Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#223 Zomerdepressie

Winterfee Viola keek naar de wereld en zag dat het helemaal mis was. Elk jaar wanneer ze ontwaakte uit haar zomerslaap en op het punt stond aan haar nieuwe werkseizoen te beginnen, voelde ze zich bedrukt door alle ruzies, machtsspelletjes, haat en venijn van welke aard dan ook. Maar dit jaar was het erger. Het voelde alsof iemand in haar hoofd de oogbollen eruit wilde drukken en tegelijkertijd met een hamertje haar schedel aan het renoveren was. Overvallen door een zware migraine zocht Viola zuchtend haar bed weer op en kroop zo diep mogelijk onder de lakens om het licht van de eerste herfstzon buiten te sluiten. Nog maar even niet. Ze had nog tijd voordat de winter begon. In haar onrustige dromen begon zich een masterplan te ontvouwen voor de winterdienstregeling dit jaar. Het was geen sinecure. Ondanks haar jarenlange ervaring was het altijd weer een hele prestatie om voor elk plekje in haar regio het exacte temperatuur- en sneeuwplan klaar te hebben. Waar hadden mensen wat afkoeling nodig omdat de gemoederen te veel verhit waren? In welk gebied kon ze de bewoners verblijden met wat sneeuwpret? Er was heel wat creativiteit nodig om het allemaal voor elkaar te krijgen. Haar verantwoordelijke functie bracht de nodige verplichtingen met zich mee. ‘Mevrouw, het wordt nu echt tijd om eens op te staan,’ sprak kabouter Properus zijn bazin toe, terwijl hij met een grote waaier koude lucht in haar richting verplaatste. ‘Ja je hebt helemaal gelijk, zoals altijd, Properus. Wat zou ik toch zijn zonder jouw loyale dienstbaarheid.’ Properus kende haar lang genoeg om te weten dat ze het oprecht meende en opende de gordijnen. Hij sprong op de stoel naast het bed en bedankte winterfee Viola voor de vleiende woorden, terwijl hij recht in haar grijze ogen keek. Met liefde zou hij iets van de drukte in Viola's hoofd overnemen. ‘Properus, kerel, wat vind jij van de toestand in de wereld? Jij bent een man, misschien moet ik mijn blik verruimen, zei Viola, fris gewassen en getooid in haar favoriete werkjapon, versierd met sneeuwkristallen en ijsparels. ‘Dat lijkt me geen slecht idee, mevrouw, om de zaken ook eens vanuit een ander perspectief te bekijken. Als ik zo vrij mag zijn om het te benoemen, u hebt vaker last gehad van het doorwerken van uw zomerdepressie aan het begin van het nieuwe werkseizoen.’ ‘Ja, Properus, je hebt gelijk. Ik denk dat ik de kou en sneeuw dit jaar stiekem wat vroeger laat invallen, zodat mijn hoofd weer snel helder en piekervrij wordt.’ ‘Doe dat maar, u mag best ook eens iets uit eigenbelang doen. Niet iedereen zal daar blij mee zijn, maar dat is nu eenmaal altijd zo. Het plezier van de een is de kwelling van de ander en andersom. En dan heb ik het nog niet eens over de mensen die altijd klagen en zeuren,’ zei Properus terwijl hij zijn muts iets verder over zijn oren trok. En zo gebeurde het dat halverwege oktober in heel Europa, de regio van winterfee Viola, de temperatuur snel begon te dalen. De herfstregen veranderde in sneeuw die de herfstbladeren aan het oog onttrok. Die winter ging de boeken in als de langste ooit en bracht de mensen dichter bij elkaar. Ruzies werden bijgelegd bij de koek en zopie. Tijdens eindeloze schaatstochten werden goede zaken gedaan en vriendschappen voor het leven gesloten. Vanaf die bijzondere winter werd winterfee Viola nooit meer geplaagd door haar depressies en liet ze het elke winter overal vreugdevol sneeuwen en vriezen.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Heerlijk, laat winterfee Viola maar komen! Wat een fijn sprookje om te lezen Nynke, ik heb ervan genoten. Fijne avond.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Nynke, in je sprookje lees ik een groot aantal mooie vondsten. Ik word echter afgeleid door de soms wat te uitgebreide beschrijvingen, die naar mijn gevoel ook weggelaten kunnen worden. Onderstaand stukje kan bijvoorbeeld zonder problemen worden geschrapt, zonder dat dit afbreuk doet aan je verhaal. "Properus kende haar gelukkig lang genoeg om te weten dat ze het oprecht meende en opende vlug de gordijnen. Hij sprong op de stoel naast het bed om recht in de grijze ogen van winterfee te kunnen kijken en bedankte haar voor haar vleiende woorden, om daarna gelijk zaken te doen en een afspraak in te plannen om praktische zaken door te spreken. Als het aan zijn bazin lag dan was ze de hele dag bezig met haar eigen ding en had geen oog meer voor de rest." Kijk ook eens naar de zin hieronder. Volgens mij kunnen hier ook wat onnodige woorden weggelaten worden. Ik zou bv 'wit met versieringen' al schrappen. Zo wordt de zin korter en luchtiger. "Jij bent een man, misschien moet ik mijn blik verruimen, zei winterfee, fris gewassen en getooid in haar favoriete werkjapon, wit met versieringen van sneeuwkristallen en ijsparels." Verder heb je de sprookjeselementen goed toegepast!

