Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#223 Toch nog een paradijs op deze wereld

Hans en Grietje waren met hun ouders op vakantie in Afrika. Hun ouders die keihard dag en ook een deel van de nacht moesten werken, vanwege de moderne slavernij, hadden hen meegenomen op hun jaarlijkse vakantie. Ze kwamen uit Nederland, dus voor deze familie was het een belevenis. Doordat deze mensen zo hard moesten werken, hadden ze geen tijd om na te denken hoe het nu verder moest met hun lieve kindertjes. Vader zei: ‘We laten ze hier.’ Moeder moest daarop heel erg huilen en zei: ‘Dan blijf ik ook.’ ‘Wel nee,’ zei vader. ‘Hier in Malawi zijn de mensen zo lief. Die helpen Hans en Grietje wel. En over een jaar komen we immers terug. Dat is om voordat je het weet. Ze zullen het reuze naar hun zin hebben. Wij kunnen nog meer geld verdienen. Kunnen we misschien eerder met pensioen, want tachtig jaar is echt geen leuke leeftijd daarvoor hoor. En zoals vader zei gebeurde het. Op een morgen worden Hans en Grietje wakker in hun lodge en zoeken hun ouders. Grietje, gevoelig als zij is, weet het meteen: ‘Ze zijn zonder ons weggegaan. Kom laten we hen zoeken.’ Hans nam wat crackers mee en Grietje haar witte schelpjes, die ze gevonden had aan het strand van Zanzibar deze vakantie. Hand in hand gingen ze op pad. Algauw kwamen ze een enorme krokodil tegen in gezelschap van een tijger. Grietje, die hoogtaalgevoelig was, sprak de twee aan: ‘Hebben jullie onze ouders gezien vanmorgen?’ ‘Nee,’ zeiden beide dieren. De krokodil en de tijger keken elkaar veelbetekenend aan. Alsof ze wilden zeggen: weer zo’n gevalletje. ‘Volg ons maar, we gaan jullie helpen,’ zei de tijger tegen de twee kinderen. Hans had zo zijn bedenkingen, maar Grietje vertrouwde de dieren volkomen en wist hem te overtuigen. En zo gebeurde het dat ze na uren lopen ineens in een hevige sneeuwstorm terecht kwamen. De krokodil liep alsmaar langzamer, hij kwam amper meer vooruit. Tijger spoorde hen alle drie aan: ‘Het is echt niet ver meer en bovendien gevaarlijk in deze kou.’ Ineens zien de twee kinderen een grotingang en horen ze allerlei dierengeluiden. ‘Daar ga ik niet in hoor,’ zegt Hans. ‘Mij veel te gevaarlijk.’ Grietje, die de dieren kon verstaan, zei: ‘Ze heten ons welkom.’ Hans liet zich door Grietje meetrekken naar binnen. Daar was het heerlijk warm en een prachtig helder licht. Overal stond snoep en rijpe vruchten. Een lief kijkende lama zei: ‘Neem wat je wilt, er is ook heerlijke nectar. Jullie kunnen alles nemen.’ Het ruikt er naar pasgemaaid gras en lathyrus, die overal bloeiend naast de weides en paden staan. Overal waren er dieren, zelfs giraffen en olifanten, slangen lagen te slapen op een zeekoerug. Hans zocht naar zijn ouders, maar vond ze niet. Toch was hij nu ook blij, net zoals zijn zusje. Tijger bracht hen naar een enorme gorilla en zei: ‘Koningaap we hebben deze twee gevonden, ik geef ze aan u over.’ Hij vertelde hoe ze elkaar ontmoet hadden. Koningaap lachte vriendelijk naar het stel en zei: ‘Ach jullie arme kinderen. Blijf lekker bij ons. Al die nare volwassenen die voor de klimaatverandering gezorgd hebben. Hier kunnen jullie veilig blijven. Er is plaats genoeg. We hebben lekkers voor iedereen en ik zal jullie voorstellen aan meneer de Uil. Van hem krijgen jullie morgen les. Niet de hele dag hoor, nee, alleen ’s morgens en de rest van de dag mogen jullie spelen. Want dat is net zo belangrijk als lessen volgen. En eerlijk is eerlijk. Vanaf nu zijn jullie ouders hier Kroko en Tijger.' En zo leefden ze nog lang en gelukkig.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Mw. Marie, wat een heerlijk fantasievol sprookje vol fabeldieren en oude bekenden! Kijk eens naar de tijden, die verspringen nogal in je verhaal en dat maakt het wat rommelig. Ondanks dat, laat je me met een glimlach achter :)

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Erg grappig deze moderne variant van het achterlaten van Hans en Grietje, maar ook een verhaal met een mooie boodschap. Ik zou alles in de TT zetten. gr. Nynke

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een nieuw verhaal van Hans en Grietje. Leuk geschreven. Wat ik bijzonder vind is dat je de dieren laat spreken. En dat Grietje de dierencommunicatie onder de knie heeft ;) Dieren hebben ook zeker een stem (en een 'taak') maar die horen wij helaas zelden of nooit. Graag gelezen!

