Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#217 Halloween

Zodra ik de deur open, zet een stelletje uitgelaten dracula's en weerwolfjes het op een gillen. 'Een snoepje of ik schiet!' 'Heb medelijden!' lachend steek ik mijn handen in de lucht. 'Als ik jullie engerds wat chocolade geef, laten jullie me dan met rust?' 'Jaaaaaaaaaaa!' De monsters buitelen over elkaar heen van vreugde. Ik pak de mand met Smarties en een voor een koop ik de griezels af, totdat er nog één meisje voor me staat. Ze draagt een ouderwetse witte zomerjurk en staart me zonder een woord te zeggen met grote donkere ogen aan. Haar gezicht is bleek als de maan. Er gaat een rilling door me heen. Ik herpak me en houd haar met een glimlach mijn mandje met lekkers voor, maar ze blijft onbeweeglijk staan. Plots zie ik hoe een witte kat langs haar smalle enkels strijkt. De kat blijft even beschermend tegen het meisje aan staan, neemt dan een spurt en glipt zo door de openstaande deur naar binnen. Ik probeer haar tegen te houden, maar de kat is te snel. Ik draai me terug naar het meisje; waar ze net nog stond, is nu slechts duisternis. Verward tuur ik de donkere straat in; daar rent alleen een laatste restje oktoberwind. De volgende ochtend spreek ik mijn buurvrouw aan. Ik vraag haar of ze misschien een witte kat heeft gezien. 'Ze glipte gisteren bij me naar binnen,' verklaar ik, 'maar ik heb haar nergens terug kunnen vinden.' Mevrouw Van Lier kijkt me fronsend aan. 'De laatste keer dat ik hier een witte kat zag, is 50 jaar terug liefje.' Ze schuifelt naar de brievenbus en haalt er wat reclamefolders uit. 'Het was de kat van mijn buurmeisje, Eva. Zij woonde hier, lang voordat jij het huis kocht.' Mevrouw Van Lier zucht. 'Het was een trieste geschiedenis. Zo jong, hartverscheurend. Die kat van haar heeft hier nog maanden bij de deur lopen miauwen.'  

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ach, wat mooi> de kat is thuis en het meisje ook. Spannende invulling van de opdracht. Leest vlot en is een leuk verhaal. :thumbsup:

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De spanning bouw je langzaam op. Met weinig woorden beeld je iets griezeligs uit. 'daar rent alleen een laatste restje oktober wind' Wat een top zin! Met veel plezier gelezen!

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooie invulling van de opdracht. Misschien gewoon 'schiet'? (Ik las 'scheet' ipv 'schiet' door de extra e's) Leuk!

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank May, John, Anke en Willemina voor het lezen en jullie reacties! @John, ja die zin.. het was een poetisch uitstapje ;) @Willemina, ik pas het aan, dank!

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Knap geschreven, Chantal. Je bouwt de spanning op en laat de rest aan de invulling van de lezer.Mooi dat beeld van dat meisje en haar kat. Je zin 'Verward tuur ik de donkere straat in, daar rent alleen een laatste restje oktoberwind' is een pareltje. Eigenlijk is het einde nu zo open dat je misschien nog een klein inkijkje in de toekomst zou moeten geven, waardoor de lezer weet dat het niet goed gaat aflopen en de kat nog wraak gaat nemen. Of is dat niet je bedoeling? gr. Nynke

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Chantal, prachtige halloweenvertelling, eerst het dartele van de kleine monsters en dan het meisje, haar gezicht zo bleek als de maan. Ook het: daar rent alleen een laatste restje oktoberwind. Daar geniet ik van. Door de laatste zin van de buurvrouw wordt het echt spannend. Ik zou echt graag het vervolg willen weten, prachtige tekst voor een flaptekst voor een boek mi. Klein dingetje: voor mij persoonlijk hoef ik niet te weten dat de buurvrouw mw. van Lierop heet, tenzij het belangrijk is in een groter verhaal natuurlijk. Fijn weekend.

