Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#219 On the Road

Ik rijd van Pismo Beach naar Monterey. De Toyota Corolla die ik gehuurd heb, een automaat, heeft het zwaar in de bergen. Ik had nooit last van hoogtevrees, maar de bergweggetjes langs de Californische kust zijn afschuwelijk. Steeds als een vrachtwagen van Amerikaans postuur voorbij dendert, ben ik me ervan bewust dat ik in niet veel meer dan een blikken brooddoosje zit. Alles is hier op schaal anderhalf van wat ik gewend ben. De vrachtwagens zijn groter, de bergen massiever, de bomen hoger, de horizon uitgestrekter, de wind waait harder, de mensen zijn dikker en praten luider. Hun gebitten zijn witter. Alleen mijn huur-Toyotaatje is op maat. Ik had gedacht dat ik mijn wereld zou verruimen en mezelf beter zou leren kennen door alleen op reis te gaan. Ik word er alleen maar eenzelviger van. Het maakt niet uit hoe ver je reist als je jezelf meeneemt. Ik dacht altijd dat ik best een vrijgevochten liberale jongen was. In de Verenigde Staten realiseer ik me dat ik Calvinistischer ben dan Calvijn. Het Hollandse cultuurgoed van ‘doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg’ gaat hier niet op. Niemand neemt je de maat, maar alles wat je zegt -of bent- is bijzonder. Mijn eerste reactie is altijd een tandje terug te schakelen. Bescheidenheid siert de mens. En dat vinden ze fantastisch! Dat is zo integer! Wat een bijzonder en innemend mens ben ik die zich zo ingetogen opstelt. Hoe wijs ook. Ik kan er niet mee uit de voeten. Dus probeer ik de Amerikanen nu zoveel mogelijk te ontwijken en vlucht ik in mijn grijze huurautootje waarin ik uren aan een stuk over de Pacific Highway rijd. Mijn schouders trekken zich samen als er weer zo’n juggernaut op me afdendert en ik me krampachtig niet probeer voor te stellen hoe die me met zijn immense grill zou verpletteren zonder zelf een krasje op te lopen.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Tilma, Ik vind het een prettig te lezen overpeinzing. Hier haper ik:
Ik had gedacht dat ik mijn wereld zou verruimen en mezelf beter zou leren kennen door alleen op reis te gaan. Ik word er alleen maar zelfbewuster van.
dan voldoet de reis toch aan de verwachting - meer zelfbewust is een groei van zelfkennis zou ik zeggen. 'besef ik me dat' - beseffen is niet wederkerend, dus zonder 'me'

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat zou een betere vertaling van self conscious zijn? Eenzelvig? Het is niet hetzelfde. 'Beseffen' zonder 'me' klinkt me een beetje te opeens in de oren, en 'realiseren' vind ik ook niks. Ik heb het maar liever taalkundig fout. Het dekt de lading beter. Wacht, ik weet iets.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als nuchtere Hollander, door reuzenland Amerika. Je hebt me een stukje Amerika laten beleven. Hopelijk ben je ongeschonden thuisgekomen. Graag gelezen.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het maakt niet uit hoe ver je reist als je jezelf meeneemt. GEWELDIG Ik ken waar je geweest bent een beetje, feest der herkenning, dank je

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi Tilma, de combinatie van reizen en een stukje zelfreflectie. Je verhaal is heel invoelbaar, met sterk taalgebruik en daardoor prettig leesbaar. gr. Nynke

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, op reizen kom je vaak jezelf tegen. Je zinnen zijn minder kordaat dan eerder van je gelezen te hebben. Wellicht passend bij een overpeinzing.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tilma, mooie reflectie met een toon die perfect past bij je overpeinzingen. "Ik had gedacht dat ik mijn wereld zou verruimen en mezelf beter zou leren kennen door alleen op reis te gaan. Ik word er alleen maar eenzelviger van. Het maakt niet uit hoe ver je reist als je jezelf meeneemt. Ik dacht altijd dat ik best een vrijgevochten liberale jongen was." Hier haper ik een beetje; in die eerste zin wek je de suggestie dat je jezelf niet beter hebt leren kennen door de reis. In de volgende zinnen geef je echter perfect weer wat je over jezelf hebt ontdekt.

