Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 220 Van de ratten

Hij hoort de telefoon al nog voor hij goed en wel binnen is. Hem laten rinkelen is deze keer geen optie. Mechanisch beweegt hij zich naar de handset en pakt hem op – de aanraking van het koele, licht vibrerende toestel zet hem zowat onder stroom. Aarzelend brengt hij het ding naar zijn oor. ‘Met Meneer Wang.’ ‘Dag Meneer Wang’ klinkt de stem van zijn buurmeisje Marijn Hij voelt de kracht uit zijn benen vloeien en zijgt neer op een stoel. Met elke seconde die woordloos verglijdt zakt zijn hoofd dieper weg tussen zijn schouders, als bereidt hij zich voor op een klap. ‘Hoe gaat het met Socrates en Plato?’ Wat moet hij in vredesnaam zeggen? Dat de ratjes, waarvoor hij beloofd heeft tijdens de vakantie goed te zorgen, het prima stellen? Dat het al met al goed meevalt en dat het inderdaad bijzonder grappige beestjes zijn die elke keer weer blij zijn hem terug te zien? Of moet hij opbiechten dat hij nog niet zo vaak binnen geweest is – maar één keer om precies te zijn. Dat hij de huissleutel is kwijtgeraakt – echt overal gezocht maar nergens meer te vinden. Dat Plato en Socrates nu vermoedelijk honger lijden. Ziek zijn of erger. Omgekomen van de dorst. Dat het hem vreselijk spijt en dat hij er zelf ook niet van slaapt, maar dat het een kwestie is van overmacht. ‘Alles oké daar, Meneer Wang?’ roept Marijn ergens vanuit de verte. Hij plakt de hoorn weer aan zijn oor, sluit zijn ogen en liegt zacht: ‘Alles oké.’

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Oh Annetteke, wat een narigheid. Dit is niet om je voor te stellen. Ik hoop voor meneer Wang dat de sleutel toch ergens zal opduiken. Leuk geschreven.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat gaat inderdaag geen leuk gesprek worden voor meneer Wang en Marijn. Ik hoop ook voor de ratjes dat hij die sleutel terug vindt. Met al, graag gelezen Annetteke.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ai ratjes zijn gelukkig heel handig, dat hoop ik maar voor meneer Wang. Ik moest lachen om de regel:‘Dag meneer Wang’ klinkt de stem van zijn buurmeisje Marijn. ‘Hoe gaat het met Socrates en Plato?’ Je hebt me als lezer dan in de tang, ik wil direct weten hoe dat zit. Ik dacht aan een grapje van Marijn, maar oh nee, was dat maar waar! Je titel vind ik al iets van spanning introduceren. Mss Van de ratten besnuffelt, dan zou ik er helemaal voor gaan. Ik denknu aan Paulien Cornelisse met haar marmotten of hamsterboek. Je inspireert me, heerlijk zo'n rattenverhaal en dan meneer Wang 's nachts komen besnuffelen voor straf : }) Maar het is natuurlijk jouw tekst, veel schrijfplezier Graag gelezen en fijne avond.

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat leuk dat hij meneer Wang heet. Zonde van die ratjes. Die hebben straks natuurlijk elkaar opgegeten.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je zou je ratten maar Socrates en Plato noemen. Is dit een mening over ratten of over Grieken? Of is het geen van beiden, maar gewoon een originele benaming van twee ratten? Het is een herkenbaar fenomeen, het schuldgevoel over iets simpels als twee ratten. Ik vind alleen wel dat meneer Wang misschien iets té bang is om de telefoon op te nemen. Het zorgt wel voor vragen en spanning, maar het blijven twee ratten... Als Wang nou een zwak zou hebben voor het buurmeisje... Graag gelezen!