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Met een glimlach heb ik je verhaal gelezen. Het is een heerlijk sprookje. Van mij mag winterfee Viola ook naar Nederland komen ;) Graag gelezen!

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Marie, Hadeke, Chantal, N.D.D. en Anke, Bedankt voor jullie fijne reacties. Chantal, bedankt voor je opbouwende feedback. Ik heb wat aanpassingen gedaan. gr. Nynke

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lang heb ik gedacht dat mensen depressief werden van de herfst en vooral van de winter. Pas een paar jaar geleden heb ik een vrouw leren kennen die juist in de zomer las had van depressies. Je verhaal doet mij aan haar denken.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Nynke, … ja, als dat eens zou kunnen zijn; dacht ik aan het einde van je verhaal. Prachtig. Misschien verdwijnen dan alle migraines. Met plezier je wintersprookje gelezen. Al is de titel: Zomerdepressie. ;) Het gaf me een warm gevoel.

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Een lief, hoopvol sprookje en modern ook, met de winterfee met een zomerdepressie, en temperatuurveranderingen! Leuk bedacht. Een paar suggesties; kijk nog eens kritisch naar je zinnen en ga schrappen. Je maakt je tekst krachtiger door overbodige woorden weg te laten. Let ook op bijvoeglijke naamwoorden die niets toevoegen (zoals 'grote, paarse waaier). Bijvoorbeeld; ' Waar hadden mensen wat afkoeling nodig omdat de gemoederen te veel verhit waren? In welk gebied kon ze de bewoners verblijden met wat sneeuwpret? Er was heel wat creativiteit nodig om het allemaal voor elkaar te krijgen, maar ja ze was dan ook niet voor niets een winterfee..' Dat wordt dan ''Waar hadden mensen afkoeling nodig omdat de gemoederen te verhit waren? In welk gebied ging ze de bevolking verblijden met sneeuwpret? Er was creativiteit nodig om het ieder jaar voor elkaar te krijgen, maar ja, ze was niet voor niets een winterfee.'

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Levja, Riny en Lizette, Dank jullie wel voor jullie mooie reacties. Ik heb nog wat geschrapt, Lizette. Dank je wel voor je uitgebreide input. gr. Nynke

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
In mijn ervaring komen de mensen juist pas naar buiten en onder elkaar als het zonnig en warm is, maar ja, daar kun je in een wintersprookje niets mee, natuurlijk. Des te origineler jouw idee in mijn ogen. Zelf vind ik winterfee (zonder de toevoeging Viola) ongelukkig lezen. Ik zou willen zien 'de winterfee' of eventueel 'Winterfee' Ik ben benieuwd waarom je voor de naam Properus kiest.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je wel Schrijvenmaar. İk heb de naam aangepast. Properus is een verzonnen naam zonder specifieke betekenis. Gr. Nynke