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Mooi verhaal. Wat ik eruit haal is dat je HP, ondanks de verre reis in zijn eentje, vooral zijn eigen nietigheid leert kennen. Een kleine maar mooie innerlijke reis.

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een interessante overpeinzing die mij als lezer mee laat denken. Goeie schets van het land waar de HP doorheen reist. :thumbsup: Misschien is het mijn eigen invulling maar ik krijg sterk het idee dat de HP straks blij is weer thuis te zijn. :nod:

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor jullie reacties, meelezers! Gewaardeerd. Voor de haperaars: Ik heb dat vaker als ik iets vertel in plaats van schrijf, dat ik niet per se consequent ben. Niettemin vind ik het hier juist van meerwaarde. Er gaat een zekere dramatische ironie vanuit. Persoonlijke groei die niet als zodanig wordt ervaren omdat het zo confronterend is? Verder ben ik aangenaam verrast met de beelden die zonder al teveel bedachtheid samenhang hebben.

Lid sinds

5 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Tilma, Ik ben het met je eens, eenzelvig is niet hetzelfde als self conscious. Waarom gebruik je niet gewoon het Engelse woord als je verhaal zich toch in de VS af speelt? Zou mij niet storen. Graag gelezen.

Lid sinds

6 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Doordat we het innerlijk van het personage leren kennen, gaat dit reisverhaal de diepte in. En tegelijkertijd schetst het verhaal een goed beeld van Amerika. Ik krijg de indruk dat hij zich steeds kleiner gaat voelen in dat land waar alles groot en overdreven is. Ik hoop dat die immense grill niet te dichtbij komt.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
moet ik iets zinnigs over de tekst zeggen? zit nu net met mijn kop weer helemaal op de 101 ... treffend geschreven, denk ik dan enne, waarom niet gewoon "en mezelf beter zou leren kennen" schrappen? geeft een sterkere directe tegenstelling, en voor de gevoelige lezer nog altijd je zekere dramatische ironie. Volgens mij.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Fascinerend dat ik het gevoel heb zelf op die weg te rijden met je summiere beschrijving, vooral door mee te ervaren. Daarvoor pluim. Je zet de geest van het land tegenover onze landsgeest, ook al denk je liberaal te zijn, je Calvinisme wordt saillanter als je ondergedompeld bent in Amerika. Je geeft de lezer ruimte om zijn eigen invulling te geven aan wat die geest dan is. Is die van de Amerikanen die imposante vrachtwagen? Is het dat ze overal complimenten over maken inclusief je proberen aan complimenten te onttrekken? Heb je je gewaagd dit te schrijven met je stem? Zo ja, voor welk aspect van het verhaal was dit gunstig? Je hoeft hier geen antwoord op te geven, het zijn meer vragen voor reflectie.

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor alle zinvolle reacties. Schrijvenmaar, mocht je dit nog lezen en mijn reactie willen weten: Ik denk dat ik het toch ook belangrijk vind dat de fysieke reis gepaard moest gaan met een inwendige ontdekkingstocht en dat het geen openbarende bodhi ervaring blijkt te zijn maar een confronterende bewustwording van de eigen bekrompenheid. Voor wat betreft het schrijven met de stem, Odile: ik heb maar meteen gebruik gemaakt van de nieuwe dictafoonfunctie in OS Mojave. Dat die werkte was overigens niet te missen, PeterFD: een aanrader dus. Het dicteren heeft als absoluut voordeel dat je je gedachten niet filtert en ook niet al begint met redigeren voordat je uberhaupt een letter hebt neergezet, het leidt er wel toe dat je gaat lopen opsommen om tijd te winnen voor jezelf om de volgende zinnige gedachte neer te zetten.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je schrijft: 'Ik had gedacht dat ik mijn wereld (mijn blik?) zou verruimen door alleen op reis te gaan, maar ik word er alleen eenzelviger van' blijkt daaruit de inwendige reis volgens mij niet minder. Grappig dat je zegt dat je niet filtert bij het opnemen; ik filter voor ik mijn mond opendoe juist zo sterk dat er helemaal geen gedachten meer uitkomen. Jammer, want het voordeel van opnemen leek mij nu juist dat mijn stem mijn gedachten beter bij zou kunnen houden dan mijn handen. En dat het tijdens het koken zou kunnen. Maar dat terzijde.

