Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#225 Gierigheid

Hij zat nors voor zich uit te staren vanuit zijn grote luie, ooit sierlijke stoel. Het kon hem allemaal niet veel meer schelen en hij keek hoe de zon door zijn ramen scheen. De ramen waren bevuild en het zonlicht maakte dat de strepen vuiligheid nog een triestere aanblik kreeg. Hij zuchte en zette zijn ronde kleine bril met een klein gebaar weer recht op zijn neus. Zijn kinderen hadden gemopperd, wekelijks als ze op visite kwamen. Ze wilde dat hij eens naar buiten ging de buitenlucht opsnoof en eens een stel nieuwe meubels, een nieuwe bril en ook nog eens een stel nieuwe kleding zou aanschaffen. Hij had bij alles wat ze hem voorstelde eens diep gezucht. Ze vonden hem gierig maar hij had liever zijn oude vertrouwde meubels en zijn oude kleding en zijn veel te oude bril. Hij voelde er ook niks voor om naar buiten te gaan, de verstikkende hitte in of juist de extreme kou. Toch knaagde er een naar gevoel aan hem, misschien heel misschien moest hij toch eens aan zijn dochter vragen met hem mee te gaan naar het centrum van hun veel te grote stad waar hij als hij alleen zou moeten gaan alleen maar zou verdwalen in al die straten. Zijn dochter kon hem helpen met het uitzoeken met alles wat hij nodig had volgens zijn kinderen en dan zouden ze vliegensvlug terug naar huis gaan. Dan ging hij voorlopig ook niet meer dat overvolle centrum in en daarmee was de kous af. Hij strompelde wat vermoeid naar zijn telefoon, eentje waarvan de kleinkinderen een lachbui van hadden gekregen en belde zijn dochter om een afspraak te plannen. Zijn dochter was aan de andere kant van de lijn bijna van haar stoel gevallen en had meteen met hem een afspraak gemaakt voor de volgende dag voordat hij zich zou bedenken. De volgende morgen toen het zonlicht al fel door zijn ruiten scheen stond zijn dochter met haar auto voor de deur om hem op te halen. Haar kleine auto'tje zat best nog wel prima moest hij toegeven. Eenmaal aangekomen in het centrum moest hij even op adem komen van alles wat hij zag, bergen mensen gelach overal muziek en vrolijkheid. Stiekem verscheen er een glimlach op zijn gezicht. De norse trek in zijn gelaat verdween. De dag eindigde dan ook met berg tassen aan hun armen en een uitbundige lach op hen gezicht. Joella van den Broek

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Joella van den Broek, beeldend verhaal schets je , naar mijn gevoel vereenzaamde man, na wellicht overlijden van zijn vrouw heeft hij zich teruggetrokken uit de maatschappij. Was zij altijd al zijn band geweest met de maatschappij? Het is een lekker lezend verhaal in mijn gevoel, ik zie dat het je derde inzending is, leuk dat je meeschrijft hier. Je beschrijft de verandering in stemming van de hp duidelijk. Fijne dag

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Joella, … je hebt al heel wat in je mars. (las ik net) Weet je, stiekem hoop ik, dat deze uitspatting een ommekeer in zijn leven geeft. Met plezier je verhaal gelezen.

Lid sinds

6 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien een keer naar buiten als het niet verstikkend heet of extreem koud is. Tip..de norse trek op zijn gelaat. In zijn gelaat kan niet. Leuk verhaal

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Joella, Wat een mooie naam en zeker zo rond Kerstmis en met de winterwende. Gierigheid doet in mijn ogen juist de gierige persoon het meest kwaad. Vaak is de persoon zich van geen kwaad bewust ook nog. Ik ben beslist geen neerlandicus, maar mis ik nu zijn in deze zin? 'Hij zat nors voor zich uit te staren vanuit zijn grote luie, ooit sierlijke stoel.' Of misschien een? Is kreeg niet kregen in deze zin:'De ramen waren bevuild en het zonlicht maakte dat de strepen vuiligheid nog een triestere aanblik kreeg.' Misschien deze zin korter en krachtiger maken? Eerlijk gezegd denk ik dat je hele verhaal meer pit mag hebben. Het kan aan mij liggen.

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel erg bedankt voor de feedback. Fijn om te lezen waar ik nog beter op moet letten. Vooral spelling mag ik wellicht iets mee doen. Hoop dat het verhaal met plezier gelezen is.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Met plezier gelezen. Mooi einde ook. Wat mij een beetje bezighoud: Is deze hoofdpersoon niet meer extreem zuinig, dan gierig. Bij een gierig persoon heb ik meer heet gevoel dat hij uit een soort principe ook geen geld aan een ander uit wil geven. Een zuinig persoon geeft vooral geen geld aan zichzelf uit. In dit verhaal zie ik minder het gierige naar voren komen. Misschien zouden wat veelzeggende dialoogregels de lezer nog dichter 'op de huid' van de hoofdpersoon krijgen.

Lid sinds

6 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk verhaal waarin de oude man een ontwikkeling doorloopt, en je als lezer mooi met dit personage mee kunt leven. Ik zie niet echt de gierigheid in je hoofdpersonage, eerder zuinigheid, zoals Hadeke hierboven aangeeft, of misschien gewoon een voorkeur geven aan 'oud en vertrouwd', zoals je dat zelf beschrijft? Een tip om je verhaal meer structuur te geven; gebruik alinea's, en zet zinnen die niet in een nieuwe alinea starten achter elkaar, zonder tussenregels. Een tweede suggestie; laat zien waarom je hoofdpersoon er nu toch voor kiest om naar het centrum te gaan, wat was de aanleiding? waar komt dat nare, knagende gevoel vandaan? Je maakt je verhaal dan nog geloofwaardiger.

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor jullie reacties. Ik zal hem voor nu zo laten staan en alle tips meenemen in de volgende opdrachten! Hier kan ik zeker mee aan de slag. Tenminste ik neem aan dat het prima is om hem nu zo te laten staan zodat ik terug kan lezen wat beter kan.