Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#233: het boeket

Hij is al drie keer opgestaan, minstens. Zijn onrust steekt mij net zo min aan als mijn rust hem. Ik kijk niet op wanneer een metalige damesstem de wachtruimte vult, of de borden nogmaals verspringen, vertraging op vertraging meldend. Hier binnen is het aangenaam, de sneeuw kan me niet deren en iemand heeft bij het instappen in de laatste bus die kwam langsglibberen zijn krant achtergelaten. De datum is roodgedrukt, 14 februari. Zelfs serieuze kranten krijgen infantiele neigingen onder invloed van de commercie, maar ze hebben er niet minder nieuws om verzonnen. Voor de vierde maal komt hij naast me zitten. Ik herschik mijn krant iets om ruimte te maken. Hij heeft ten minste een besluit genomen. Rode rozen en gipskruid in glimmend cellofaan. Vast te veel voor betaald. Er zit een lint met hartjes om. Behalve rust, probeer ik enige bemoediging in mijn glimlach te leggen. Hij trekt kort zijn mondhoeken op, maar slaat tegelijk zijn ogen neer. Trump medewerkers hebben gelogen. Ik verbaas me over de knuffelbaarheid van Brexit, terwijl op de achtergrond de blikkige dame haar ding doet. Het cellofaan naast me ritselt. Holleeder heeft ook al gelogen. Meer geritsel. Hij staat op. Alweer. Arme jongen. Zijn schaduw valt op mijn nieuws. Duitsland is niet in recessie. Twee stappen. Een randje schaduw aan de bovenzijde. Twee stappen. Hij is terug. “Erhm ...” Ik kijk op. Hij kijkt naar de grond. Naar mij. Naar de bloemen. Naar mij. Over zijn schouder. Naar mij. “Ik, uhm ...” Ik zeg niets. Het zou zo maar betuttelend kunnen klinken. “Ik moet even naar het toilet. Zou ik deze zo lang hier kunnen laten liggen?” “Maar natuurlijk, jongeman. Dat is een fraai boeket, wat je daar hebt.” Ze zal er vast verguld mee zijn, slik ik in. “Ik zal er een oogje voor je op houden.” Hij legt de bos voorzichtig naast me op de bank, kijkt van de bloemen nog eens naar mij, knikt kort en stapt weg. Ik stel me haar voor met sneeuw in haar haren en lichtjes in haar ogen. Homo's moeten ook bloed kunnen doneren. Het kan ook een hij zijn, die die bloemen straks krijgt. Het blijft een fraaie bos. De blikken dame rammelt. De Nederlandse economie groeit. Maar sociale woningbouw blijkt financieel onhoudbaar. Ze piept en kraakt nog wat meer. Hema doet plastic zakken in de ban. De borden verspringen. En weer kraakt de dame. Voetstappen naderen de bank. Het boeket ligt veilig naast me. Een vlaag koude lucht komt met de passagiers de ruimte binnen. Hij loopt onverwacht doelbewust langs de bank. Ik laat mijn krant zakken. Zij stapt hem tegemoet. Die glimlach maakt al zijn zenuwen ongegrond. Ik weet niet hoe lang ze daar verstrengeld staan of hoe lang ik ernaar blijf kijken voor ik mijn krant weer opneem. Pas als ik hem uitheb, zie ik het boeket naast me in de verlaten wachtruimte liggen.

Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Die "Trump medewerkers hebben gelogen" aan het eind van de tweede paragraaf verraste me even. Tot ik de derde paragraaf las, toen snapte ik waar die zin over ging. Zou het duidelijker zijn als je die zin van de tweede naar de derde paragraaf verplaatste? (Misschien eerst even afwachten wat anderen erover zeggen.) Er staat veel typisch Nederlands nieuws in de gevonden krant. In plaats van "Holleeder heeft ook al gelogen" verwachtte ik eerder iets als "Joke heeft ook al gejokt." Aangezien het tafereel zich in Zaventem afspeelt, zou ik het verhaal wat couleur locale gegeven hebben. (Tips: gisteren legden vakbonden het land plat; er vertrok geen enkel vliegtuig vanuit Brussels Airport; vandaag zakten weer een massa jongeren naar Brussel af om voor het klimaat te betogen; Belgische grondwet is aan hernieuwing toe; moet België excuses aanbieden voor koloniaal verleden... Dat waren vandaag de hot topics). Maar wel een heel mooi verhaal. Ik vond het heel ontroerend dat de ontmoeting zo overweldigend (en bevrijdend) is dat hij de ruiker helemaal vergeet. Young love... Het doet me een beetje aan mijn zoon en zijn liefje denken.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijvenmaar ademloos je verhaal gelezen. Heerlijk Nu.nl lezen bij de busholte op Zaventem op je telefoon. Het is zo herkenbaar, dat ik bijna in de ik veranderde eventjes tijdens het lezen. Subliem gedaan dus. :ontopic: Heel graag gelezen en fijne valentijn vanavond.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor je uitgebreide reactie Bruno. Oorspronkelijk kreeg de krant ook een glimlach naar aanleiding van de liegende Trump medewerkers, waardoor duidelijk was dat de aandacht naar de krant was overgegaan. Die zin sneuvelde omdat ik bedacht dat niet iedereen de humor daarvan zou inzien, maar het ook niet de plaats was om uit te leggen hoe weinig nieuw dat nieuws is. Ik gok erop dat het noemen van de krant in de eerste alinea en het terugkomen van nieuwskoppen in het vervolg genoeg is -het mag best even een huh-wat-oh-ja-natuurlijk-momentje zijn- maar hoor uiteraard graag ieders mening hierover. Ook speelt het verhaal niet per se op Zaventem. Dat de schrijfcoach daar de bloemen zag liggen, betekent niet dat mijn hp ze daar zag; de opdracht sprak enkel van het boeket, niet de lokatie, dus ik heb geen moment overwogen ook maar te proberen van een specifiek station uit te gaan. Zowel het 'ontroerend' als dat het je aan je zoon doet denken vind ik mooie complimenten, waarvoor dank.

Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik gok erop dat het noemen van de krant in de eerste alinea en het terugkomen van nieuwskoppen in het vervolg genoeg is -het mag best even een huh-wat-oh-ja-natuurlijk-momentje zijn- maar hoor uiteraard graag ieders mening hierover.
Daarom schreef ik ook "Misschien eerst even afwachten wat anderen erover zeggen." Als ik lees, dan maakt mijn brein na elke alinea een soft stop (zeker als er witregels tussen de alinea's staan), maar bij die zin over Trump maakte ik een hard stop (inderdaad een huh-wat-oh-ja-natuurlijk-momentje). Als ik aan de tekst zou sleutelen, zou ik er misschien een gimmick van maken, en bij voorbeeld ook de zin "Homo's moeten ook bloed kunnen doneren" naar de vorige alinea verplaatsen. Op die manier herhaal je het effect, en dan heeft zo'n hard stop wel zin, want dan imiteer je er het echte leven mee. Als je op een bus zit te wachten en je probeert tegelijkertijd iemand te observeren én de krant te lezen, dan volgt de ene hard stop de andere op. Dan kijk je halfweg een zin in een artikel op om te zien wat de geobserveerde doet, en moet je nadien een stuk artikel herlezen om te achterhalen waar je zat.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Schrijvenmaar: originele invalshoek. En tjah... Wat er buiten de kranten om gebeurt is vaak stukken interessanter, haha. :thumbsup:

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijvenmaar, ik heb genoten van je verhaal. Ik hoor de blikken stem over het perron galmen. En dan dat nieuws dat voorbij komt, geweldig. Erg knap gedaan. :thumbsup: Fijne avond

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi hoe je de omgevingsruis beschrijft die HP elke keer bij de krant weghaalt. Dit keer geen telefoon maar een krant die als luchtig tijdverdrijf dient. Originele invulling hoe uiteindelijk het boeket daar is blijven liggen. gr. Nynke

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo schrijvenmaar Originele tekst en mooi neergeschreven. Ik moet -schrijfcoach van deze opdracht- wel zeggen dat ik je tekst enkele keren heb moeten lezen alvorens mee te zijn, dat kan aan mij leggen maar misschien ook aan het feit dat je op een bepaalde manier 'kort' schrijft. Er gebeurt namelijk veel, en hier denk ik dat je de lezer wat verder in mee kan trekken. Bijvoorbeeld deze zin: Ik verbaas me over de knuffelbaarheid van Brexit, terwijl op de achtergrond de blikkige dame haar ding doet. Dat is veel informatie en ook niet veel informatie. Ik weet niet wie de blikkige dame is. En zo geef je nog nieuwsfeiten (leuk gevonden dat wel) maar wat doet dat met jou, met de jongeman?

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijvenmaar, … wat heb jij je gedachten leuk laten gaan. :thumbsup: Het was heerlijk lezen; die blikken dame/stem is zeker de omroepster?

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Schrijvenmaar Het duurde even voor ik door had, dat de nieuwszinnen uit de krant kwamen. Wel leuk die onrustige man, en de HP heeft nu een mooie bos bloemen. Graag gelezen.