Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#225 Kwelebabbe en haar visie op de nieuwe gierigheid

Zo nu en dan waait de wind van voren, Dondert Het Geweten uit haar toren, Om te trekken aan uw oren. De kwelebabbe kan er niets aan doen. Tot spijt van wie het benijdt, ze moest iets kwijt over haar visie op de nieuwe, goede gierigheid. Gelukkig draait het niet allemaal om poen. Haar leven kent maar weinig glans, Ze weet al dat ze het gaat verliezen, Maar ze wil niet langer blijven kniezen. Het is misschien haar laatste kans. Hoe kan ik de mensen nog raken? Wat kan ik ervan maken? Ik probeer het met een milde uitbrander, alleen bestemd voor wie wat meer heeft dan een ander. Het valt te proberen, misschien dat het hen toch wel iets kan deren. In deze transparante tijden, zag Kwelebabbe alle mensen lijden. Zij wou hun hart verblijden en polarisering vermijden. Daarom schreef dit besje een recept, een gedicht, een lied…De loeikoei streefde naar perfectie… En haalde het niet. Alles wat heilig is kun je immers zo omkeren naar hypocriet. De zeven deugden en de zeven zonden Zijn nu eenmaal aan elkaar gebonden. Het zijn geen tegengestelden. Zoals ze ons vroeger ooit vertelden. Een storm raast door tot de bliksem iets heeft rechtgezet. Het staat u volledig vrij om de tonen zelf te kiezen, Hoe veel ervan te verdragen op uw trommelvliezen. Welke danspassen u wilt wagen op haar idioot sonnet. Naast torenbewoonster en mislukte zangeres, is Kwelebabbe namelijk naast Het Geweten, Ook gewoon een vrouw die gewoon moet eten. Aldus hier, afkomstig van een Russisch nep-adres: “Vooral op het einde van het jaar, Proberen we onze winkelkarren goed te vullen. Want op Feestdagen mag men al eens smullen. Ook u hebt uw boodschappenlijstje vast al klaar. Hoe vadsig is het om te wijzen, naar Scrooge-figuren die niet eens bestaan, dan de confrontatie met zichzelf eens aan te gaan? Is het niet ijdel om alleen zichzelf te spijzen? Maar toch, de nieuwe gierigheid is gul, laat de mensen achter geld aanhollen, De rest is nodeloos gelul. Eet u zich gerust een maagbreuk. De nieuwe gierigheid is gul. Commercie is de toverspreuk. Laat het geld maar rollen, laat het geld maar dollen, laat het geld maar sollen, Geef maar al uw centen uit. Koop een dode kerstboom. Versier met hem slagroom. Ga maar loos op dat diner. Voor het dessert misschien een crème brulée? Vul de kalkoen. Geef je dierbaren een zoen. Flambeer een banaan. Laat je maar eens gaan. Laat het u smaken, vooral op het einde van dit jaar. En vergeet niet, dierbare duiveltjes met engelenhaar: geld is niet het enige wat telt. Wees op zijn minst ook een beetje aardig voor elkaar.”

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Sowieso een enorm originele bijdrage. Door de vorm ontkom je niet aan wat rijmdrang en ook de structuur en het metrum danst soms wat uit de pas, maar dat deert niet. Het is een bijdrage die vrolijk maakt en ook nog een boodschap met zich meedraagt. Heel passend bij de tijd van het jaar.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
N.D.D. Je inzending is orgineel en je titel spoort mij direct aan tot lezen De nieuwe gierigheid, mooie vondst. Geld geven en het is weer oké. Ik zie een parallel met 'de aflaat' uit vroegere tijden. Je laatste zin treft doel, maar dan ook echt aardig zijn voorelkaar en niet een beetje doen alsof. Mee eens met Hadeke, graag gelezen jouw gedachten rondom de invulling van de opdracht. Fijne feestdagen.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lekker over de top zoals sommige mensen menen te moeten doen met Kerstmis. Gelukkig zijn er ook velen die juist aanvoelen waarom het werkelijk draait. Graag wens ik jou en de jouwen liefdevolle feestdagen toe en een voorspoedig en vooral gezond 2019.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Allen: bedankt voor de reacties. (Ik kon opeens niet ophouden met rijmen. :rolleyes: )

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi N.D.D., je hebt het hele rijmregister opengetrokken! En mij inderdaad even van mijn zorgen over de recepten van de garnalencoktail en de gevulde portobello weggetrokken. Die overdaad en de worstelingen in de supermarkten rond deze tijd van het jaar; het voelt toch altijd dubbel. Omdat er zoveel rijmschema's zijn gebruikt, leest het soms wat rommelig, maar er zitten prachtige zinnen tussen! En Kwelebabbe; een nieuw woord voor mij cadeau onder de kerstboom :).