Schrijfopdracht #221 - Schrijven is scheuren

Oudejaarsdag in juli Op 27 juli was voor mijn vader, volgens zijn Fokke & Sukke Scheurkalender, 2018 ten einde. Ik weet niet of het nou kwam door de leuke stripverhaaltjes of door zijn alzheimer dat hij niet tot de volgende dag kon wachten met het afscheuren van een bladzij, ik gok op het laatste. Hij belde me die dag met een verwarrend verhaal over champagne, een portemonnee die kwijt was en oliebollen. Toen ik bij hem langs ging, zag ik de afgescheurde 31 december bladzij op tafel liggen en begreep hoe de vork in de steel zat. Op het moment dat mijn vader dat ook begreep, vroeg hij paniekerig: ‘Hoe moet ik nu weten welke dag het is?’ Ik ging naar de stad om een nieuwe scheurkalender voor hem te kopen, maar dat bleek in juli niet zo eenvoudig. ‘We maken er zelf één pap,’ zei ik en liet hem het schrijfblok zien dat ik gekocht had. Enthousiast gingen we aan de slag. We verknipten een boekje met eenvoudige kruiswoordpuzzels en plakten er een aantal in het schrijfblok. Sommige A4’tjes veranderden we in stamboekachtige fotopagina’s: ons gezin van vroeger, mijn gezin, het gezin van mijn broer. Ik plakte tekeningen in die mijn vader van zijn kleinkinderen gekregen had, met zo’n fotootje van de schoolfotograaf en - voor de zekerheid - ook hun naam erbij. Op andere pagina’s schreven we raadseltjes, moppen of kinderliedjes van vroeger. Aan het eind van de middag hingen we de schrijfblokkalender op in het toilet. Anderhalve maand later overleed mijn vader, het scheurschrijfblok ontroert me nog dagelijks. 12 september 'k Moet dwalen, 'k moet dwalen - daarachter staat, in het kriebelige handschrift van mijn vader, alzheimer. Langs bergen en langs dalen - Oostenrijk Daar kwam een kleine springer in het veld - konijn Hij zwaaide met zijn hoed - de goochelaarshoed waar hij uit tevoorschijn kwam? Hij stampte met zijn voet - hocus, pocus, pilatus, pas Kom laten wij nu dansen gaan, dansen gaan En de and'ren moeten blijven staan Mijn lieve, knappe papa heeft van een kinderliedje een kruiswoordpuzzel gemaakt. Ik mis hem.

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lucy, ik sluit me aan bij bovenstaande reacties. Het verhaal doet zo geloofwaardig aan dat ik het gevoel heb dat dit echt gebeurd is. Erg mooi idee, eigen scheurkalender samen maken met gezamelijke herinneringen en - foto's Heel graag gelezen. Fijne zondag.
25 november 2018 - 14:07