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Mw. Marie, wat een heerlijk fantasievol sprookje vol fabeldieren en oude bekenden! Kijk eens naar de tijden, die verspringen nogal in je verhaal en dat maakt het wat rommelig. Ondanks dat, laat je me met een glimlach achter :)
Chantal fijn dat je herkenning ervaart. Ja ik zit een beetje met de tijd. Voor de vaart van het verhaal plaats ik dialogen, ik ga een herschrijf hieronder in de tt schrijven. Die glimlach maakt me blij. Fijne avond.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Een hedendaagse vertelling, met een (voor mij) aangenaam verrassend slot.
Dank je Hadeke voor je fijne woorden. Prettige avond.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Kroko en tijger...je nieuwe ouders. Hoe verzin je het ... graag gelezen.
John Doe, dank voor je gezellige woorden. Fijne avond.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Erg grappig deze moderne variant van het achterlaten van Hans en Grietje, maar ook een verhaal met een mooie boodschap. Ik zou alles in de TT zetten. gr. Nynke
Dank je wel voor je reactie en dat je het grappig vindt ervaar ik als een groot compliment. Ik ga een herschrijf in de tt zetten. Fijne avond.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Een hartverwarmende nieuwe versie van Hans en Grietje. Met groot plezier gelezen.
Levina dank je wel voor je mooie woorden. Fijne avond.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Grappig verhaal. Precies een mengelmoes van Hans en Grietje en Mowli... :thumbsup:
Dank je N.D.D. Fijn dat je de humor erin leest en idd die inspireerden mij. Je duimpje vind ik een fijn compliment. Prettige avond.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Een nieuw verhaal van Hans en Grietje. Leuk geschreven. Wat ik bijzonder vind is dat je de dieren laat spreken. En dat Grietje de dierencommunicatie onder de knie heeft ;) Dieren hebben ook zeker een stem (en een 'taak') maar die horen wij helaas zelden of nooit. Graag gelezen!
Wat leuk dat je de sprekende dieren eruit haalt. Dat vind ik heerlijk om over te schrijven. Mooie kijk heb je op de dierenwereld, ik geniet er ook zo van. Fijne avond.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Herschrijf in tt #223 Toch nog een paradijs op deze wereld Hans en Grietje zijn in Afrika. Hun ouders die keihard dag en ook een deel van de nacht moeten werken, vanwege de moderne slavernij, hebben hen meegenomen op hun jaarlijkse vakantie. Door het vele werken het hele jaar, hebben ze geen tijd om na te denken hoe het nu verder moet met hun lieve kindertjes. Vader zegt: ‘We laten ze hier.’ Moeder moet daarop heel erg huilen en zegt: ‘Dan blijf ik ook.’ ‘Wel nee,’ zegt vader. ‘Hier in Malawi zijn de mensen zo lief. Die helpen Hans en Grietje wel. En over een jaar komen we immers terug. Dat is om voordat je het weet. Ze zullen het reuze naar hun zin hebben. Wij kunnen nog meer geld verdienen. Kunnen we misschien eerder met pensioen, want tachtig jaar is echt geen leuke leeftijd daarvoor hoor. En zoals vader zegt gebeurd het. De volgende morgen worden Hans en Grietje wakker in hun lodge en zoeken hun ouders. Grietje, gevoelig als zij is, weet het meteen: ‘Ze zijn zonder ons weggegaan. Kom laten we hen zoeken.’ Hans neemt wat crackerse en Grietje haar witte schelpjes, die ze gevonden had aan het strand van Zanzibar deze vakantie. Hand in hand gaan ze op pad. Algauw komen ze een enorme krokodil tegen in gezelschap van een tijger. Grietje, die hoogtaalgevoelig is, spreekt de twee aan: ‘Hebben jullie onze ouders gezien vanmorgen?’ ‘Nee,’ zeggen beide dieren. De krokodil en de tijger kijken elkaar veelbetekenend aan. Alsof ze willen zeggen: weer zo’n gevalletje. ‘Volg ons maar, we gaan jullie helpen,’ zegt de tijger tegen de twee kinderen. Hans heeft zo zijn bedenkingen, maar Grietje vertrouwt de dieren volkomen en weet hem te overtuigen. En zo gebeurt het dat ze na uren lopen ineens in een hevige sneeuwstorm terecht komen. De krokodil loopt alsmaar langzamer, hij komt amper meer vooruit. Tijger spoort hen alle drie aan: ‘Het is echt niet ver meer en bovendien gevaarlijk in deze kou.’ Ineens zien de twee kinderen een grotingang en horen ze allerlei dierengeluiden. ‘Daar ga ik niet in hoor,’ zegt Hans. ‘Mij veel te gevaarlijk.’ Grietje, die de dieren kan verstaan, zegt: ‘Ze heten ons welkom.’ Hans laat zich door Grietje meetrekken naar binnen. Daar is het heerlijk warm en een prachtig helder licht. Overal staat snoep en rijpe vruchten. Een lief kijkende lama zegt: ‘Neem wat je wilt, er is ook heerlijke nectar. Jullie kunnen alles nemen.’ Het ruikt er naar pasgemaaid gras en lathyrus, die overal bloeiend naast de weides en paden staan. Overal zijn er dieren, zelfs giraffen en olifanten, slangen liggen te slapen op een zeekoerug. Hans zoetkt naar zijn ouders, maar vindt ze niet. Toch is hij nu ook blij, net zoals zijn zusje. Tijger brengt hen naar een enorme gorilla en zegti: ‘Koningaap we hebben deze twee gevonden, ik geef ze aan u over.’ Hij verteldt hoe ze elkaar ontmoet hebben. Koningaap lacht vriendelijk naar het stel en zegt: ‘Ach jullie arme kinderen. Blijf lekker bij ons. Al die nare volwassenen die voor de klimaatverandering gezorgd hebben. Hier kunnen jullie veilig blijven. Er is plaats genoeg. We hebben lekkers voor iedereen en ik zal jullie voorstellen aan meneer de Uil. Van hem krijgen jullie morgen les. Niet de hele dag hoor, nee, alleen ’s morgens en de rest van de dag mogen jullie spelen. Want dat is net zo belangrijk als lessen volgen. En eerlijk is eerlijk. Vanaf nu zijn jullie ouders hier Kroko en Tijger.' En zo leven ze nog lang en gelukkig.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijfcoach ik heb een vraag nav de herschrijf hierboven.. Ik heb de regel: En zoals vader zei gebeurde het. bewust in de vt gehouden vanwege het sprookje. Is dit een juiste interpretatie van mij?

