij toe: zij kon er ook wat van, ze was als was in zijn handen, leergierig en meegaand. Iedere lichaamsopening werd onderzocht. O, god wat verlangt hij naar haar. Dat lieve ongeschonden vlees, vergeleken bij die grieten van gisteravond. Een gevoel van afschuw neemt bezit van hem. Het beneemt hem bijna de adem; hij krijgt het tot stikkens toe benauwd. Daar komt de bus. Er zijn niet veel passagiers, hij zoekt een plaats achterin. Op een reclamezuil ziet hij dat het vandaag Valentijnsdag is. De dag van de liefde. Kom op, weg met die afschuwelijke herinneringen; zorg dat je een bloemetje krijgt en dan op weg naar het huis van mijn meisje. Ze zal er toch nog wel wonen? De paniek slaat toe: een bloemetje, een bloemetje moet hij hebben maar waar haalt hij een bloemetje vandaan? Hij kijkt de bus rond, er zijn niet veel passagiers, maar dan ziet-ie op de rij naast hem, op een stoel daarvoor…; hij rekt zich wat uit, ja aan de rechterkant een groot boeket rode bloemen met witte lelies? Het ziet er in ieder geval fris uit, hij laat zijn ogen over de enkele passagiers gaan, verwisselt dan rustig van plaats. Hij zit nu naast het eenzame boeket. Vergeten door een minnaar met teveel haast? Wat een geluk, die bloemen komen hem goed van pas. Enkele passagiers zijn al uitgestapt. Nog even dan is het zijn beurt, voorzichtig pakt hij het boeket op. Het zijn rode rozen met witte lelies. Hij wordt weer warm bij de gedachte aan zijn meisje. Het boeket is precies zijn Heleentje: wit met rood: het wit van de onschuld en het rood van de hartstocht. Hij voelt hoe de opwinding bezit van hem neemt; hij wordt er draaierig van. Nu even ontspannen, dan gaan we straks knallen, mijn meisje. Nog even doorlopen, die lantaarnpaal komt hem bekend voor. Ja, daar staat het huis, hij loopt het tuinpad op en belt aan. Als ze nu maar thuis is. Stap – stap, er loopt iemand rustig de trap af, dan gaat de deur open en ziet hij Heleentje met doffe haren en een dikke buik. Hij ziet haar rood worden en zelf voelt hij het bloed uit zijn gezicht wegtrekken. Achter haar verschijnt een oudere vrouw met een klein Maltezer hondje op haar arm, met een rood strikje om zijn nekje en donkere ogen, die hem, evenals de twee vrouwen verbaasd aanstaren. Elien weet niets te zeggen; is met stomheid geslagen. Angst, verbazing en wanhoop strijden om toerbeurt en gieren door zijn lichaam. Hij probeert te praten; komt echter niet verder dan een paar verwrongen klanken. Hij wil het liefst alles ongedaan maken, duwt zijn hoofd in de bloemen en klapt met zijn volle gewicht voorover in de hal op de wit betegelde vloer. Bloed golft uit zijn mond …; dan is zijn geest voorgoed verdwenen.

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Riny Wat een verhaal, erg schoon geschreven vind ik. Prettig is dat je concreet verhaal afwisselt met zijn gedachten. In mijn hoedanigheid van schrijfcoach kan ik enkel zeggen: puik werk, blijven pennen!

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Riny wat een verhaal. Ik vind die Elien geen leuke man en dan druk ik mij nog zachtjes uit. :nod: Het einde vind ik een fonds. Zo die is weg. :nod: Je hebt het heel knap geschreven. Ik heb het graag gelezen. Fijne avond

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Riny, Wat een verhaal. Je hebt het goed neergezet. De gedachten van Elien heb je juist weergegeven. Heel knap gedaan! Graag gelezen!