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Lekkere schrijf-spreek-taal! Mooi beeldend, zeker de eerste alinea is stevig neergezet. Puntjes (eigenlijk meer mogelijke ideeën / suggesties): - Alleen mijn huur-Toyotaatje is op maat. -> Misschien ook iets van emotie/connectie in gooien? "Het is ik, en mijn huur-Toyotaatje". Of: "Gelukkig is mijn huur-toyotaatje wel mijn maat". Zoiets. Het was een beetje een gek beeld dat die op maat was, juist vergeleken dus met de grote omgeving. Maar: hij is op maat in connectie met de hoofdpersoon, vandaar mijn suggestie. - Het maakt niet uit hoe ver je reist als je jezelf meeneemt. -> mooi, passend bij verhaal. - In de Verenigde Staten realiseer ik me dat ik Calvinistischer ben dan Calvijn. -> ik stoorde me een tikkeltje aan deze vergelijking, omdat Calvijn natuurlijk de Nederlander is, en deze Nederlander (hoofdpersoon) is feitelijk niet Calvinistischer dan Calvijn. Misschien realiseert hij dat hij uiteindelijk toch gewoon een typische, Nederlandse boer is? - Het middenstuk is vrij beschrijvend, terwijl de eerste alinea eigenlijk een prachtige setup is om in de tweede alinea dezelfde informatie in actie/beeld te verwerken. Hij kan in ieder geval verwijzen naar een ontmoeting waarin die vragen worden gesteld, waarin hij merkt dat hij terugschakelt. Ik vond het jammer het beeld van de kleine man in zijn kleine, vertrouwde autootje in het gigantische Amerika kwijt te raken. Laat hem maar bevreemd ergens een interactie beschrijven, ook al is het achteraf. Naja, dat zou dus kunnen. - Laatste alinea weer mooi beeld en verhaal is rond :D. Mooi, dank :)!

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een fijne lezers zijn jullie en wat hebben jullie veel gelijk. Schrijvenmaar, multitasken tijdens het koken is een no-go. We hebben teveel kinderen om ons daar aan te wagen. Het koken alleen is al een uitdaging. Karel123, ik onderschrijf je moeite met de vergelijking. Tijdens het 'schrijven' was het nog 'calvinistischer dan God' maar dat verwierp ik zelf en toen wist ik het even niet en heb ik 'Calvijn' gedaan en vond ik het wel grappig totdat ik iets beters zou bedenken, maar dat kwam niet en toen moest ik alweer koken.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind juist uit die 'Alleen mijn huur-Tojotatje is op maat' precies de goede hoeveelheid gevoel uitspreken. Gelukkig zou overdone zijn en meer bij de Amerikanen in dit verhaal passen. Daarnaast vind ik Calvinistischer dan Calvijn grappig, juist omdat ik het idee heb dat deze man zichzelf niet zo zag en tot de ontdekking komt dat zijn roots toch sterk naar voren komen, iets wat ik mooi vind. Ook leuk die herhaling van klank in Calvinistischer dan Calvijn. Wat je schrijft over je stem opnemen spoort mij aan om het zelf eens vaker te doen. Ik wil ook wat ongeremder vertellen. Zoals Schrijvenmaar zegt voel ik me geremd, mogelijk door perfectionisme, terwijl het ook goed is mijn spontaniteit in het vertellen te oefenen zodat ik daar meer op kan vertrouwen en bouwen. Los daarvan denk ik dat het voor je hersens goed is om activiteiten van diverse breindelen af te wisselen.