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Het klinkt sprookjesachtig, maar voor mij persoonlijk maakt het je verhaal wat warrig, door de wisseling in tijd. Wat een heerlijk eigentijds en wreed sprookje heb je geschreven, met die hard werkende ouders die hun kinderen zomaar een jaar achter laten. De sneer naar het pensioen en deze zin 'De krokodil en de tijger kijken elkaar veelbetekenend aan. Alsof ze willen zeggen: weer zo’n gevalletje,' lieten me glimlachen. Een paar suggesties. Je herschreven verhaal is al een stuk duidelijker. Twee punten waarmee je het verhaal meer structuur geeft en je verhaal beter leesbaar maakt: In de eerste alinea leg je veel uit, waardoor deze wat onoverzichtelijk wordt. Zo leg je in de tweede zin uit dat de ouders Hans en Grietje meenamen. Dat wordt al duidelijk in de eerste zin en kun je hier achterwege laten. Verder schrijf je 'Doordat deze mensen zo hard moeten werken hebben ze geen tijd om na te denken..etc.' Wanneer is dat? Tijdens de vakantie? Of hebben ze er voor de vakantie niet over nagedacht? Of moesten ze mee omdat de ouders er niet over nadachten? Plaats ook dit in de tijd, zodat dit bij de lezer niet tot vragen leidt. In de vierde alinea schrijf je 'op een morgen worden Hans en Grietje wakker etc.' Door hier te zeggen 'De volgende morgen worden Hans en Grietje wakker..' plaats je ook dit in de tijd en structureer je het verhaal meer.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het klinkt sprookjesachtig, maar voor mij persoonlijk maakt het je verhaal wat warrig, door de wisseling in tijd. Wat een heerlijk eigentijds en wreed sprookje heb je geschreven, met die hard werkende ouders die hun kinderen zomaar een jaar achter laten. De sneer naar het pensioen en deze zin 'De krokodil en de tijger kijken elkaar veelbetekenend aan. Alsof ze willen zeggen: weer zo’n gevalletje,' lieten me glimlachen. Een paar suggesties. Je herschreven verhaal is al een stuk duidelijker. Twee punten waarmee je het verhaal meer structuur geeft en je verhaal beter leesbaar maakt: In de eerste alinea leg je veel uit, waardoor deze wat onoverzichtelijk wordt. Zo leg je in de tweede zin uit dat de ouders Hans en Grietje meenamen. Dat wordt al duidelijk in de eerste zin en kun je hier achterwege laten. Verder schrijf je 'Doordat deze mensen zo hard moeten werken hebben ze geen tijd om na te denken..etc.' Wanneer is dat? Tijdens de vakantie? Of hebben ze er voor de vakantie niet over nagedacht? Of moesten ze mee omdat de ouders er niet over nadachten? Plaats ook dit in de tijd, zodat dit bij de lezer niet tot vragen leidt. In de vierde alinea schrijf je 'op een morgen worden Hans en Grietje wakker etc.' Door hier te zeggen 'De volgende morgen worden Hans en Grietje wakker..' plaats je ook dit in de tijd en structureer je het verhaal meer.
Hartelijk dank schrijfcoach Lizette. Het is mij helemaal duidelijk, ik pas het aan in de tweede versie nu. Hier kan ik de volgende keer mee verbeteren. Fijn dat je iedereen langsgaat, zeer leerzaam. Prettige sneeuwzondag vandaag!