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Riny Wat een verhaal, erg schoon geschreven vind ik. Prettig is dat je concreet verhaal afwisselt met zijn gedachten. In mijn hoedanigheid van schrijfcoach kan ik enkel zeggen: puik werk, blijven pennen!
Hallo Johanna, … wat een fijne opwekkende woorden van een schrijfcoach :o , Dankjewel. Dit is voor het eerst dat ik een opdracht instuur met zo'n fatale afloop. Het was voor mij iets geheel nieuws.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Riny wat een verhaal. Ik vind die Elien geen leuke man en dan druk ik mij nog zachtjes uit. :nod: Het einde vind ik een fonds. Zo die is weg. :nod: Je hebt het heel knap geschreven. Ik heb het graag gelezen. Fijne avond
Hallo Thea Josephine, … dank voor je reactie. Nee, die Elien is geen leuke man maar een stomme sufferd. Dat einde, ja in dat boeket vallen! Het gehele verhaal was voor mij een verrassing. Bij de opgave las ik over een boeket rode met witte bloemen, en dat het verhaal ook niet goed hoefde af te lopen. Toen dacht ik, ik moet iets doen met die kleuren: rood en wit. De eerste zin hadden we al en toen kwam de rest vanzelf. Het was leuk om te doen.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Heftig. :thumbsup:
Hallo N.D.D., … heftig was het zeker. Nog nooit zoiets geschreven. Het kwam echt door de kleurstelling: rood - wit. Daar ging ik vanuit. Ik was zelf beduusd van die val. En, oh ja, dat kleine hondje - het zijn van die schatjes - is de metafoor voor het ongeboren kind.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Riny, Wat een verhaal. Je hebt het goed neergezet. De gedachten van Elien heb je juist weergegeven. Heel knap gedaan! Graag gelezen!
Hallo Anke, … het was me je opdracht wel. Ik schreef al eerder dat ik van de kleuren rood en wit uitging. Fijn dat je het een goed verhaal vindt. Ja, die Elien een beetje stomme sukkel. Vond hij zijn 'Waterloo' in het vergeten Valentijnsboeket. Fijn dat je het kon waarderen. Dankjewel.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Riny, ik lees hier een geheel andere Riny! Recht voor z'n raap en met een ruw randje. Het levert een pittig verhaal op! Graag gelezen Riny!

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een verhaal met een verrassend eind. Zou hij nog overeind komen en eens volwassen worden en een vader zijn, of is het echt voorbij. Graag gelezen.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wauw Riny, wat een metamorfose in je schrijfstijl. Je geeft de zwangerschap zo'n bijzondere plaats. Je geeft de stemming van Elien duidelijk weer. Mijn complimenten voor deze bijzondere tekst. Fijne avond.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Riny, ik lees hier een geheel andere Riny! Recht voor z'n raap en met een ruw randje. Het levert een pittig verhaal op! Graag gelezen Riny!
Hi Chantal, … dank voor je leerrijke reactie. ;) Ik ben ook nog nooit zo los gegaan; ik denk aan een nieuw soort vrijheid. Dit kende ik nog niet van mezelf :rolleyes: Ik wijd het maar aan het vele schrijven van de laatste tijd. Dit onderwerp met foto was wel uitnodigend om mijn gedachten te laten gaan tussen rood en wit.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Een verhaal met een verrassend eind. Zou hij nog overeind komen en eens volwassen worden en een vader zijn, of is het echt voorbij. Graag gelezen.
Hi Siv, … op jouw regel kan voortgeborduurd worden. Hij moet dan wel gestruikeld zijn en niet zo'n doodsmak gemaakt hebben. Jij noemt daar een mooi woord: volwassen - dat is-ie nog lang niet, denk ik zo. Bedankt voor deze opmerking.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Wauw Riny, wat een metamorfose in je schrijfstijl. Je geeft de zwangerschap zo'n bijzondere plaats. Je geeft de stemming van Elien duidelijk weer. Mijn complimenten voor deze bijzondere tekst. Fijne avond.
Hallo mw..Marie, … je hebt de vorige keer waarschijnlijk iets bij me wakker gemaakt. :lol: Ik heb het zelf ook met verwondering en plezier geschreven - ondanks de afloop. Ik wist dat op het laatst pas toen hondje Maltezer erbij kwam met zijn donkere oogjes. Later bedacht ik mij: dat is de ongeboren baby! Ik kon niet meer terug en heb hem letterlijk en figuurlijk laten vallen. Ik ben blij met je reactie :nod: :thumbsup: