Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#219 De laatste dans

In weggooien ben ik slecht. Zelfs van dingen die ik niet meer gebruik, kan ik geen afstand doen. Zo heb ik nog veel video’s, geen videorecorder, hetzelfde geldt voor cassettes. Mijn zuster wist een leuk adresje waar ik die kon afleveren. ‘Eerst uitzoeken’, zei ik. Daar ben ik op deze zondagmorgen mee bezig, ik denk aan mijn moeder: ‘Een zondagse steek houdt geen week.’ Veel bandjes gaan op de kringloop stapel, tot ik jouw foto zie op een cassette. Hoewel ik het niet kan afluisteren, hoor ik je stem. De laatste dans Mag ik deze laatste dans van jou? deze laatste dans dans ik met jou vergeet de buren, vergeet de tijd dans met mij de nacht door naar het eindeloze Mag ik deze laatste dans van jou? deze laatste dans, dans ik met jou zonder angst, zonder last zonder plicht, zonder jas de nacht door naar het einde Mag ik deze allerlaatste dans? deze laatste dans, dans ik met jou zonder angst, zonder last zonder plicht, zonder jas vrij, zonder val voordat we voleindigen! Dit is wellicht onze eerste stap geweest naar onze laatste dans. Wat is tijd, wat is afstand. Reizen door de tijd schijnt tot de mogelijkheden te behoren. Dan is gisteren vandaag en morgen gisteren. Dan wordt de opwarming opnieuw ijstijd. Voor ons is er veel veranderd en ook weinig. Wij zijn met elkaar verbonden gebleven. Onze lichamelijkheid is als de lucht. Door de wind verwaaien wij, worden wij uit elkaar gedreven. Onze tranen spetteren zilt van kust tot kust. Soms stijgt het water ons tot de lippen. Toch dansen we mee op de golven. Kijken wij naar het walsen van de wolken. Wij zijn een uitgelezen danspaar. Onze benen leiden een eigen leven zonder lijdend voorwerp te worden. Onze voeten als klinkende klarinetten. Een klik vanaf de eerste dans. Het boterde gelijk tussen ons en de room is er niet van af als de schaduw van de laatste dans zich heeft opgeworpen.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Levina, wat een mooie dans, ik ga er helemaal in mee. Je eerste deel zo herkenbaar en realistisch. Je dichtregels erg mooi, behalve je allerlaatste zin, de disco die explodeert? Doet mij aan Bataclan denken. Je derde deel neemt mij mee in de werled van de natuur gloven en wolken, ik zie een dansend balletpaar voor me. Kortom goed geschreven, mijn gedachten beleven een andere wereld eventjes. :thumbsup: Fijne zondag.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Levina, wat prachtig! Vooral in het laatste gedeelte lees ik de bezieling van jullie liefde. Prachtig verwoord, hier spreekt een hart. Over die laatste dichtregel ben ik het eens met Marie, maar desondanks zwijmel ik gewoon nog even verder!

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Levina, wat een mooie dans, ik ga er helemaal in mee. Je eerste deel zo herkenbaar en realistisch. Je dichtregels erg mooi, behalve je allerlaatste zin, de disco die explodeert? Doet mij aan Bataclan denken. Je derde deel neemt mij mee in de werled van de natuur gloven en wolken, ik zie een dansend balletpaar voor me. Kortom goed geschreven, mijn gedachten beleven een andere wereld eventjes. :thumbsup: Fijne zondag.
Ha Marie, Dank je. Ook ik vond die disco niets. Ik wilde iets met een d. Ik maak er droom van. Is het ook nog niet. Ik ga zo een frisse neus halen en dan heb ik misschien het juiste woord.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Levina, wat prachtig! Vooral in het laatste gedeelte lees ik de bezieling van jullie liefde. Prachtig verwoord, hier spreekt een hart. Over die laatste dichtregel ben ik het eens met Marie, maar desondanks zwijmel ik gewoon nog even verder!
Ha Chantal, Hartelijk dank en met jou en Marie eens. Die disco heb ik afgebroken. Nu droom. Misschien wordt het nog anders.

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een bijzondere invullingen deze week! :thumbsup: -Dan is gisteren vandaag en morgen gisteren.- Ik hou van dit soort wijsheden en het spelen met woorden. :nod: Mooie zinnen zitten ertussen.

Lid sinds

5 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Levina, Er zitten inderdaad prachtzinnen bij! Ik vind het bruggetje van het verhalende gedeelte naar de liedtekst mooi gedaan en verder vind ik de poëzie na het lied heel muzikaal gedaan. Mooi! Bij de laatste zin zou ik "en de room is er niet van af" natuurlijker vinden klinken, maar dat is mijn smaak. In het lied valt mij per couplet een opbouw op in de laatste zin. Eindeloze-einde-explodeert. Heb je ook al aan "implodeert" gedacht als derde in de trits? Dan moet uit elkaar knallen logischerwijs ook iets anders worden. En droom als alternatief voor disco. Hm, ik denk dat je liever iets met dansen of muziek wilt. Waarom niet gewoon -of zeg ik nu iets heel geks- dans? Ik heb weer genoten!

