Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

221 - De scheurkalender

De scheurkalender Als een sluipende ziekte kwam het haar leven binnen. Franjes werden weggeknipt, stukken bodem verdwenen, de lucht om haar heen werd steeds grijzer. Mensen vielen weg, door dood, scheiding, afwijzing. Ze probeerde te stutten, te rapen, weer op te bouwen, maar er bleek geen redden aan. Alles ontglipt me, dacht ze. Ze wilde begrijpen, maar ze begreep niet. Als laatste een bericht van haar dochter: ‘Mam, ik wil voorlopig geen contact. Ik heb tijd nodig.’ Het kwam als een mokerslag binnen: óók zíj….. Ze probeerde haar te bereiken, maar alle lijnen leken doorgesneden. Haar wereld werd een kafkaiaanse nachtmerrie. Ze was in een diepe kuil gevallen en wát ze ook probeerde, de wanden bleken spekglad. Zelfs als ze reikte, denkend: dáár heb ik grip, bleek het een luchtspiegeling. Het handvat bleek bros, liet los of bleek er tóch niet te zijn. De wanhoop kwam in toenemende mate binnen. Het geloof dat het ooit beter zou gaan, verdween. Er groeide een idee binnen in haar, hoewel zij niet ‘zo iemand’ wilde zijn, en al helemaal niet ‘zo’n moeder’. Wat liet ze na? Ze móest…. Maar hóe dan? En wát dan als het zo’n pijn deed en je alle grip leek te verliezen? Uit het niets kwam het idee om een scheurkalender aan te schaffen, als symbolische daad. Haast klinisch werkte ze haar plan uit. Ze gaf zichzelf één jaar, waarin ze zou proberen weer ergens groei te zien, kansen, een kier licht. De mogelijkheid dat ook voor haar de zon weer ging schijnen. Het bloed weer door haar aderen ging stromen. En nu waren de blaadjes bijna op. Morgen zou het 31 december zijn. Ze was moegestreden. Ze schrok enorm toen de telefoon overging. Het geluid doorkliefde de stilte als een zweepslag. Ze staarde naar het apparaat. Ze kon dit lijntje naar de buitenwereld bijna niet meer bevatten. Aarzelend nam ze op, haar hart bonkend in haar keel. ‘Hallo’, zei ze, met afgeknepen stem. ‘Hallo’, probeerde ze nogmaals, krachtiger nu. Stilte… ‘Hallo mam’, klonk het aarzelend, ‘met mij. Ik zou graag met je willen praten.’

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je invalshoek vind ik goed gekozen. Je haalt een Kafkaiaanse nachtmerrie aan. Volgens mij is dat hier met een kleine letter. Alleen Kafka als naam is met een hoofdletter. Een aantal zinnen mogen wat mij betreft dan ook meer kafkaiaans. Bijvoorbeeld deze zin: 'Het voelde alsof ze in een diepe kuil was gevallen.' Ik zou het voelde hier schrappen. Zo zie ik er meer.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Elka, … wat een mooi verhaal. In eerste instantie dacht ik dat de kalender sprak. Later begreep ik dat het de gedachten van de moeder waren. Mooi gedaan. Zeker aan het eind: het willen praten. Dat geeft hoop. Levina heeft al een paar technische dingetjes gezegd. Ik zou je willen zeggen: probeer eens, zeker in je eerste deel, wat meer ruimte te scheppen tussen de regels. Het wordt dan niet zo'n taaie homp. Bvb : 'Alles ontglipt me'. Begin hiermee een nieuwe regel; helemaal naar links. De witregel heb je goed gedaan. Je begint dan echt aan een nieuw gedeelte in je verhaal.

Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank jullie wel voor de feedback! Natuurlijk heb je gelijk dat 'kafkaïaans' met een kleine letter moet. Met meer zinnen kafkaïaans weet ik niet zo goed 'hoe dan', hoewel ik dingen van Kafka gelezen heb. De taaie homp (au) hoop ik dat je bedoelt dat er veel tekst is, zonder 'witregel'. Als je tekstinhoudelijk bedoelt, vind ik het moeilijk het te veranderen.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hi Elka, … nee hoor, inhoudelijk niet. Je hebt al meer witregels geplaatst zie ik. Het leest nu een stuk makkelijker en oogt ook beter. Nu schiet me te binnen dat dat de bladspiegel heet. Neem nu de regels in je tweede alinea. Je begint een nieuwe zin, dan zet je de twee eerste woordjes achter je vorige zin; dat zou ik niet doen. Doe dit eens: … ik heb tijd nodig.' Het kwam als een mokerslag binnen. Welkom Elka, ik zie dat je nog niet zo lang meedoet. :nod: :thumbsup:

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Elka, wat leuk dat je komt schrijven en dan met zo'n indringende tekst. Hierboven al mooie aanwijzingen gekregen.. Het leest nu prettig. Mooi te zien hoe je inleeft met de tekst nav het weekthema. Voor mij komt mn. de verlatenheid naar voren. Aan het einde toch nog een lichtpuntje, begin van een goede tijd voor de hp mss Ik zie nog een 'was' teveel: Ze was in een diepe kuil was gevallen. Gedachten die je opschrijft niet tussen aanhalingstekens:bijv. denkend: ‘dáár heb ik grip’, Veel schrijfplezier en fijne avond.

Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Riny! Bedankt voor nog meer feedback! Geweldig dat je zo meedenkt! Dat met die 2 woordjes aan het einde van een zin.... daar heb ik nog nooit over nagedacht. Of dat mooi is of niet. Ik dacht dat het er niet toe zou doen. Bij de 'gewone' taalregels die ik me nog herinner van school, moest je gewoon doorschrijven, tenzij nieuwe alinea. Maar bedankt voor de tip. Ik ga er zeker op proberen te letten! Mw. Marie, ook hartstikke bedankt voor de tips. Dat teveel 'was' was me inderdaad ontglipt. Dat krijg je als je een zin verandert.... Dat gedachten niet tussen aanhalingstekens moesten, is nieuw voor me. Zo leer ik bij. Nogmaals: bedankt!

Lid sinds

5 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi om de scheurkalender als ultimatum te gebruiken. Ik vond alleen sommige stukjes te langdradig als het gaat om de depressie en eenzaamheid van HP. Ik zou dan liever willen weten wat de breuk tussen moeder en dochter heeft veroorzaakt. Dan kan ik beter meeleven. De kalenderdagen die opraken vind ik een spannend gegeven. Je kunt de spanning daarin nog wat meer opbouwen misschien, want dit is waar het hele verhaal om draait, of het op tijd goed komt, toch? Dat de dochter toch op het laatste moment belt kan dan korter. Laat de lezer zelf ook wat invullen, dan komt het harder binnen!

Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Bianca, bedankt voor je feedback. Jammer dat je het soms te langdradig vindt. Voor mij heb ik precies omschreven wat ik wilde zeggen. Het ging mij niet om de breuk tussen moeder en dochter. Dat zou kunnen, dan zou ik een veel langer verhaal maken en dat uitwerken. Nu ging het me om iets anders. Om het gevoel van ontreddering en om afbraak, zonder dat je weet wat je daaraan moet doen. En 350 woorden is niet heel veel. Zaken uitwerken, of spanning opbouwen lukt mij niet met zo weinig woorden. En ook je laatste punt, 'het moment dat de dochter belt, kan korter '... mij lukt het niet, zonder dat het afbreuk doet aan wat ik wil overbrengen. Maar evengoed bedankt voor je mening!