Lid sinds

5 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#226 Biertje?

De dagen na kerst, voor een student een limbo tussen kerst en nieuwjaar waarbij de dag van de week bij ieder onbekend en onbelangrijk is. Die dagen breng ik door met mijn vrienden, vergezeld door alcohol en het barpersoneel van onze stamkroeg. Breda is mooi, maar tijdens de feestdagen heeft ze iets magisch. De stad leeft en heeft een harmonieuze gloed over zich, met in het midden, als lichtbaken de grote, of onze lieve vrouwe-, kerk. Met mijn vrienden loop ik over de Grote Markt richting de Havermarkt, het uitgaanscentrum, en plots begrijp ik Guus Meeuwis wanneer hij zingt “en dan denk ik aan Brabant, want daar brandt nog licht”. Ik zou willen zeggen dat wij geen alcoholisten zijn, maar we lopen onze stamkroeg binnen en de barman, Kenny, begroet ons en tapt drie Hertog Jan, het gebruikelijke. Als ik eerlijk ben, had ik zes jaar geleden niet gedacht dat ik me ooit nog zo goed zou voelen als nu. Mijn jeugd was, op zijn zachtst uitgedrukt, onprettig. Ik was al vroeg volwassen en het stereotype betweterige nerd. Je kan je voorstellen hoe mijn klasgenoten daarop reageerden. Zo waren de laatste jaren van de basisschool en de eerste jaren van de middelbare school een hel. Gelukkig is die tijd nu achter mij, denk ik. Ik heb het nog niet gedacht, en daar komt hij binnenlopen. Mijn plaaggeest. Ik heb jaren mijn best gedaan hem te ontlopen. Normaal komt hij hier toch nooit?! Ik probeer hem te negeren en focus me op mijn vrienden. Het is mijn beurt om een rondje te halen en ik loop naar de bar. Er komt iemand naast me staan, dus ik kijk, tot mijn schrik recht in het gezicht van mijn kwelgeest. Hij begroet me en vraagt: “Biertje?” Ik accepteer.

Lid sinds

13 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Rik, sfeervol geschreven verhaal met een fijne toon en een fijn einde. Het kwijtraken van de dagen tussen kerst en oud-en-nieuw is zo herkenbaar. Ik ben al dagen de tel kwijt :).

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Rik, Een prettig verhaal, zo ook geschreven. Ik haperde even bij limbo. Ook ik heb geen benul meer welke dag het is. Ik vind elke dag nu gewoon zondag.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mag ik voor een biertje vragen waarom opdracht #226 niet op het forum staat, wel via nieuws via de nieuwsbrief?

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
-De dagen na kerst, voor een student een limbo tussen kerst en nieuwjaar waarbij de dag van de week bij ieder onbekend en onbelangrijk is- Je eerste zin leest als een kluw wol. Ik mis of een komma of een werkwoord. :? Je geeft mooi en passend de verzoening weer. Leuk gevonden, een mooi afgerond verhaal. :thumbsup:

Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Prachtig studentenverhaal, biertje is overal goed voor. Mooi hoe je de verzoening van de hp beschrijft met, zo lees ik het, zijn eigen verleden en tot uitdrukking komt met je laatste zin. Fijne zondag.

Lid sinds

6 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is een leuk verhaal, alleen kom je in de laatste twee alinea's pas tot de kern, waar het eigenlijk om gaat. Hierdoor lijkt het wat uit de lucht gegrepen en valt het eerste gedeelte van het verhaal een beetje in het niets, ondanks de beschrijving van de sfeer. Het lijkt een beetje onnodig. Ik had bijvoorbeeld graag meer geweten over de kwelgeest, waarom hij ontlopen werd en hoe zwaar de innerlijke strijd is om het biertje van de kwelgeest de accepteren. Graag gelezen!