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een bijzondere invullingen deze week! :thumbsup: -Dan is gisteren vandaag en morgen gisteren.- Ik hou van dit soort wijsheden en het spelen met woorden. :nod: Mooie zinnen zitten ertussen.
Ha May, Blij met je reactie. Ik geniet ook van de invullingen en van deze opdracht.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Levina, Er zitten inderdaad prachtzinnen bij! Ik vind het bruggetje van het verhalende gedeelte naar de liedtekst mooi gedaan en verder vind ik de poëzie na het lied heel muzikaal gedaan. Mooi! Bij de laatste zin zou ik "en de room is er niet van af" natuurlijker vinden klinken, maar dat is mijn smaak. In het lied valt mij per couplet een opbouw op in de laatste zin. Eindeloze-einde-explodeert. Heb je ook al aan "implodeert" gedacht als derde in de trits? Dan moet uit elkaar knallen logischerwijs ook iets anders worden. En droom als alternatief voor disco. Hm, ik denk dat je liever iets met dansen of muziek wilt. Waarom niet gewoon -of zeg ik nu iets heel geks- dans? Ik heb weer genoten!
Ha Bianca, Wat een fijne feedback. Helemaal eens met je "en de room is er niet van af". Ik pas dat direct aan. Ik ben onder de indruk van imploderen. Ik ga daar een nachtje over slapen. Ook over disco/droom/dans. Je ziet het goed dat ik het in de sfeer van dans en muziek wil houden. Ik heb ook aan het bal gedacht. Ik bljf hierover nadenken.

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo is dat. Weg met die bandjes. Ouwe meuk. En nou niet gaan zitten zwijmelen. Maar, ere wie ere toekomt, ik geniet hiervan.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo is dat. Weg met die bandjes. Ouwe meuk. En nou niet gaan zitten zwijmelen. Maar, ere wie ere toekomt, ik geniet hiervan.
Hartelijk dank Tilma. Blij met dit mooie compliment. Ik beken ruiterlijk (of dit goed Nederlands is?) dat ik graag mag zwijmelen.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi vind ik de compositie hieraan, waarbij de laatste dans steeds terugkomt en steeds met onderliggend gevoel. Ik heb het idee dat dit gaat over het afsluiten van rouw en plaats maken. Heb je gebruik gemaakt van je stem bij deze oefening?

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi vind ik de compositie hieraan, waarbij de laatste dans steeds terugkomt en steeds met onderliggend gevoel. Ik heb het idee dat dit gaat over het afsluiten van rouw en plaats maken. Heb je gebruik gemaakt van je stem bij deze oefening?
Hartelijk dank coach Odile. Het heeft inderdaad te maken met 'het' een plaats geven. Ja, ik neem vaak op. Gelukkig kan dat al met je mobiel tegenwoordig.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja beter Levina! Ik vind vooral het werkwoord voleindigen hier mooi gevonden!
Fijn dat je dit ook vindt, Bianca. Je gaf me het juiste zetje in mijn rug. Ook woorden moet je soms loslaten om tot een nieuw inzicht, lees zin, te komen.

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal, ik zie echt iemand zo nostalgisch op een zolder met muffe spullen oude herinneringen ophalen :D. Wat ik leuk vond was: ‘Een zondagse steek houdt geen week.’ (dit kende ik niet) en "Dan wordt de opwarming opnieuw ijstijd." Mooi, af verhaal :).

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Levina, … vrolijk en lichtvoetig met een nostalgisch tintje. Herinnering aan vroeger en je eindigt met de wondere wereld van nu. Het was fijn om te lezen.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal, ik zie echt iemand zo nostalgisch op een zolder met muffe spullen oude herinneringen ophalen :D. Wat ik leuk vond was: ‘Een zondagse steek houdt geen week.’ (dit kende ik niet) en "Dan wordt de opwarming opnieuw ijstijd." Mooi, af verhaal :).
Ha Karel, Hartelijk dank voor je heerlijke reactie. Mijn moeder had veel van dit soort gezegdes. Zij was de voorloper van de quotes, ha ha. Mocht je het leuk vinden om te weten waar het vandaan komt, deze link: https://onzetaal.nl/taaladvies/een-zondagse-steek…

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Levina, … vrolijk en lichtvoetig met een nostalgisch tintje. Herinnering aan vroeger en je eindigt met de wondere wereld van nu. Het was fijn om te lezen.
Ha Riny, Hartelijk dank en fijn dat je bent komen lezen.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit verhaal lijkt me omgeven door een groot gevoel van heimwee. Zo voelt het voor mij althans. Mooi beeld, die laatste dans

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit verhaal lijkt me omgeven door een groot gevoel van heimwee. Zo voelt het voor mij althans. Mooi beeld, die laatste dans
Ha, en ja Annetteke. Misschien wel mijn mooiste herinneringen.