Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#230 Zo makkelijk is het niet

‘Dinsdagavond poetsavond,’ zeg ik tegen mijn vriend Ben. ‘Moet dat, Jolanda, ik heb er echt geen zin in.’ ‘Dat moet. Niks aan te doen. Morgen komt de begeleidster. Doe jij het afstoffen en stofzuigen, doe ik de natte hoek. ‘Ik ga wandelen met Sproet.' ‘Nou dat dacht ik effe niet, jij iets leuks doen en ik hier aan het werk. We gaan na het schoonmaken wel samen met de hond.’ ‘Pff je laat me weinig keus hè. Die begeleidster kan ons toch niets maken joh.’ “Niet zeuren, begin met de swiffer duster. Is er straks in ieder geval iets gebeurd door jou.’ 'Oké, waar is dat duster gevalletje?’ Ik strijk met mijn hand langs de badkamertegels, oei wat zijn die vies. Een Jiffie met een groen sponsje en dan is dat weer lekker schoon. Ik hoor die nare hardcore muziek, misschien geeft hem dat wat rust, ik hoor Ben al hakken. Ik mag hopen dat er iets van van het schoonmaken terecht komt. Ik maak me zorgen om hem, hij is weer zo van het een in het ander, kan geen moment rustig zitten, scheldt ook op alles en nog wat. De begeleidster vroeg er vorige week naar. Hij zegt dat hij niet gebruikt. Ik hoor een schreeuw, een ijskoude luchtvlaag komt de douche binnen, ik ril, hoor glas breken. Oh nee, denk ik. Ik ren naar de slaapkamer, daar zie ik Ben helemaal onder het bloed, hij schreeuwt: ‘Ik wil voelen Jolan, VOELEN. Hier voel ik nog weinig van, ik ga dit keer door, DOOR hoor je me. Ik hou het niet meer.’ Ik weet dat ik hem nu niet kan bereiken, mijn god. Hoe kan ik hem stoppen. 'Zal ik een jointje voor je draaien, dat wil ik wel, je weet toch, ik hou van je.' 'Nee, mij helpt niets meer,' hij zakt huilend door zijn knieën. ‘Het gaat echt niet meer,’ hij staat ineens op, rukt het raam nu helemaal open en voordat ik hem tegen kan houden springt hij van onze flat op de negende étage naar buiten…

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Mw Marie. Jij hebt ook al zo'n verhaal waar je de rillingen van krijgt. Je hebt de lat hoog gelegd door een combinatie te maken tussen dialoog en gedachten, waarbij de chaos tussen de twee personages een voorbode is van wat er gaat komen. Omdat de dialoog ook veel informatie bevat, is het zaak dat je enkel de dingen noemt die echt relevant zijn. Probeer daarom ook rust aan te brengen in je dialoog. Je noemt heel vaak een naam, dat kan in het echt gebeuren, maar voor de leesbaarheid is het niet bevorderlijk. Ook uitlegzinnen mag je beperken. Nogmaals, in het echt zou je zo wel kunnen praten, maar een lezer gaat alles onthouden, en die weet het op een gegeven moment niet meer :). Spreektaal is ook zoiets. Je bent heel dicht op de spreektaal van deze personages gebleven, dat is een pluspunt, maar (en daar komt de maar), te dicht is ook weer niet goed. Een zin als deze: 'Zal ik iets te blowen gauw gaan halen Ben', gaat verwarring zaaien. Probeer daarom wel in de beurt te blijven, maar niet letterlijk te worden. Omdat je ook een gedachtenstroom weergeeft, moet je proberen rust aan te brengen in de tekst. Interpunctie kan hier goed bij helpen. Deze zin bijvoorbeeld, klopt niet echt. 'Ik weet dat ik hem nu niet kan bereiken, mijn god. Hoe kan ik hem stoppen, denk ik wanhopig.' * Ik weet dat ik hem niet kan bereiken. Mijn god, hoe kan ik hem stoppen? Dat denk ik wanhopig, is al duidelijk in je tekst. Dus dat mag weg. Aangrijpend verhaal!

Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Annette, dank voor de uitgebreide feedback. 1. Omdat de dialoog ook veel informatie bevat, is het zaak dat je enkel de dingen noemt die echt relevant zijn. Probeer daarom ook rust aan te brengen in je dialoog. Je noemt heel vaak een naam, De rust brengen in de dialoog, bedoel je daarmee dat ik stukken weg moet laten? Kan je mij een voorbeeld geven, hoe je dat exact bedoelt? 2. de namen noemen in de dialoog, heb ik mezelf aangeleerd omdat ik meerdere keren de reactie kreeg van lezers, dat ze niet begrepen, wie wanneer sprak. Op een andere manier geschreven wordt het:..., zegt Ben bijv. Dat vind ik zelf een herhaling van zetten in een dialoog, die ik niet prettig vind. I Of is er een andere oplossing? 3. deze zin: Zal ik iets te blowen gauw gaan halen Ben, dat wil ik wel voor je hoor, je weet toch dat ik van je hou,’ hoor ik mezelf nog zeggen. Verandert in : 'Zal ik een joint voor je rollen Ben, dat wil ik wel voor je doen hoor, je weet toch dat ik van je hou.’ Je volgende aanwijzing aangepast naar jouw voorbeeld. Fijne avond.

Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit is de oorspronkelijke versie, bovenaan staat de aangepaste. : quote=mw.Marie]‘Dinsdagavond poetsavond,’ zeg ik tegen mijn vriend Ben. ‘Moet dat, Jolanda, ik heb er echt geen zin in.’ ‘Zo komen we er niet Ben, je weet, we worden begeleid nu en morgen komt Suzanne weer kijken. Als we er een zooitje van maken, is ze niet voor de poes. Dat weten we al. Wil jij afstoffen en stofzuigen of doe jij de natte hoek,’ vraag ik Ben. ‘Ik ga eerst wandelen met Sproet, dan begin ik straks wel,’ zegt Ben. ‘Nou dat dacht ik effe niet, jij iets leuks doen en ik hier aan het werk, niks ervan. We gaan na het schoonmaken wel samen even met de hond.’ ‘Pff je laat me weinig keus hè. Die Suzan kan ons toch niets maken joh, maak je niet druk.’ “Niet zeuren, wat wil jij nu gaan doen? Ik denk dat ik het al weet, jij hebt niets met de douche. Het wordt toch nooit echt schoon, begin maar met de swiffer duster. Is er straks in ieder geval iets gebeurd door jou.’ ‘Óké vooruit met de geit, waar is dat duster gevalletje?’ Ik strijk met mijn hand langs de badkamertegels, oei wat zijn die vies. Lekker een Jiffie met een groen sponsje en dan is dat weer lekker schoon. Oh ja, Suzanne zei wel dat ik goed moest naspoelen met water, niet vergeten. Ik hoor die nare hardcore muziek, misschien geeft hem dat wat rust, ik hoor Ben al hakken. Ik mag hopen dat er iets van van het schoonmaken terecht komt. Ik maak me zorgen om hem, hij is weer zo van het een in het ander, kan geen moment rustig zitten, scheldt ook op alles en nog wat. Suzanne vroeg me er vorige week al naar en ook aan Ben. Hij zei dat hij niet gebruikte. Ik hoor een schreeuw, een ijskoude luchtvlaag komt de douche binnen, ik ril, hoor glas breken. Oh nee, denk ik. Ik ren naar de slaapkamer, daar zie ik Ben helemaal onder het bloed, hij schreeuwt: ‘Ik wil voelen Jolan, VOELEN. Hier voel ik nog weinig van, ik ga dit keer door, DOOR hoor je me. Ik hou het niet meer.’ Ik weet dat ik hem nu niet kan bereiken, mijn god. Hoe kan ik hem stoppen. ‘Zal ik een joint voor je rollen Ben, dat wil ik wel doen voor je hoor, je weet toch dat ik van je hou.' ‘Nee Jolan, mij helpt echt niets meer,’ snikkend zakt Ben door zijn knieën. ‘Het gaat echt niet meer,’ hij staat ineens op, rukt het raam nu helemaal open en voordat ik hem tegen kan houden springt hij van onze flat op de negende étage naar buiten…[/quote]

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In een dialoog mag je best labelen, graag zelfs anders wordt het een script. Maar het gaat erom dat je niet teveel doet en/of te vaak hetzelfde zegt, of de namen constant noemt. Bijvoorbeeld, 'Ben, wat ga je doen?' vraag ik 'Nou Jolan, ik ga een pilsjes pakken,' zegt Ben. 'Nee Ben, dat kun je niet maken,' Mopper ik. 'Nou Jolan dat zoek ik zelf wel uit.' snauwt Ben en gooit de deur dicht. Zonde van het aantal woorden, want we weten wel dat het dialoog tussen Ben en Jolanda gaat. Je maakt het echter nog een tikje ingewikkelder door Suzanne/Suzan te noemen. In mijn 'briljante (ahum) voorbeeld heb ik ook haar naam weggehaald. Voor personages die eigenlijk niet echt iets toevoegen in een kort verhaal, kun je dat best doen. Door hem/haar een naam te geven maak je dat persoon weer even wat belangrijker. Dinsdagavond poetsavond,’ zeg ik. ‘Moet dat?' zucht Ben. 'Ik heb er echt geen zin in.’ 'Het moet. Zeker nu die begeleidster elke week komt kijken. Als jij stoft, doe ik de natte hoek.' 'Ik ga eerst wandelen met de hond.’ zegt Ben. ‘Nou, dat dacht ik effe niet. Jij iets leuks en ik hier al het werk. Niks ervan. Na het schoonmaken gaan we wel samen wandelen met de hond.’ ‘Pff je laat me weinig keus hè. Die beleidster kan ons toch niets maken joh, maak je niet druk.’ “Niet zeuren, begin maar met de swiffer duster. Is er straks in ieder geval iets gebeurd door jou.’ ‘Óké Jolanda, wat jij wilt. Waar is dat duster gevalletje?' Is het zo iets duidelijker?

Lid sinds

5 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ben het eens met bovenstaande opmerkingen, Marie. Maar je hebt er wel een spannend verhaal van gemaakt van met een echte psychoot. Graag gelezen.

Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ben het eens met bovenstaande opmerkingen, Marie. Maar je hebt er wel een spannend verhaal van gemaakt van met een echte psychoot. Graag gelezen.
Hoi John, ik heb het nu net aangepast. Mooi dat je de spanning leest. Fijne avond.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Wat een bijzondere invulling, spannend en eng omdat het zomaar waargebeurd zou kunnen zijn. Je hebt alle goede tips gehad. Wat ik knap vind is dat je in zo’n kort verhaal je hp goed wegzet als het type ‘schouders eronder’ en positief blijven binnen die omstandigheden.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel indringend en ook pakkend geschreven. Normaal houd ik niet zo van hoofdletters in een tekst. Toch past het hier wel. Je hoort hem schreeuwen, totaal doorgedraaid. Ik vergeet dit stukje net snel.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een indringend verhaal, Marie. Je hebt de spanning goed opgebouwd en het geloofwaardig beschreven. Lekker een Jiffie met een groen sponsje en dan is dat weer lekker schoon. In deze zin zou ik het eerste 'lekker' weglaten. gr. Nynke

Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een bijzondere invulling, spannend en eng omdat het zomaar waargebeurd zou kunnen zijn. Je hebt alle goede tips gehad. Wat ik knap vind is dat je in zo’n kort verhaal je hp goed wegzet als het type ‘schouders eronder’ en positief blijven binnen die omstandigheden.
Dank je Nancy voor je fijne woorden. Compliment van jou als je schrijft dat het realistisch is :thumbsup: Fijn weekend.

Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel indringend en ook pakkend geschreven. Normaal houd ik niet zo van hoofdletters in een tekst. Toch past het hier wel. Je hoort hem schreeuwen, totaal doorgedraaid. Ik vergeet dit stukje net snel.
Levina, dank voor je prettige reactie. Ik ben het met je eens over de hoofdletters. Mooi dat je er de totaal doorgedraaidheid inleest. Dat was ook mijn bedoeling. Fijn weekend.

Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een indringend verhaal, Marie. Je hebt de spanning goed opgebouwd en het geloofwaardig beschreven. Lekker een Jiffie met een groen sponsje en dan is dat weer lekker schoon. In deze zin zou ik het eerste 'lekker' weglaten. gr. Nynke
Nynke dank voor je fijne reactie. En ik ga lekker meteen aanpassen, dank voor je oplettendheid. Fijn weekend.

Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Een binnenkomer, Marie. Goed geschreven. :thumbsup:
Dank je Nele, van jou zo'n mooi compliment. Ik ga lekker mijn zaterdagavond in! Fijn weekend.

Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik voel de wanhoop en paniek goed in je woorden. Dat weet je heel goed over te brengen.
Wat leuk dat je de wanhoop en paniek eruit haalt. Dan is me dus gelukt. Fijn weekend.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi mw.Marie, Dank je wel voor je fijne reactie van mijn rozenstruikensprookje. Onze inzendingen zijn totaal verschillend. De macht en kracht van het geschreven woord komt hier goed tot uiting. Je verhaal is ingrijpend en spannend. Mijn verhaal gaat over de liefde, jouw verhaal over het gemis hieraan. Yin en Yang. Zo zit het leven (en de literatuur) in elkaar. Boeiend toch?! Nog een fijn zondag verder. ;)

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Mw.Marie, wat een bijzondere wending krijgt dit verhaal. Eerst denk ik 'leuk stel, die gaan samen hun huis schoonmaken', dan komt de mededeling over de begeleidster, dat wekt mijn nieuwsgierigheid. En uiteindelijk mondt het uit in iets verschrikkelijks! Ik heb je ademloos gelezen. :thumbsup:

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Mw.Marie, Spannend geschreven, een rilling ging er door mij heen. Ik zat helemaal in je verhaal. De nieuwe versie is een verbetering :thumbsup: Graag gelezen!

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marie Bij het begin van je verhaal had ik zo'n onverwacht einde niet verwacht. Heel spannend en goed geschreven.De nieuwe versie is inderdaad een verbetering. Heel graag gelezen. Fijne avond

Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi mw.Marie, Dank je wel voor je fijne reactie van mijn rozenstruikensprookje. Onze inzendingen zijn totaal verschillend. De macht en kracht van het geschreven woord komt hier goed tot uiting. Je verhaal is ingrijpend en spannend. Mijn verhaal gaat over de liefde, jouw verhaal over het gemis hieraan. Yin en Yang. Zo zit het leven (en de literatuur) in elkaar. Boeiend toch?! Nog een fijn zondag verder. ;)
Dankjewel Marijcke voor je fijne woorden. Zeker boeiend, dat is hier zo interessant, iedereen heeft weer een andere invalshoek. Geeft zoveel verscheidenheid aan verhalen, ik geniet ervan. PS Ben blij je weer te lezen en sterkte met je herstel. De pen wil weer, dat is heel fijn. Geniet ervan! Fijne avond.

Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Mw.Marie, wat een bijzondere wending krijgt dit verhaal. Eerst denk ik 'leuk stel, die gaan samen hun huis schoonmaken', dan komt de mededeling over de begeleidster, dat wekt mijn nieuwsgierigheid. En uiteindelijk mondt het uit in iets verschrikkelijks! Ik heb je ademloos gelezen. :thumbsup:
Ton dankjewel voor je mooie reactie en je duimpje ervaar ik als een prachtig compliment. Fijne avond.

Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Mw.Marie, Spannend geschreven, een rilling ging er door mij heen. Ik zat helemaal in je verhaal. De nieuwe versie is een verbetering :thumbsup: Graag gelezen!
Anke ook jij zo'n fijne reactie voor mijn verhaal. Leuk datje de moeite neemt de oorspronkelijke en de herschrijf te lezen. En de duim: heerlijk compliment! Fijne avond.

Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Marie Bij het begin van je verhaal had ik zo'n onverwacht einde niet verwacht. Heel spannend en goed geschreven.De nieuwe versie is inderdaad een verbetering. Heel graag gelezen. Fijne avond
Dank je Thea Josephine voor ook jouw heerlijke reactie. Fijn dat je de moeite neemt de orgininele en de herschrijf te lezen. Fijne avond in retour van hier.