Lid sinds

5 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#221 Dagdroomkalender

De boekhouder verzamelt zijn papieren en stopt ze in zijn koffertje. Zuchtend trekt hij zijn jas aan: 'Leuker kan ik het niet maken. Makkelijker overigens ook niet.' 'En mijn investering in die cursusboeken dan? Mindfulness is toch hip? Heeft dat niks opgeleverd?' Mari kijkt wanhopig naar de boekhouder. 'Nee, het spijt me.' De boekhouder loopt naar de deur. 'Internet, hè. Dat is je grote concurrent.' De boekhouder geeft Mari een hand. 'Succes, we zien elkaar over twee weken. Dan moet er een reddingsplan zijn.' Met een somber gezicht slentert Mari door zijn stille boekhandel naar het toilet. Hij gaat op de toiletbril zitten en kijkt naar de scheurkalender die naast hem hangt. Hij scheurt een blaadje eraf. 'Zelfs de mop van de dag helpt niet,' verzucht hij. Gefrustreerd slaat hij het ding van de muur. 'Hier een kop koffie zal je goed doen.' Zijn echtgenoot Niels zet een dampende mok op het bureau van Mari. 'We zijn nog niet failliet, Mari,' zegt hij terwijl op de hoek van het bureau komt zitten. 'Ik weet zeker dat je iets verzint wat werkt.' 'Wat is het druk, hè!' Niels knijpt Mari even in zijn arm. 'Twee jaar geleden zat je nog in de penarie en kijk nu eens!' Mari lacht en loopt naar de kassa. 'U wilt afrekenen?' 'Ja, graag,' zegt een vrouw en schuift een tijdschrift in zijn richting. Ze pakt een scheurkalender van de stapel op de toonbank en bladert door 365 lege vellen. Alleen dag en datum staan vermeld. 'Zo inspirerend! Iedere dag een blanco vel om je eigen dagdroom te dromen! U heeft mijn leven veranderd! Ik heb die voor komend jaar al in huis, hoor.' Ze legt even haar hand op die van Mari. 'U heeft ook die uitstraling, wist u dat? Zo bezielend. De hele stad heeft het erover. Uw winkel is echt een onmisbaar begrip!' Op het toilet grinnikt Mari om de moppenkalender. 'Mijn dagdroomkalender is de bestverkochte scheurkalender ooit en de redding van mijn winkel, maar er gaat niets boven een goede mop!' mompelt hij. Hij trekt door en verdwijnt weer in zijn zaak.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Idd heerlijk om te lezen. Originele vondst met bijna niets veel bereiken. Het mooie hieraan vind ik dat het daar zo vaak aan ontbreekt, je eigenheid ook eens in het licht zetten. Een variatie op een dagboek bijhouden, maar dan voor volwassenen. En ieder jaar een nieuwe kopen, dat vind ik helemaal top! Realistisch geschreven, het kan zo maar echt zijn gegaan. Fijne avond.