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Spannende Halloweenvertelling! Een paar tipjes: 'Onwillekeurig gaat er een rilling door me heen' 'Onwillekeurig' vertraagt het verhaal een beetje. Rillingen gaan niet onwillekeurig, die zijn er of die zijn er niet. Ze hebben geen keus. Hier: 'Ik probeer haar tegen te houden, maar de kat is te snel. Ik draai me terug naar het meisje, maar waar ze net nog stond, is nu slechts duisternis.' gebruik je in twee zinnen twee keer 'maar', terwijl dat in beide gevallen niet zou hoeven.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nynke, dankjewel voor je fijne commentaar! Het einde laat ik open voor eigen invulling. Wat er verder gebeurt, laat zich niet in 300 woorden beschrijven, maar Eva en haar kat zijn in mijn fantasie vooral blij dat ze weer thuis zijn. Dat de nieuwe bewoonster de deur voor ze open deed, zodat ze naar binnen konden.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marie, dank voor je leuke reactie! Mevrouw van Lier is als naam idd niet van belang, maar voor mijn gevoel net iets persoonlijker dan 'mijn buurvrouw'. Levina en Riny, bedankt voor jullie complimenten! Blij mee! Riny, ik heb ook niet echt iets met het feest, maar die blije kindjes aan de deur vind ik toch wel lief :) Stella, dank voor je reactie en de tips! Fijn! Ik pas het aan in mijn tekst.

Lid sinds

5 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een heerlijk verhaal. Spannend, mooie ontknoping en met ruimte voor eigen invulling. Het is heerlijk als verhalen je bezig blijven houden en je ze niet direct vergeet na het lezen. Wat is er dan met het meisje gebeurd? En die vriendschap met haar kat, voorbij de dood, hoe zit zoiets? Je verhaal laat me nadenken en dat vind ik fijn. Met veel plezier gelezen en met me meegenomen. Als feedback één puntje: -Verward tuur ik de donkere straat in; daar rent alleen een laatste restje oktoberwind- Hoezo, was de rest van oktober windstil? Was het de laatste dag van oktober een paar seconden voor het november zou worden? Zeg je dat wind rent? Misschien iets: daar raast (of huilt ) alleen de koude oktoberwind. Of, daar waait alleen een gure oktoberwind. Of nog anders, een bepaalde sensatie die de koude wind je geeft. Het moet ook nog iets zijn dat je niet kunt zien, geen snoeppapiertje dat door de wind wordt meegenomen bijvoorbeeld, want er is slechts duisternis en je tuurt in een donkere straat. Dan ga ik er vanuit dat je weinig ziet :-) Verder prima, ik kijk uit naar je volgende verhaal.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ellen dankjewel voor je mooie commentaar. Je maakt me er erg blij mee! Vwb de oktoberwind zin: dat laatste restje slaat idd op de datum. Halloween is op 31 oktober, mijn verhaal speelt zich dus af op de laatste avond van oktober. Met 'rent' wil ik nog eens extra verwijzen naar het feit dat de straat helemaal leeg is. De andere kinderen zijn al in geen velden of wegen te bekennen. Zij rennen niet meer door de straat. Alleen de wind nog maar.

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal, het leest lekker door en ik zie het zo voor me. Het bleke gezicht met de zomerjurk is ook een mooi klassiek thriller/horrorbeeld :D. Het enige wat ik aan suggesties kan verzinnen is dat hij nu wel kalm die buurvrouw lijkt aan te spreken, dus ik weet niet of daar wat spanning in kan zitten nog. Of een tussenzin dat hij wel een onrustige nacht had, erg gezocht had nog, overwogen had om buiten te slapen - maar dat dat nog angstaanjagender idee was, zoiets. Daarnaast misschien mooier om 50 als vijftig te schrijven. In ieder geval bedankt voor lekker verhaal :).

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Weer een tot de verbeelding sprekend verhaal van jouw hand, Chantal. Je schrijfstijl vind ik altijd heel prettig om te lezen en je ' oktober-zin' vind ook ik een pareltje, die wat mij betreft geen enkele toelichting nodig heeft. Originele insteek en een verademing tussen al die klauwende witte moordenaars. Tip van mij: houd je deur goed dicht, donderdagavond, want voor je het weet zit je met een witte kat en een onbekend meisje opgescheept }) Heel graag gelezen.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Chantal, … ik krijg helemaal geen Halloween kindjes aan de deur, wel St.Maarten - zangertjes. Mandarijntjes en chocola in huis hebben en bedanken voor hun lichtje (lampion) dat ze in de duisternis brengen. Daar kun je dan de hele winter op teren. ;)

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Karel, dank voor je fijne reactie en je suggesties! De limiet van 300 woorden hield me tegen om verder uit te wijden, anders had ik zeker nog een alinea kunnen besteden aan de zoektocht naar de verdwenen witte kat en de gemoedstoestand van de hp. Helemaal gelijk dus dat ik daar ook nog wat meer spanning toe had kunnen voegen!

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Karinska, heel erg dank voor je mooie woorden! Ik ben er helemaal blij mee!! En ik zet geloof ik maar een mandje snoep bij de voordeur. Kaarsje erbij en een briefje 'selfservice' ;).

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat is dit verhaal goed gekaderd. Je laat precies dat zien wat nodig is voor het verhaal, begin, midden, einde kloppen. Goed gedaan.